Det här med Munchkins

iNHALE

Trådstartare
Jag sitter här och tittar runt lite. Enda sedan min sambo för första gången såg en video av en Munchkin har han varit förälskad, om vi någon gång skaffar katt ska det vara en sådan säger han, antingen en Munchkin eller så blir det ingen katt ö.h.t.

Men jag funderar lite. Hur är det med denna "rasens" hälsa? Vet ju att den inte är godkänd i SVERAK som en egen ras och jag tycker att på vart och vartannat forum där folk frågar dyker samma svar upp, stackars katter, de lider nått så fruktansvärt, djurplågeri att avla på "taxkatter" osv. Å andra sidan hör man från motsatta sidan av bollplanen att de inte lider mer än kortbenta hundar jämfört med hundar med normal benlängd, att de inte är sjukare än andra raser och att deras kroppsbyggnad inte försämrar livskvalitén.

Någon som har någon erfarenhet av dessa katter? Visst är de söta som fan, men till skillnad från min sambo vill jag ändå behålla någon form av verklighetsförankring och se alla sidor av myntet innan vi tids nog kommer till skott och skaffar en katt eller två. Har ingen lust att skaffa en katt som lider bara för att den råkar vara söt.
 
Sv: Det här med Munchkins

Har ingen erfarenhet av rasen, men vad gäller jämförelse med tax funkar det inte riktigt. Hundar och katter är olika djur som rör sig på olika sätt. För katten är det ett naturligt beteende att både hoppa och klättra. Fysiska defekter som hindrar eller försämrar förmågan att utföra dessa beteenden kan eventuellt sänka kattens välfärd.

Av vad jag har läst lider inte dessa katter av några rent fysiska problem (diskbråck, krokiga ben etc.) pga. defekten.

Min rent personliga åsikt är dock att man ska låta bli att mecka med grundläggande uppbyggande strukturer som skelett och brosk samt defekter som kan försvåra för katten att leva ut sina naturliga behov. När vi väl upptäcker eventuella problem är det för sent, då har redan djur fått lida helt i onödan.
 
Sv: Det här med Munchkins

Nä det är klart att det inte går att jämföra på det sättet, det var mer ett argument jag sett folk använda + tror det var mer riktat till det rent kroppsliga, dvs ryggproblem och liknande.

Man vill ju helst int snöa in för mycket på en ras som sen visar sig vara helt defekt och ohälsosam.
 
Sv: Det här med Munchkins

Jag tycker att det är oetiskt att avla fram raser vars egenskaper innebär ett handikapp för dem, och korta ben är ett handikapp för en katt hur "gulligt" det än kan se ut.
 
Sv: Det här med Munchkins

Min rent personliga åsikt är dock att man ska låta bli att mecka med grundläggande uppbyggande strukturer som skelett och brosk samt defekter som kan försvåra för katten att leva ut sina naturliga behov. När vi väl upptäcker eventuella problem är det för sent, då har redan djur fått lida helt i onödan.

Jag håller med Sol helt och hållet i detta. För mig är "försiktighetsprincipen" det enda rimliga i fallet extrema exteriörer. Vet vi inte att det är ofarligt/oproblematisk ska vi inte göra det.
 
Sv: Det här med Munchkins

+ övriga.

Tack för era svar. Det är just det jag tänker. Att avla på det extrema, oavsett vad det handlar om måste ju innebära någon form av baksida. Ska tänka ett varv till och försöka få ned sambon på jorden lite. Finns nog ett par små missar på något katthem som behöver en familj när det väl är dags, dessutom är de ju inte direkt billiga de där Munckin katterna. Sambon hittade prisuppgifter på ca 15'000 sek per kattunge.
 
Sv: Det här med Munchkins

Maru är ju helt underbar :love: :love: Men ingen ras man ska satsa på om man vill ha en hälsosam sådan. Tyvärr :(
 
Sv: Det här med Munchkins

Det finns så många andra raser som har en bra hälsa och bra forskning runt sjukdomar och hälsoprogram att följa. Rekommenderar en sån ist.

Jag kan ärligt säga att jag inte ens gillar taxar. Tycker det är hemskt att ett djur ska vara så begränsat. Rekommendationen är att man inte ska träna agility med en tax. Klarar inte en hund lite hopp osv, så är det ingen hälsosam hund!
 
Sv: Det här med Munchkins

Åja de är väl lite bättre i Maru shape än foldade? :3 Och def. hälsosammare än munchkisarna
 
Sv: Det här med Munchkins

Vad jag har läst så finns broskproblemen även hos de rakörade. Och stämmer det så tycker jag inte de är bättre än Munchkin.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp