Det här med ridning och underlag

Vitavi

Trådstartare
Gällande ridning och underlag försöker jag följa riktlinjerna att variera underlag så mycket som möjligt. Jag varierar mellan ridhus, utebana, gräs, skogsstigar, sandvägar och grusvägar då det är vad som finns tillgängligt.
Det jag funderar mest på är underlag i ridhus och paddock och hur det påverkar hästen. Vet många som inte vill rida i vissa ridhus då underlaget är för hårt/stumt eller för djupt och mjukt. Istället rider de dressyr utomhus på grusvägar. Min fundering är då om inte en grusväg alltid kommer vara hårdare och stummare än ett hårt ridhus/paddock-underlag? Vet många som resonerar som så och väljer bort ridhus/bana och rider dressyr utomhus istället, därför jag undrar.

Hur ofta skulle ni tycka det var okej att rida i ett ridhus/paddock med ett hårt/stumt underlag? Kan ridning på sådant underlag 1-2 gång i veckan påverka hästen negativt?

Har jag rätt i att mjuka och djupa underlag är "värre" än hårda och stumma underlag eller är det lika dåligt? Tänker väl att eftersom de flesta vägar utomhus man rider på är hårda och där rider man i alla gångarter så borde egentligen en stum utebana inte vara så mycket värre?
Och tillslut, hur vet man att en ridbana är FÖR hård eller FÖR mjuk?
 
Variation är väl det som är det viktigaste, inte HUR hårt eller HUR löst. Eller ja, så tänker jag i alla fall :)
 
Låter logiskt ;-)
Men är väl mest rädd för att 1-2 ggr i veckan ska bli för mkt om underlaget är kasst :-P
 
Låter logiskt ;-)
Men är väl mest rädd för att 1-2 ggr i veckan ska bli för mkt om underlaget är kasst :-P
Man ska komma ihåg att underlaget är en av alla faktorer som påverkar hästen. Sen har du skoning, exteriör, vilken balans hästen rids i, vilket tempo, hur länge åt gången, vilken kondis hästen har, hur den tränats innan etc. Därför kan man inte säga när ett underlag blir skadligt egentligen.

Men ett tungt underlag riskerar ju mer "olycksskador" typ vrickningar och sånt.
 
1-2 ggr veckan i en extremt ljust ovårdat ridhus längre hopptränningar/dressyrtränningar på en otränad häst, det är direkt skadligt (särskilt om hästen är mkt ung/gammal, rids i obalans, dåligt skodd/verkad osv)
Jag vet ett extremfall där underlaget var så dåligt att det var direkt skadligt att träna regelbundet på.
En paddock och ett ridhus som ca 30 st red i varje dag. Paddocken var väldigt viktig att harva korrekt annars så blev det MYCKET djupt och otroligt tungt. Ridhuset var så pass välanvänd så det behövdes harvas varje dag för att inte slitas ut.
När jag flyttade därifrån i juli förra året var båda banorna av jättehög kvalité, några av de bästa jag sett faktiskt eftersom de harvades korrekt varje dag av en erfaren harvare.
Tiden går och jag fattar inte varför det står på fb HELA tiden att folk måste ställa in träningar pga ledskador. Hade hört rykten om att underlaget inte var så bra, men ca 7 st på ca 2 månader:eek: Det tyckte inte jag lät rimligt.
Det skulle vara en helgkurs typ (det var en av Sveriges mest erfarna tränare och ungefär alla i stallet plus många andra från andra stall skulle komma och träna) och det blir fullt typ direkt.
En månad senare har ca 5 st fått avboka pga ledskador, och några andra fick avboka pga andra benskador.
Jag kommer dit och blir helt paff:eek: Banorna har inte blivit harvade på tre månader och sen försökte en oerfaren harvare djupharva ridhuset, lilla grejen var att det underlaget inte är meningen att djupharvas:cautious: Så efter det fick de lägga nytt underlag pga de förstörde det gamla och det nya hafsade de ihop och är dåligare än sämst.
Jag fick avbryta lektionen pga underlaget.
De i stallet säger att det bara är ett sammanträffande att det skett så många ledskador.
Kan tillägga att de i det stallet inte tänker på att variera mer på underlaget än att byta mellan paddocken och ridhuset:banghead:
Detta är dock ett extremfall och jag hoppas att sådana exemplar är mycket ovanliga:)
På känsliga hästar jan det dock vara rena självmordet att rida på dåligt underlag:angel:
Jag föredrar ett lite fastare/stummare underlag än ett för djupt för ett fastare är mer naturligt för hästar:)
Fast inte det är så pass stumt att det är som asfalt med lite grus på så känns det ju inte så bra.
Oj vad långt det blev:o Hoppas ni förstår vad jag menar iallafall:)
 
allmänt knapplån:
jag tycker generellt att om man som ryttare får frågan i huvudet öht att underlaget känns vare sig för hårt eller för djupt osv, så finns det belägg för det. Man känner väldigt tydligt på hästen om underlaget stör den, vilket är en grundfaktor i bedömning bortsett från allmäna råd och rön om exakt svikt osv.
ett djupt underlag är väldigt slitsamt för hästens leder, senor, ligament och hela dess rörelsemekanik. Ett sånt underlag känner man väldigt tydligt på hästen om man sitter och arbetar , att underlaget faktiskt stör hästen.
ett stumt och hårt underlag känner man också ganska väl, det är inte mkt konstigare än att ryttaren känner skillnaden på sin häst när man joggar den på en stenhård grusväg jmf med en vår-mjuk sådan.
Underlagen känns genom hela kroppen på hästen och förmedlas vidare till ryttaren tycker jag.

ang. för djupa underlag så finns det några kloka underlags-kunniga etablerade såna i sverige som enkelt och kort summerat begreppet av ett bra underlag: "ett underlag är just ett underlag - hästen ska vara PÅ ett underlag - inte I underlaget. Då är det inget underlag".....
 
allmänt knapplån:
jag tycker generellt att om man som ryttare får frågan i huvudet öht att underlaget känns vare sig för hårt eller för djupt osv, så finns det belägg för det. Man känner väldigt tydligt på hästen om underlaget stör den, vilket är en grundfaktor i bedömning bortsett från allmäna råd och rön om exakt svikt osv.
ett djupt underlag är väldigt slitsamt för hästens leder, senor, ligament och hela dess rörelsemekanik. Ett sånt underlag känner man väldigt tydligt på hästen om man sitter och arbetar , att underlaget faktiskt stör hästen.
ett stumt och hårt underlag känner man också ganska väl, det är inte mkt konstigare än att ryttaren känner skillnaden på sin häst när man joggar den på en stenhård grusväg jmf med en vår-mjuk sådan.
Underlagen känns genom hela kroppen på hästen och förmedlas vidare till ryttaren tycker jag.

ang. för djupa underlag så finns det några kloka underlags-kunniga etablerade såna i sverige som enkelt och kort summerat begreppet av ett bra underlag: "ett underlag är just ett underlag - hästen ska vara PÅ ett underlag - inte I underlaget. Då är det inget underlag".....

Precis som du skriver kände jag att hästen inte trivdes på mjukt underlag, dock verkar han trivas bra på hårt, dock inte stenhård grusväg. Så slutade rida på det mjuka. Allra bäst trivs han dock på gräs. Håller till fullo med om att hästen ska vara på underlaget och inte i!
Rider nu på en annan ridbana jag egentligen tycker är bra! Hårt men inte för hårt. Dock kanske lite för stumt är jag orolig för.. Men hästen verkar trivas kanon så kanske ska lyssna på hästen.
 
Jag tycker att jag känner det rätt tydligt. Speciellt om man har sin egen häst man känner väl, så märker iaf jag skillnad mellan olika ridbanor även om de är bra skötta. Vi hade en paddexbana i förra stallet där min häst fullkomligen vägrade att gå framåt. Ingen bjudning alls. Gick man då in i ridhuset eller på sandbanan bredvid var det inga problem att gå framåt...

Om det är för hårt och stumt tycker jag att man hör det. Det liksom "slår" i när hästen sätter ner hovarna, för att inte tala om att hästen inte får samma bjudning. Ett för mjukt underlag ger ju lite känlsan av att man själv springer i djup sand.
Kanske är det inte vetenskapligt, men jag tycker att jag känner av det på det viset och väljer därför omfattning av ridning samt hastigheter efter det.
 
Jag har personligen ingen erfarenhet av för mjuka /hårda underlag däremot har jag träffat på ojämna underlag vilket är fruktansvärt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 638
Senast: Lobelia
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 601
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 827
Senast: Juli0a
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp