Jämfört med Lo, så är vildsvin inte speciellt skygga. Vildsvinen är nattaktiva, och ligger ofta och trycker på dagtid, så man "slipper" oftast möta dem.Älgar är skygga på riktigt här så det har aldrig varit några problem men visst har jag tänkt även på det tidigare och då särskilt där skogen är extra tät så jag inte ser dem. Vildsvin är ju lurigare med det. De kan se ut som en sten och är lättare att missa! Jag smyger inte omkring tyst för jag vill ju att alla vilda djur ska få en chans att flytta sig på för dem bekvämt avstånd utan att jag för den sakens skull skrämmer dem.
Nej jag undrar hur skygga de egenligen är. Jag hade velat se en skygghets jämförelse med lo.
Jag bor i ett lorevir med föryngring, och har sett lo tre gånger här de senaste tio åren, men ser spår (när det är spårsnö eller lera) "stup i kvarten".
Exempelvis så har jag flera gånger gått, eller åkt skidor på snötäckt mark utan lospår, men kommit tillbaka samma väg bara en kvart senare, och då har det funnits spår.
Vildsvinen finns ofta runt om en, och man kan ofta höra dem "snörvla" och "vissla" alldeles intill, men ser dom inte, om man inte vet hur man ska göra.
Jag har haft några lite obehagliga möten med vildsvinsflockar, där jag av misstag kommit för nära. Jag rör mig ofta rätt tyst i naturen.
Vid de tillfällena, så har jag stampat, klappat händer, och låtit på flera sätt, samt gått därifrån.