Jag är ute i skogen ofta och fotar, här finns många vildsvin och jag gillar dem
I början var jag ordentligt rädd, pga alla skräckhistorier som flödar om hur hemska och aggressiva de är. Men ju mer jag själv lär mig om dem och deras beteende desto mindre rädd är jag. Respekt ska man ha absolut, men det ska man ha för alla vilda djur. Hund skulle jag absolut ha kopplad om man inte har ordentlig pli på den och har den nära sig, så den inte råkar komma emellan en sugga med kultingar. Vi har ofta hunden med oss, inga problem.
Som tidigare nämnt så ser de jättedåligt och hör inte så fantastiskt bra heller, så för min del så är de lätt att smyga mig på dem, bara vinden ligger rätt - för de har extremt bra luktsinne!
Om de misstänker att det är någon/något i närheten så rör de sig gärna närmare, det kan kännas skrämmande, men det är främst för att kunna lukta sig till vad det är. Gör du då något ljud eller viftar med armarna så kommer det ett "GRYMT" sen försvinner hela flocken.
Går man bara på vanlig promenad i skogen och gör normalljud så ser man dem oftast inte, går man väldigt tyst så kan man råka stöta på dem speciellt kväll eller morgon, men som sagt ger man då lite ljud ifrån sig så sticker de.