Det kliar i svansen

Domenico

Trådstartare
Ja det tycker iaf hästen och har fixat sig en frisyr som matte inte är helt glad för.

Så är det någon som har några tips för att minska klådan? Han kliar inte manen utan bara svansroten. Han har inte mask vad jag vet iaf. Ska göra ett nytt träckprov, men det sista jag gjorde visade noll på allt.

Vad är bäst att göra? Tvätta med jämna mellanrum? Vill minnas att det finns något speciellt schampo på apoteket att tvätta med, men kommer inte ihåg vad det heter. Är det receptfritt? Ska man smörja med något och isf vad?

Sv: Det kliar i svansen

pröva tvätta med hexocil. det brukar hjälpa upp det mesta i hudväg ;) (är receptfritt)

Hej det finns bra klådstillande salvor att köpa som brukar funka kanon den jag tyckaer är bäst är avs 14 el alt nylanders hästkräm men inte lika effektiv och den kan göra bruna fläckar efter sig.

Jag var på apoteket och frågade efter hexocil, hon hittade inget med det namnet i datorn och jag har sökt på apoteket.se utan resultat.

Finns det inte längre? Köper man det någon annanstans än på apoteket? Annars finns det någon annan motsvarande produkt?

Jag har för mig att jag sett hexocil på granngården:)

Han har inte mask vad jag vet iaf. Ska göra ett nytt träckprov, men det sista jag gjorde visade noll på allt.

Springmask (som är den enda parasiten som uppehåller sig på ställen där hästen kan känna klåda) är otroligt ovanligt hos häst i Sverige, så det är nog knappast troligt att det är det som kliar.

Vet inte om springmask skulle synas på ett träckprov ens?

Hexocil köper man i vanliga ridsport- och djurbutiker.

Kolla igenom och behandla hela svansroten, ibland sitter problemet långt ner, men där kommer ju hästen aldrig åt att klia sig. Man bli lätt lurad att behandla endast övre delen. :idea:

Senast ändrad:

Tyckte jag såg det på Citygross nyss.
Har haft liknande problem och det hjälper lite att tvätta regelbundet.

Springmask (som är den enda parasiten som uppehåller sig på ställen där hästen kan känna klåda) är otroligt ovanligt hos häst i Sverige, så det är nog knappast troligt att det är det som kliar.

Vet inte om springmask skulle synas på ett träckprov ens? :idea:

Vår häst har troligtvis haft springmask så finns gör den, hon hade 150 blodmask och 0 i allt annat på träckprov men likförbannat kliade hon och till slut "sket mask" så finns gör den nog.

Är ju inte hundra på att det är det men visst ser de ut som mindre spolmaskar gulvita eller vita i färgen?

Hoppas iaf att hon är av med dem nu efter ett år av regelbunden avmaskning.

Men kan ju vara bra att tvätta svansroten med något bra medel och hålla koll på och rota runt lite i bajset, speciellt när hästen blir lite orolig och får sprutt på magen för det är då det syns först om hästen har springmask.

Hej, man kan köpa Vetri-Derm K-hex schampo på apotek, såvitt jag vet används det till samma sak som Hexocil.

Annars vill jag tipsa om Helosan Sol. Funkar på häst jag känner iallafall. Smörj bara in svansroten där "skatboet" är en gång om dan så brukar det sluta klia efter bara en dag. (Om det inte finns nåt annat fel förstås)

Ett tips som du kan börja med att pröva är att tvätta svansen, även under. Ovanför bajshålet (haha) finns det en liten inbuktning där det gärna samlas mkt smuts och skit, gör rent där med en svamp ca varannan dag så kanske hästen sluta klia sig. Min gjorde iaf det :D (har innan provat med hexocil och aloe vera m m)

kan inte vara knotten el nått som gör att det kliar??? Svansroten brukar ju vara populär hos knotten!!!

Spraya alovera spray på, svalkar och lindrar.:)

Jag brukar gnugga in babyolja i svansroten på min islänning, hon har så mycket tagel att man lixom aldrig kommer ner till själva roten men oljan åker ju in och så gnuggar jag in det. Svansen glänser fint av det också!

Varmblodet gnuggar bort halva svansen varje vår, där smörjer jag med helosan sol och ibland 4 ess tjärsalva så växer den 15-20 cm lagom till nästa vår... :angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 965
Senast: Seabaz
·
Hästvård I ca 4 veckors tid har mitt 18-åriga sto betett sig underligt. Hon biter sig i flankerna, sparkas samt piskar irriterat med svansen med...
Svar
11
· Visningar
1 684
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 090
Hästvård Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om...
Svar
1
· Visningar
982
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka