Sv: Det här med regnskållor...
Streptotrichos som i sin enklare form kallas regnskållor LÄKER ut själv på 2-3 månader (ibland kortare tid också beroende på väderförhållande och hästen som drabbats immunförsvar). Streptotrichos smittar endast vid direkt kontakt vid gynnsamma förhållande. Den behöver fukt för att kunna spridas, smittad häst avger inga sporer mer än när den är fuktig/blöt och en häst som dessa sproer förs över till måste ha ett ingångshål i huden för att streptotrichosen skall få fäste och utvecklas på denna. Dock är tex ett insektsbett tillräckligt stort ingångshål för att sproerna skall kunna ta sig in.
Min hingst drabbades av detta för någon månad sedan och med facit i hand så vet vi exakt smittväg, ryttaren red en annan häst som var skorvig på ena sidan (vilket han gjort flera veckor innan dess också utan någon smittöverföring skedde), sedan kom en tävling med ösregn, då rätt vad det är så fördes sporerna över till min, när han sedan strax efter fick ett sår i samma område då var det kört och han drabbades av en kraftig streptotrichos (den med stora fält) i området. Han intensiv behandlades med både hexocil och antibiotika injektioner och blev snabbt bra igen (kan förövrigt här påpeka att Virkon tyvärr funkar mkt dåligt på Streptotrichos).
Jag lyckades med mästerskapet att smitta ner ett av mina föl som fick sitt stora fält i ansiktet. Satan tänkte jag nu kommer hon att smitta de andra i flocken, men som tur var var det tort då och de andra verkade klara sig trots direkt kontakt med hennes ansikte. Nu när nya regnperioden började ja då sa det pang och hon förde över smittan till det andra fölet. Nu har föl nummer ett läkt ut smittan av sig själv och föl nummer två har börjat läka. Ingen annan häst i stallet har drabbats. Dessutom är det så att de hästar som själv läkt ut sjukdomen skaffar sig immunförsvar mot den och drabbas förhoppningsvis inte av den igen. Detta vägde jag in när det gällde fölen att det är bättre att de får läka ut den själv nu när det ändå inte gör något om de har fläckarna än att de som hingsten drabbas av sådant här precis innan ett championat när man absolut inte vill få ett ofrivilligt riduppehåll pga att de tex inte kan ha sadel på sig.