Det här med spatthäst...

T

trazz

Har precis fått reda på att våran ena häst har spattförändringar i båda bakhaserna. Hon hade 1 gradiga hältor på alla benen vid böjprovet och 1gradig hälta under longering på ett ben i övrigt väldigt stel och med ett kort steg. Jag blev rekommenderad av vetrinären att börja med hyaluron och att promenera henne varje dag för att se vad det kunde ge. Hästen är 17 år och har det senaste året mest gått som sällskapshäst. Har tänkt och funderat en hel del sen veterinären var här. Hur går man vidare med det här. Hon är ju varken riktigt frisk eller riktigt sjuk. Har ytterligare en häst med spatt och han är något av det piggaste som finns men stoet ser jag ju på att hon inte mår riktigt bra. Vad skall man göra?

Sv: Det här med spatthäst...

Man tar sitt ansvar med den sjuka hästen. Antingen behandlas hon av veterinär eller så tas hon bort.

Självklart tar jag som ägare mitt ansvar och jag kommer att följa veterinärens råd och se vad som händer.Vill bara ha lite råd från andra som varit i min situation. När är det dags att ge upp om ingen förbättring sker?

Det är ju omöjligt för oss att säga. Finns såna som aldrig tar bort sina dåliga/sjuka hästar och så finns det dom som inte vill se sin häst i utförsbacken utan ger den en fin resa till hästhimlen. Och alla däremellan.

Jag har själv en pigg spatthäst men jag vill inte se honom gå runt och ha det minsta ont av det.

Senast ändrad:

Beklagar, vet verkligen hur det känns. Jag var inne på klinik med min 21åring i våras, för jag tyckte han hade gått lite ojämnt till och från en period, han var lite stelare än vanligt. Till slut lyckades vi vid ett tillfälle se att han gick liiiite lite ojämnt i trav i ena varvet. Det var så lite att jag fick rådet att låta honom vila en vecka och köra som vanligt sen.

Jag åkte i alla fall in och fick beskedet spatt, och att han i dagsläget inte hade så ont att han inte kunde gå i en hage. Så det blev finadyne och promenader varje dag för hand. Sen pratade jag med vet igen som tyckte att jag kunde sätta igång honom, men inte galoppera flera km. Så jag blev såklart jätteglad och började sätta igång försiktigt. Sen blev det värre igen, ny omgång fast med metacam denna gången. Jag tyckte inte det blev någon jättestor förbättring, han kändes lite stel och var inte lika pigg och framåt som han brukade vara. Han var inte halt eller något sånt, men han kändes inte som min gamla Godi längre. Han som alltid varit självklar ledare i samma sekund som han gick in i en hage blev plötsligt ivägkörd och biten av en yngre häst av mellanrang. Han var inte lika framåt på ridturerna och jag började oroa mig för hur det skulle bli till hösten, när han skulle stallas in. Han har alltid varit stelare på morgonen, hur skulle det bli nu med spatten?
Han är en sån som blivit tokig av att vila två dagar i rad, nu lufsade han fram utan större energi och verkade inte ha samma livsgnista.
Energiförlusten ihop med problemet i hagen gjorde att jag misstänkte att han hade ont ändå. Och jag fattade beslutet att hellre att jag får sakna honom något enormt och veta att han inte lider, än att gå runt och oroa mig för att han har ont.

Så för ca två månader sedan lät jag honom somna in.

När jag var i din sits så ville jag inget hellre än att någon ska säga att jag borde nog göra si eller så, eller i alla fall ge mig lite fakta. Hur stor chans har han, hur lång tid kan det ta? Hur illa kan det bli? Men inga såna svar gick att få.
Så här i efterhand så förstår jag att ingen annan hade kunnat fatta beslutet. Hade det kommit någon utifrån som inte kände honom hade de troligtvis inte sett att det var något fel på honom. Men jag såg och jag kände.
Självklart kan jag fortfarande fundera på om jag gjorde rätt, men när jag ser på vad alternativet hade kunnat vara, att han hade haft ont, så vet jag att jag gjorde rätt.

Hoppas att du kommer fram till hur du ska göra, för det är den värsta perioden, innan man bestämmer sig.

Lycka till, oavsett hur det blir så hoppas jag att du känner att du gör rätt. Det är inget lätt beslut att ta.

Det är ju omöjligt för oss att säga. Finns såna som aldrig tar bort sina dåliga/sjuka hästar och så finns det dom som inte vill se sin häst i utförsbacken utan ger den en fin resa till hästhimlen. Och alla däremellan.

Jag har själv en pigg spatthäst men jag vill inte se honom gå runt och ha det minsta ont av det.

Men det här snacket om att det läker ut med tiden,gör det det eller?
Får de mindre ont när det har växt ihop och går det att rida en häst med utläkt spatt?Finns ens en gång den termen?:confused:

Men det här snacket om att det läker ut med tiden,gör det det eller?
Får de mindre ont när det har växt ihop och går det att rida en häst med utläkt spatt?Finns ens en gång den termen?:confused:

Jag har ridit min i 10 år efter en kur Quadrisol och rehab 3 månader. Alla hästar har inte så tur, min stallkompis häst blev bara sämre och sämre trots behandling så den togs bort.

Min häst hade nästan helt ihopläkt på ena benet när han röntgades i våras. Alltså har det antingen varit igång länge utan att det märkts alls, eller så har det varit vilande och inte märkts av alls.

Stallägaren tävlade SM med sin spatthäst, medan min reagerade så fort vi började tölta.

De blir smärtfria när det växer ihop, men frågan är ju när det kommer växa ihop. Kan tydligen vara väldigt långdraget. En del har väldigt ont fram tills det växer ihop, så det är väl där man får försöka avgöra om det är ok att utsätta hästen för det, beroende på hur påverkad hästen är.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 966
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 240
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 876
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat