Det här med sporrmärken

LLaika

Trådstartare
Såhär såg en häst ut på Strömsholm igår:
48463_1275769356.jpg

Tycker ni att man ska göra något när man ser en häst se ut sådär? Det är ju en sak om pälsen är bortskavd vid sporren, men blödande sår?

Sv: Det här med sporrmärken

Ja, det är ju som sagt en sak med bortskavd päls, det kan dom ju få utan att man använder sporrar utav ren friktion. Men i ett sånt här fall tycker nog jag man ska prata med överdomaren, eller med ryttaren direkt, men har man en häst med sånna sår är jag inte säker på att det hjälper om man bara säger till..

Jag skulle nog inte bara gå och knäppa kort på det i alla fall.
Man kan ju påpeka att hästen blöder eller något...

Kan tillägga att jag inte tog bilden då, en kompis visade mig den senare ;)

Jag vet att Veterinären stängde av en ponny på Strömsholm redan på torsdagen för att den hade ordentliga sporrmärken och just den veterinären är stenhård på sånna saker så om hon blivit uppmärksammad på det så kommer det garanterat att bli represalier för ryttaren.

Då skulle man ha sagt till då med andra ord. Jag fick inte se bilden förrän i bussen på väg hem, och tjejen som tog den är i 15-årsåldern och då kanske man inte känner att man har så mycket att komma med mot en ryttare som tävlar internationellt. Tråkigt att se var det hur som helst :(

Mimifly: Det är klart det skall dokumenteras! Och skämmas ska de göra. Jag hade genast tagit korten till överdommaren :mad:

Läs om, läs rätt;
Jag skrev "jag skulle inte BARA knäppa kort"...vad hjälper det att man har kort på det om man ändå inte gör något?

LLaika nä då är det inte lätt förstås...men det kanske går att kontakta ÖD och skicka bilden?

Har fått hjälp av en snäll bukefalist hur man kan göra om man vill gå vidare :)

Du kanske skall skriva "endast/enbart" och inte "bara" om man inte skall missuppfatta det som något annat. Men det är bra att vi är överrens! :love:

:devil::devil: Jag hade pratat med någon direkt. Troligtvis inte ryttaren för jag har inte lugn nog för sådana situationer. Behöver man sporra en häst så hårt har man problem. Inte hästen, ryttaren.

Och ja, jag har läst att du inte tog bilden, så jag förstår din situation.
Synd att man inte fick med ryttarens ansikte :devil:

Tillägg: Såg dessutom ut som att sporrarna var av rundare typen= rimligtvis krävs mer kraft för ett sådant märke.

Vidrig människa som kan med att göra så mot sin häst. Behöver man sporra sin häst så mycket klarar man uppenbarligen inte av den, och då har man inget på den att göra.

Sådana människor borde inte få tävla alls i min mening. Djurplågeri.

Hade sagt till ryttaren,är så fruktansvärt trist när hästarna får sår efter sporrar tycker att det är läge för ryttaren att lägga sporrarna på hyllan ett tag och öva på lyhördhet med så små hjälper som möjligt.:devil:

Jag hade kallat på överdomaren och lämnat denne till att avgöra om ryttaren är en djurplågare eller ej och gett fan i att dra en massa egna slutsatser om något jag inte vet mer om.

kl

Detta svaret fick jag av ÖD:

Hej,

Tack för Ditt mail. Du skall ha tack för att Du observerade och fotograferade.
Tyvärr ar det svårt för att inte säga omöjligt att i efterhand kunna göra något åt detta.
Vi i tävlingsledningen får ta en diskussion om vi i framtiden bättre kan övervaka detta.

Än en gång tack.
Hälsningar
Janne S.

Det var ju som vi trodde men det var skönt att han svarade.

Vill man gå vidare kan man ju skicka det till Ridsport.........

Det kan ju ha varit orsakat av någon slags olycka i ridningen visserlgien, men det känns inte så troligt...tyvärr.

Ledsamt oavsett :(

Bra att du reagerade! Synd bara att det inte gick att göra något! :(

Om någon observerar något sådant igen, då gäller alltså att rapportera det direkt, det medan tävlingen pågår? Vore säkert bra om det gick att verifiera vilket ekipage det är, jag gissar att om en ryttare kan slingra sig så gör den gärna det i ett sådant läge! Typ ta ett foto där ryttarens ansikte syns, nummerlappen syns osv.

Dåligt att inte funktionärerna själva såg det tycker jag! Kompisen dotter hade lånat ut sin häst och den som då red skavde hål liknande dessa på hästen. Och hästen skulle tävla med sin ägare några dagar senare! Såren läkte, men det syntes tydligt att hästen hade haft sår av sporrar. Att ägaren över huvud taget åkte på tävling och inte strök sig berodde på att ägaren är över en dm kortare än ryttaren som lånade hästen, så det syntes att inte ägaren gjort hålen i hästen. Men allafall, överdomaren gick runt och inspekterade mellan klasserna, hon kom DIREKT och tog upp diskussion med ägaren! Men "friade" när hon fick se ägarens längd och höra dennes förklaring.

Någon sa att det var ju skillnad om det bara var friktion, alltså att pälsen var bortskavd, och det håller jag med om! En av mina hästar fick en gång nämnligen skav av ett veck på mina Graningestövlar, jag hade inte ens sporrar! :crazy:

Det finns bild på hela ekipaget, skickade med dom bilderna i mailet :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 961
Senast: fio
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 813
Senast: lindaf
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ringde polisen nu om mitt ex. Han la en lapp på min bil igår. Han bor 2,5 timma bort Jag har varit tydlig o sagt/skrikit/skrivit...
2
Svar
39
· Visningar
3 213
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar