Det här med rätt form

Eembla

Trådstartare
Funderar på det här med rätt form, vet ju att hästen ska jobba med bakdelen under sig och med ryggen. Är det alltid så att det ska kännas som om man rider i uppförsbacke som så ofta nämns? är själv inte så pass duktig (än;) att jag har fått känna på det.

Kan man rida i rätt form även i låg / lång form? Eller är detta bara i uppmjukande / lösgörande syfte för att sen kunna samla hästen?

Rider själv en häst som är väldigt stel så just nu jobbar jag mest med att försöka mjuka upp honom med mkt lösgörande övningar dvs volter, serpentinter, flytta bakdelen ut i volten, skänkelvikningar. Men i denna form får jag inte honom i tölt, då måste jag korta upp honom. Det som funkar bäst just nu är att "skrölta" och sen in i tölt.

Är lite osäker på hur jag ska lägga upp träningen eftersom han är väldigt stel, särskilt i vänster varv. Ska jag bara lägga krut i att rida honom lösgörande ett tag framöver och helt enkelt strunta i att samla honom eller bör varje träningspass innehålla både lösgörande och samling?

Tacksam om jag kunde få lite råd från er duktiga isisryttare!

Sv: Det här med rätt form

Tänk på att ( i voltarbetet) först se till att hästen kan vända in - alltså för vändande hjälper - innan du börjar flytta ut bakdelen för då smiter hästen oftast undan.
Även vändande är mjukgörande. Det glöms ofta bort i arbetet med hästen - just den grundläggande vändande hjälpen.
Viktigt viktigt viktigt!

Lägg fokus först på att få honom att acceptera dina olika hjälper.
RId mycket grundläggande och få loss honom från bettet i båda varven - alltså mjukgörande.
Det betyder inte att han ska få slänga sig på framdelen - utan det krävs en del samlande också.
För att kunna få en jämn och korrekt form krävs jämna bakben = det krävs en viss samling.
Däremot är det ingen idé att börja samla när han bara stretar emot.

Hoppas du förstod min luddiga förklaring..

En häst som är stel och inte riden så mkt skulel jag först av allt bara rida ut på första 2 veckorna in i skogen rakt in så hästen får lyfta på tassarna och ta i och jobba upp muskler och kondis på naturligt och roligt sätt.
Efter desa 2 veckor skulel jag köra rätt intensift inne på ridbanan ja man kan ju skritta ut före och efter men kör iallafall 4 dagar i veckan i paddocken.

Typ skritta ut en 20 minuter på lång och avslappnande tyglar så hästen riktigt tar i och "gungar" i stegena och god övertramp.

Inne i paddocken så börja med att typ rid på volt flytta ut och in baken, minska volten och öka den men passa dig för bogarna så den inte vinglar in och ut för fort.
Ställ hästen ut och in men den ska fortfarande gå kvar på voltspåret.
Rid på raktspår och rid i öppna och sluta träna på att ställa hästen åt bägge hållena och att hästen skall gå kvar i samma spår.

Skänkelvikningar bak och framdelsvändningar rygga stanna och sätt igång i skritt igen.

Och jag vill påstå att formen är viktig att göra alla desa övningar på hängande tyglar där hästen går upp med huvudet och jobbar inte alls med baken/ryggen är väldigt onödigt arbete.

Jag jobbade upp min häst smidighet och fick upp den ritkigt bra och hon fick styrkan att bära sig genom endast skrittarbete istortsett.

Jag jobbar alltid min häst lite lång och låg som uppvärmning så vi joggar lite lätt. Jag kräver inge större samling eftersom inte leder ochsenor är uppvärmda än.
Men hon ska slappna av i underhaösen och länga lite på halsen i uppvärmningen.

När man kommit så längt att hästen går bra i alla dessa övningar i skritten så kan man börja jobba lite i trav och galopp.
Och utföra samma övningar som mangjorde i skritt.

Folk underskattar skritten har jag märkt, men skritten är oerhört viktig för att jobba upp en häst tycker iallafall jag.

Rida på en 4-kant på i varje hörn antingen göra en fram eller bakdelsvändning sjukt bra övning=)

Hoppas du fick lite hjälp=)

Tänk på att ( i voltarbetet) först se till att hästen kan vända in - alltså för vändande hjälper - innan du börjar flytta ut bakdelen för då smiter hästen oftast undan.
Även vändande är mjukgörande. Det glöms ofta bort i arbetet med hästen - just den grundläggande vändande hjälpen.
Viktigt viktigt viktigt!
.

Menar du typ bakdelsvändning eller vad menar du?

I början innan ytterhjälperna är helt befästa så ja, annars bara känna att hästen vänder in bogen för ytterskänkeln istället för dragande i innertygeln. Extremt vanligt med det sistnämnda vilket leder till en inkorrekt ridning och ofta en häst med okontrollerad yttersida = dålig spårning=ojämna bakben=ojämn form och oliksidig häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 287
Senast: fixi
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka