Det här med unghäst

J

JenniiePersson

Håller på att hjälper en tjej med hennes o inridna 4 åring då hon själv inte vågar. Jag går tillväga på mitt sätt som jag lärt mig. Lugnt och inte raska på för mkt. Hittils har vi kommit såpas lång att vi travar lite i linan. Det tar ju sin tid eftersom jag inte är där och hjälper henne varje dag. Men nu till det viktiga i det hela.
Hon har nu funderingar på att lämna iväg hästen för inridning. Hon frågade vad jag tyckte. Jag tyckte att det kan va nyttigt för både henne och hästen.
Men när hon berättade tjejens plan om att innan augusti Hoppa UPPSUTTET 1 M och ta en dressyr tävling som "träning" inför kvaliten, då blev jag stum.
Detta måste väl vara helt orimligt för en häst som inte är inriden ännu??
Vad tycker ni? Är jag bara mesig som tycker det kommer gå alldeles föör fort fram? :confused:
 
Sv: Det här med unghäst

Jag tycker att det låter lite väl snabbt. Iom att hon inte e inriden skulle jag räkna henne som en 3 åring och träna där efter.
 
Sv: Det här med unghäst

Nej precis så tycker jag med. Visserligen är det hennes val men hon börjar känna lite samma som jag att det kommer bli alldeles för mkt press på hästen. Vad jag har för uppfattning hittils så är det en mkt känslig häst.
Och denna som hon skulle lämna den till skulle prov rida utan lina också?
Hur smart på en skala är det om hästen fortfarande går i linan och inte är riktigt helt 100 på start och stopp ännu. Så jag börjar ju fundera på om den tjejen verkligen vet vad den gör?
 
Sv: Det här med unghäst

Hon har väl bett om hjälp just för att hon inte riktigt vet själv? Det du kan göra är ju att tipsa om en duktig unghästutbildare som inte är rädd för att säga till ägaren om denne vill för mycket eller går för fort fram. Att lära en häst start och stopp brukar iofs inte ta så lång tid. Min har aldrig gått i lina utan jag satt upp direkt (efter att ha lärt in hjälperna från marken, sen var det bara att överföra det till det uppsuttna)
 
Sv: Det här med unghäst

Hon vet, men hon vågar inte. Hon tkr själv det låter som om det kommer gå för fort fram. Pratade med henne för senast nån minut sen och hon skulle låta denne provrida och sen utgå efter magkänslan. Visst att vi alla har olika sätt att rida in på men det som berör mig även om det inte är min häst så är det att det skall bli för mkt press på hästen.
 
Sv: Det här med unghäst

Skulle hon gå med på att du "väjer" en utbildare och har kontakten med denne? Och att du pratar med den som ska provrida i dag?

Tycker hon själv att det det låter som att det kommer gå för fort så får hon antingen ta sig i kragen, hitta på en ursäkt till att hon inte vill att hon kommer eller be dig prata med människan. Jag vet att det inte är så lätt att säga emot auktoriteter (som man själv uppfattar dem) men för hästens skull måste det ju göras på ett eller annat sätt.

Det finns säkert hästar som mentalt klarar den planeringen, frågan är hur de klarar det fysiskt. Har din vän otur så står hon där i höst med skadad häst som har dessutom rejäla problem med att bli riden.
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 621
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 995
Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: Boj
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 047
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp