Det här med socker

B

biven

Hej

Jag har hört så mycket nu om hästarnas tänder..
Är socker farligt eller inte?
hur är det med hästens PH-värde?
har dom emalj? amalgam?
Jag vet att hästarnas tänder växer, men hur fungerar dom egentligen`?
jag ger min häst socker, som belöning. det är smidigt och hon tycker om det.
Är det dumt?
ge mig svar på tal...
Veterinärer, tandläkare och andra talar emot varandra hela tiden.
blir galen..

Sv: Det här med socker

Är ingen expert så jag kan bara svara vad jag TROR.
Jag tror inte att det är lika skadligt för hästen som för oss, efterssom det finns mer socker i hästens naturliga kost än i vår.
Det är bättre med morotsbitar eller nå´t som belöning, men nå´n gång ibland kan du säkert ge utan att det är så farligt.
Mina är barnsligt förtjusta i hallonbåtar och snus. :D

En del hästar tycks bli stissiga av socker? vet inte riktigt men personligen ger jag heldre min morot eller liknande, mer nyttigt :)
Ingår det mer socker i hästarnas naturliga kost gämfört med vår?
Vi har ju socker i allt, man kan inte ens äta en macka av vitt bröd utan att det är socker i för att tala om alla ät dig smal med mindre fett mat (så som tex youghort). De innehåller mera socker än standard just därför att de ska behålla en god smak.

Mvh

Okej

Så ni tycker att jag ska undvika socker till hästen?
Men har hästarna amalgam, emalj? jag menar, när veterinärerna ska fixa tänderna, så slipar dom ju rakt av på tanden. Det kan ju inte finnas något som gör ont där, eller har någon känsel där...
Skulle man kunna göra likadant på våra tänder? slipa rakt av?

Jo jag vet.. morötter är bättre, men svårt att ha i fickan när man rider ett pass, och vill ge en liten belöning.

Morötter får hon så ofta annars.
Tänkte på det här med betfor. Det är ju sockerbetor...
Det måste ju vara minst lika illa som att ge socker???..?

Amalgam har hästar knappast, om du inte lagat några hål i deras tänder!
Men emalj har de, det är det hårda vita utanpå tänderna. Man slipar ju inte så mycket på tänderna att man slipar bort all emalj, utan man slipar ju bara ner vassa kanter. Människor har sällan sådana vassa kanter på sina tändar, men skulle man ha det så visst skulle man väl kunna slipa litegrann, man har ju ingen känsel i emaljen.
Betfor innehåller restprodukter av sockerbetor från sockerframställning där man har utvunnit det mesta av sockret, men det är klart att en del socker finns ju kvar. Kan inte svara på huruvida det är skadligt för hästens tänder eller ej, tror dock att det är mindre skadligt för hästens tänder att äta lite betfor än att äta sockerbitar.

Menar du att du undrar om hästen får hål i tänderna av att du ger den några sockerbitar vid träning ? Jag tror knappast att det har någon som helst relevans för en hästtand. Borstar du dina hästars tänder ?

Min gamle Luff blev dock fruktansvärt jobbig om han fick socker, han bet o högg efter allt i en veckas tid, dragkedjor, fingrar, spännen på tränset - allt som han fick tag på som gjorde lite tuggmotstånd som eventuellt kunde vara sockerbitar.
Han hade totalt sockerförbud - stalltjejerna avslöjades direkt om dom fuskat, dessutom blev dom tuggade på och insåg att det inte var av elakhet jag bannlyste sockret. Allt annat såsom morötter o knäckebröd utlöste inte denna reaktion.

Hästens naturliga foderstat innahåller ganska mycket socker.
Man har sett att klibbiga kraftfoder med hög sockerhalt (sweet feeds, vanligt i USA) ökar kariesrisken men att några sockerbitar skulle göra det finns inget belägg för men som sagt det finns en massa olika tyckande i frågan. Sen finns det olika åsikter om hur vanligt karies är, det finns ett tillstånd (infundibulumhypopasi) som ofta feldiagnosticeras som karies.
PL

Nej,
jag borstar inga tänder.
Vi hade en diskussion i stallet om det här med sockerbitar.
En tjej ville inte ge sin häst en sockerbit, för att det skulle vara farligt för hästens tänder, därför frågar jag.
Jag har i alla tider gett mina hästar en sockerbit som belöning, och inte märkt något annorlunda.
Min häst som jag har idag, får det vid strechning, och hon har inget beteende som gör mig oroväckande.
Utan hon är glad. hon hugger inte efter folk och deras händer för att leta efter socker, då hade jag nog genast slutat med det.
Vill mest veta om det är en fara för dom att äta.
OM det händer något i kroppen med hästen.
Men jag tror jag fortsätter ge det som en liten belöning. Det är ju inte så att ger henne 10 om dagen. Utan en. ibland ingen

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 954
Senast: Desiree2
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 347
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 771
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka