Det här med varierad kost - fisk

supersonic

Trådstartare
Hamnade i en diskussion på jobbet idag och blev lite fundersam faktiskt. Vi är båda gravida, men jag tror på en varierad kost hellre än massa piller och min kollega tror inte att kroppen får i sig tillräckligt eftersom allt skördas omoget. Inget fel i det, var och en gör som den vill. Men vi kom in på lax och jag menar på att jag hellre äter lax än äter omega-3 tabletter. Där sa hon att den odlade laxen (vildfångad diskuterade vi inte ens) inte innehåller så mycket omega-fetter som man tror och det är inte tillräckligt om man äter 1-2 ggr i veckan. På vägen hem googlade jag runt och hittade att KRAV-odlad lax innehåller betydligt högre halter av dessa fetter än konventionellt odlad (äter endast KRAV) så då borde det inte vara några problem?
Var inne en sväng på apoteket och frågade vad de rekommenderade för omega-3 tillskott till gravida och där sa personalen jag frågade att man inte rekommenderade det annat än om barnmorskan specifikt sagt till en att äta omega-3. Googlade runt lite och hittade en studie där man följt gravida som åt tillskott respektive inte åt tillskott fram till barnen var 13 år och de hittade en högre frekvens allergier hos barn där mamman tagit tillskott under graviditeten och då blev jag ännu mer fundersam. Vad säger ni på buke om detta?

Hamnade i en diskussion på jobbet idag och blev lite fundersam faktiskt. Vi är båda gravida, men jag tror på en varierad kost hellre än massa piller och min kollega tror inte att kroppen får i sig tillräckligt eftersom allt skördas omoget. Inget fel i det, var och en gör som den vill. Men vi kom in på lax och jag menar på att jag hellre äter lax än äter omega-3 tabletter. Där sa hon att den odlade laxen (vildfångad diskuterade vi inte ens) inte innehåller så mycket omega-fetter som man tror och det är inte tillräckligt om man äter 1-2 ggr i veckan. På vägen hem googlade jag runt och hittade att KRAV-odlad lax innehåller betydligt högre halter av dessa fetter än konventionellt odlad (äter endast KRAV) så då borde det inte vara några problem?
Var inne en sväng på apoteket och frågade vad de rekommenderade för omega-3 tillskott till gravida och där sa personalen jag frågade att man inte rekommenderade det annat än om barnmorskan specifikt sagt till en att äta omega-3. Googlade runt lite och hittade en studie där man följt gravida som åt tillskott respektive inte åt tillskott fram till barnen var 13 år och de hittade en högre frekvens allergier hos barn där mamman tagit tillskott under graviditeten och då blev jag ännu mer fundersam. Vad säger ni på buke om detta?

Låter som en jobbig människa, som uppenbarligen inte vet vad hon pratar om.

Jag tycker att man gör som man vill och låter andra sköta sitt. Jag kom inte upp i rekommenderad mängd fisk per vecka så jag kompletterade med Omega-3 för att det kändes bra. Omega-3 är viktigt för hjärnans utveckling och man vill ju ha smarta barn ;)

Tack för svar!
@Jenka jag har heller aldrig hört annorlunda eftersom jag är ganska noga med en varierad kost och egentligen är jag en "ta livet med en klackspark-människa" men samtidigt gillar jag att diskutera och när hon påstod att man inte får i sig tillräckligt från maten blev jag ändå lite orolig. Men som sagt hittade jag istället att det var ganska negativt att äta omega-3 under graviditeten, men inte om det kommer från en naturlig källa som t ex lax.

@BernT hon är väldigt trevlig och omtänksam men jag vet inte varför hon är så övertygad om att kroppen inte kan ta upp näringsämnen för att frukt och grönt är för tidigt skördat.

Tack för svar!
@Jenka jag har heller aldrig hört annorlunda eftersom jag är ganska noga med en varierad kost och egentligen är jag en "ta livet med en klackspark-människa" men samtidigt gillar jag att diskutera och när hon påstod att man inte får i sig tillräckligt från maten blev jag ändå lite orolig. Men som sagt hittade jag istället att det var ganska negativt att äta omega-3 under graviditeten, men inte om det kommer från en naturlig källa som t ex lax.

@BernT hon är väldigt trevlig och omtänksam men jag vet inte varför hon är så övertygad om att kroppen inte kan ta upp näringsämnen för att frukt och grönt är för tidigt skördat.

Hon menar nog att det inte innehåller tillräckligt med vitaminer och mineraler när det är för tidigt skördat?

Jag tycker att man gör som man vill och låter andra sköta sitt. Jag kom inte upp i rekommenderad mängd fisk per vecka så jag kompletterade med Omega-3 för att det kändes bra. Omega-3 är viktigt för hjärnans utveckling och man vill ju ha smarta barn ;)

Absolut! Det intressanta var ju att vi diskuterade huruvida laxen innehöll tillräcklig mängd omegafetter utan att behöva äta mer än ca 2 ggr/vecka.

Hon menar nog att det inte innehåller tillräckligt med vitaminer och mineraler när det är för tidigt skördat?

Kan absolut vara så hon menar. Men det behöver man ju inte låsa sig fast vid isf, det finns ju så mycket spännande att välja på att äta!

Var och en är salig på sin tro :)

Haha, så är det absolut! Syftet med tråden var mest att dämpa min oro över att inte få i sig tillräckligt med omegafetter genom att äta fisk ett par gånger i veckan (finns ju annat med omegafetter också förstås) och inte behöva komplettera med tillskott.

Haha, så är det absolut! Syftet med tråden var mest att dämpa min oro över att inte få i sig tillräckligt med omegafetter genom att äta fisk ett par gånger i veckan (finns ju annat med omegafetter också förstås) och inte behöva komplettera med tillskott.

Prata med en dietist kanske? Man måste ju inte föja deras råd slaviskt.

Ingen aning, men jag gillar inte omega3 kapslar om de utvinns ur fångad fisk. (åt förresten definitivt inte det när jag var gravid, folsyra osv som är rekommenderat ja men det var det.) Man kanske kan äta ägg?

Ingen aning, men jag gillar inte omega3 kapslar om de utvinns ur fångad fisk. (åt förresten definitivt inte det när jag var gravid, folsyra osv som är rekommenderat ja men det var det.) Man kanske kan äta ägg?

Min kompis är gravid och är väldigt allergisk mot fisk, hon äter ägg från frigående höns, tydligen (enl kompisen) är det mkt omega3 i äggen om hönsen fått picka gräs och så naturligt!

Även jag har läst studien och äter inte omega3 tillskott. Jag tror mer på att äta mat som innehåller omega 3.

finns omega 3 i så mycket mer än lax. Åt aldrig tillskott med min son och han är väldigt smart/långt fram i utvecklingen. Tror inte du behöver oroa dig :)

Jag hörde på nyheterna (P3) senast i dag att kosttillskotten och vitaminerna som många tar under graviditeten kan göra mer skada än nytta för både mamma och barn, för höga vitaminvärden är inte bra.

Jag hittar inte någon länk nu, men de sänder varje hel timme så om några minuter kanske jag återkommer :)

jag vet inte varför hon är så övertygad om att kroppen inte kan ta upp näringsämnen för att frukt och grönt är för tidigt skördat.[/QUOTE]
Det är ju inte ovanligt att olika rön missförstås eller överdrivs. Ett tag hette det att kroppen inte kan ta upp någon näring från maten om man dricker kaffe efteråt. Kort eftertanke och det faller på sin orimlighet. Reklam för (nya) matvaror kan också gå ut på att lura oss att andra livsmedel inte är tillräckligt bra.
Även om frukt/grönsaker som skördas (för) tidigt inte utvecklar lika mycket c(?)-vitamin (eller vad det kan vara hon avser) så behöver det ju inte ha någon betydelse för hur mycket den som äter får i sig i förhållande till dagsbehovet. Det är ju lätt att äta två äpplen eller istället (ifall kosten i övrigt inte innehåller tillräckligt).
Potatis är/har varit en bra c-vitaminkälla i Sverige trots att den inte innehåller så mkt c-vitamin och trots att en del försvinner när den kokas. Men eftersom den ingår i basfödan så har den (haft) stor betydelse som c-vitaminkälla i vår kost.

Min kompis är gravid och är väldigt allergisk mot fisk, hon äter ägg från frigående höns, tydligen (enl kompisen) är det mkt omega3 i äggen om hönsen fått picka gräs och så naturligt!

Mycket intressant! Jag gillar inte piller öht, brukar må dåligt av dem så jag undviker gärna all form av tillskott. Men ägg äter jag massor av :D Då får jag leta upp ägg från höns som får picka lite, frigående gärna ekologiska är det annars.

Jag hörde på nyheterna (P3) senast i dag att kosttillskotten och vitaminerna som många tar under graviditeten kan göra mer skada än nytta för både mamma och barn, för höga vitaminvärden är inte bra.

Jag hittar inte någon länk nu, men de sänder varje hel timme så om några minuter kanske jag återkommer :)

Kollegan sa det imorse när vi träffades :D Tänkte jag skulle leta upp det.

Några av mina klasskompisar fann samband mellan höga doser tillskott av omega3 under graviditet/amning och begåvning hos barnen när de senare var i lågstadieåldern. Då var det HÖGA doser, flera gånger högre än rekommenderat. Tror också det har med kvoten mellan omega3/6 att göra utifrån att vi får i oss stora mängder omega6 från spannmål osv.

Är dock inte insatt i forskningsfältet mer än så, vet inte vad man tänker generellt.

Tror därmed inte att det är farligt på ngt sätt med just extra omega 3.

Och ibland undrar jag hur mänskligheten överlevde innan man kände till hur många milligram eller gram som behövs varje dag av respektive näringsämne... ;)

Fostret tar det som behövs för att utvecklas från mammans kropp. Om den gravida kvinnan äter en varierad kost med såväl grönsakeroch rotfrukter som allehanda animaliska produkter så mår nog all bra i slutänden.
Jag är övertygad om att kostråd som går ner på molekylnivå enbart skapar stress.
Slappna av, ät god varierad mat och njut av graviditeten!

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 365
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 057
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar