Det här med värden....

annie_

Trådstartare
Hur lär man sig vilka värden som är bra till vilka hästar?
Alla siffror, förkortningar osv, vad betyder dom?

Jag har tänkt att till nästa vinter ha begränsad fri tillgång (prova och se om det funkar först såklart!) i form av nät till mina hästar, ute som inne, även skaffa en shettis som sällskap till mina nuvarande hästar.

Men hur vet jag vilket hö som är bra för dem alla tre? Och som är "okej" att ge som fri tillgång?

Häst nr 1 är ett kallblod på 15år som är väldigt lättfödd, är som en dammsugare och äter väldigt fort..

Häst nr 2 är ett halvblod på 3år som är normalfödd, kanske liiite åt det svårfödda hållet, äter med ro och slänger inte i sej maten. Hon kan lämna maten för att ist gå och tugga på grenar osv.

Sedan en shettis då, som jag inte riktigt vet något om än, men jag kommer ha som krav att den är helt frisk, kan gå på begränsad fri tillgång och kan gå på bete..

Men vad är då "bra" värden? :confused:

Och hur lär man sej alla betäckningar och vad de betyder?! Det är ju verkligen helt random siffror och bokstäver för mej som inte förstår ett jota av det de betyder. Vilket gör att jag heller inte vet vad jag ska leta efter.....

(Detta är ingen specifik foderstats-tråd, utan mer VAD alla benämningar och siffror betyder! Och vad som generellt är bra värden för lättfödda, svårfödda och normalfödda.. Så att man vet VAD man ska leta efter i hödjungeln! :p Men skrev med mina hästar så man kan ha som exempel på vad man menar.)

Sv: Det här med värden....

Puttar!!

Måste vara fler än jag som inte fötts med dessa "uppgifter/information" av sej självt! :p

Finns rätt många trådar i samma ämne.

Det finns många sätt att lära sig foderberäkningar.
Man kan gå en kurs
Man kan köpa en bok, till exempel något av Planck.
Man kan använda internet, till exempel Hippocampus, SLU

Jo, jag försökte kolla om det redan fanns andra trådar, men fann inte någon..

Det jag egentligen är ute efter med tråden är vad alla förkortningar (MJ, TS osv..) betyder och vad man inte vill ha högt av, respektive lågt??

Finns det ingen som vet? :)

Ja om man vill ha höga eller låga värden beror ju på häst och andra omständigheter.
Ts är torrsubstanden i grovfodret t.ex. har hö minst 84 % Silage är blötare alltså innehåller mer vatten/ kg. MJ är energivärdet, smrp är smältbart råprotein, ca är Kalcium, P är fosfor, Mg är magnesium, K är kalium, dessa brukar finnas med på en analys. Sen kan man utöka analysen med socker och fler mineraler tex. selen.
Var detta svar på dina funderingar....:)

Din fråga är fullständigt omöjlig att svara på. Du har ju inte ens formulerat den.

Det finns massor av böcker och sidor på internet att läsa om utfodring.

Rent spontant låter "bra värden" för dina hästar som låga men balanserade.

Alltså, ett lågt energiinnehåll som tillåter att hästarna äter mycket av höet, men ett proteininnehåll som räcker till för att slippa ge tillskott.

Ett bra utgångsläge är att höet ska innehålla 6 gram smbrp (=smältbart råprotein) per MJ (=enhet för det totala energiinnehållet).

Normalt sett ligger hö på 8-10 MJ per kg foder, men kan du hitta ett med kanske 6,5-7 är det kanon, förutsatt att proteinet då ligger på runt 40 gram per kg foder. (6,5 x 6 = 39, osv)

Exakt det jag ville ha reda på! :D
Vad mycket ska det vara av alla då? Om man säger, vad är utgångs-läget, vad är normalt (om det finns något sådant) på vanligt hö? Finns det några riktlinjer för nybörjare som mej själv? :D

Så, det man ska kolla på är smbrp, det är det viktigaste... Eller?? :o Det är det man ska titta först på??
Om vi säger såhär, det känns som om det är svårt att hitta hö med bra värden igenom så att alla mina tre t ex kan klara sej på endast hö då de behöver så olika kan jag tänka mej, vad är då det första jag ska kolla på för att de ska kunna ha fri tillgång? Vilket värde efter de, osv.. Jag är helt beginner på detta, vad som är nödvändigt för att hästarna inte ska bli sjuka, vilket som man kanske kan ha ett litet underskott på (?) osv..

Tack så mycket för svaren hittills, kan uppfattas som extremt trög, men jag har helt enkelt ingen aning! :D Är säkert inte heller så bra på att formulera, så förstår ni inte vad jag menar så fråga.. :o

Du vill ha något liknande en "lathund"?

Någon kanske kan stapla upp benämningar och vad de betyder och skriva ut bra värden för lite olika hästtyper? Som lättfödda ponnyer, svårfödda fullblod, tävlingshästar, och dräktiga/digivande?

Om ingen annan vänligt själ som har koll kan fixa detta så ska jag försöka hjälpa till sen, men har inte tid just nu :p

Har jag fattat dig rätt?

:bow: Precis vad jag menar!! Men kan uppenbarligen inte formulera fram det själv.. :p
För jag tycker att det är jättesvårt att veta, alla här inna verkar veta det per automatik.... Alla utom jag då, förstås.. :D
En lathund är precis det jag menar, och även hur man ska välja och så om man har flera hästar som är så olika (som mina t ex)..
Vore underbart om du/ni orkade knåpa ihop något sådant, måste ju vara fler än jag som inte kan!! :bow:

Förstår dig precis! I början var det en djungel med alla förkortningar och siffror för mig med :D. Jag gjorde som så att jag regelbundet började läsa fodertrådarna här på Buke nästan oavsett vad det handlade om. Förstod inte mycket i början, men snappade upp lite här och lite där. Så småningom började jag begripa mer och mer. Samtidigt har jag läst i Plancks bok. Allt eftersom tiden har gått så har jag kunnat förstå mer och mer i den med.

För att få en känsla för det här med vad olika värden innebär så har jag använt SLU:s foderprogram (den du redan fått länk till). Jag tog värdena från analysen på höet i stallet och knappade in (jättelätt, bara att läsa innantill och fylla i). Eftersom man får kommentarer om det man skrivit in så är det sen enkelt att testa vad resultatet blir om man skriver in högre eller lägre värden tex. vad händer om jag dubblar mängden energi osv osv.

De siffror du får fram för dina hästar är givetvis inget du kan följa blint utan det är ju riktvärden. Man får alltid lov att anpassa sig efter vad individen behöver. Men som sagt var så får man något att utgå ifrån och det har hjälpt mig mycket.

Så det finns hopp! Det går att lära sig och förstå det här med foder :laugh:

Lycka till!

Jag har faktiskt försökt läsa lite trådar och så, men jag har gett upp.. Det är rena grekiskan juh! :o
Så en "lathund" som någon ovan föreslog vore suuper!! Så kan man hänge med liite grann iaf, och veta vad man ska leta efter nästa hösäsong.. :D och om det är något mer/annat man måste titta på om det är fri tillgång eller inte man ska ha.. :)

Så puttar lite! :laugh:

Jag lärde mig genom att använda Hippocampus foderberäkningsprogram.Där lägger du in hästens vikt,om den är ex lättfödd och motion m,m. Du kan ju prova med påhittade värden.
Mitt har TS 68 MJ 7,4 Smpr 51. Mineraler har jag ingen analys på. Men prova med mina värden och se vad
det blir på dina hästar.Jag har ett stort halvblod,en lättfödd dräktig och en unghäst. Mina världen är inte så bra till den lättfödda om hon inte vore dräktig.
Det tar ett tag att få grepp om det,men sedan är det mycket givande.

Men hur gör man om man inte vet vad mycket de äter när de kommer få fri tillgång då, går det att välja också kanske på det programmet? :o

Då får man antingen uppskatta hur mycket de äter (närmare 10 eller 15 kg, t.ex.) eller så får man helt enkelt under några dagar lägga in rejält med uppvägt foder och sedan igen väga det som hästen inte ätit upp nästa dag. Då kan man få fram en hyfsad snittförbrukning åtminstone.

Sedan får man räkna så att foderstaten blir någorlunda balanserad efter det hästen äter. Har man t.ex. ett halvkasst hö så får man ju ett hum om det går åt 1 kg havre eller 4 kg lusern för att få en någorlunda foderstat.

Eller så ser man att höet har balanserade värden i sig (ca 6 g smbrp/MJ, rätt mineralvärden osv) och att hästarna klarar sig på det. Och då vet man ju det, sas.:D

Så kan man iofs göra ja! :)
Men det är mest det att jag vill veta vad det är för värden jag ska leta efter innan man köper hö, man vill ju inte köpa grisen i säcken sas.. :p

Men smbrp (som du nämnde tidigare) är det man ska kolla på först? :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
770
Senast: Oknytt
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30