supersonic
Trådstartare
Hamnade i en diskussion på jobbet idag och blev lite fundersam faktiskt. Vi är båda gravida, men jag tror på en varierad kost hellre än massa piller och min kollega tror inte att kroppen får i sig tillräckligt eftersom allt skördas omoget. Inget fel i det, var och en gör som den vill. Men vi kom in på lax och jag menar på att jag hellre äter lax än äter omega-3 tabletter. Där sa hon att den odlade laxen (vildfångad diskuterade vi inte ens) inte innehåller så mycket omega-fetter som man tror och det är inte tillräckligt om man äter 1-2 ggr i veckan. På vägen hem googlade jag runt och hittade att KRAV-odlad lax innehåller betydligt högre halter av dessa fetter än konventionellt odlad (äter endast KRAV) så då borde det inte vara några problem?
Var inne en sväng på apoteket och frågade vad de rekommenderade för omega-3 tillskott till gravida och där sa personalen jag frågade att man inte rekommenderade det annat än om barnmorskan specifikt sagt till en att äta omega-3. Googlade runt lite och hittade en studie där man följt gravida som åt tillskott respektive inte åt tillskott fram till barnen var 13 år och de hittade en högre frekvens allergier hos barn där mamman tagit tillskott under graviditeten och då blev jag ännu mer fundersam. Vad säger ni på buke om detta?
Var inne en sväng på apoteket och frågade vad de rekommenderade för omega-3 tillskott till gravida och där sa personalen jag frågade att man inte rekommenderade det annat än om barnmorskan specifikt sagt till en att äta omega-3. Googlade runt lite och hittade en studie där man följt gravida som åt tillskott respektive inte åt tillskott fram till barnen var 13 år och de hittade en högre frekvens allergier hos barn där mamman tagit tillskott under graviditeten och då blev jag ännu mer fundersam. Vad säger ni på buke om detta?