Det här med vaccin?

A

annorlunda

Blir lite konfunderad av det jag läst i olika trådar här, så för att få klarhet så frågar jag ;)

Till exempel, om man inte vet om en häst är vaccinerad/har varit vaccinerad
mot hästinfluensa, stelkram och boutolism (stavning???), då är det självklart att man grundvaccinerar om alltihop, eller hur ?
Men skulle det på något sätt vara farligt om hästen redan är vaccinerad ? ÄR det farligt om hästen får i sig dubbel dos så att säga ?

Sv: Det här med vaccin?

Ja, man gör om grundvaccinationen men vet inte om det skulle vara någon fara om den redan är det. Går djursjukvård, gymnasie, där vi har klinik med leg vet. och om det kommit en häst där vi inte vetat något har vi vad jag vet bara börjat om från början så de borde ju inte vara någon fara men jag vet inte med full säkerhet :o
Bara att man definitivt som sagt börjar om från början med grundvacc :)

Men..? Eftersom alla hästar, enligt lagen, ska ha pass och alla vaccinationer skrivs in där så bör det väl finnas dokumenterat, eller? De vaccinationer som är gjorda sedan kravet på pass infördes åtminstone. Är det inte gjort det senaste året så får du ju börja om i alla fall. Kolla passet!!

Det är inte farligt att börja om eller vaccinera tätare än reglerna, men se till att det blir dokumenterat i passet, man glömmer så fort vad som är gjort.

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 267
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 653
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar