Sv: Det här med MH...
tar sista:
jag har gjort MH med båda mina vuxna tikar, från samma kennel,uppfödda likadant,tränade likadant för sitt arbete,från nästan samma linjer(den enas linjer gick ihop med dena ndras)
Jag hade på känn vad resultatet skulle bli redan från början,men med fegisen visste jag faktiskt inte att hon var -rikttigt- så feg.
hunden som inte brydde sig ett dugg är inte bara tränad,(kommandona går att "koppla ur "delvis)denär verkligen hård i psyket,cool och mycket,mycket självsäker.. ju värre bana,desto roligare hade hunden....
MHbeskrivaren tyckte dte var superintressant trots att då hundarna varäldre eftersiom han ansåg att mans åg en tydlig skillnad som var genetisk.
jag fick bekräftat det jag visste..nu har jag en Hovawart och kommer göraMH testet och senare korningen med hunden..jag önskar verkligen att jag hade fått kora min gamla Flat,den tuffa,bara för att se poängen..honär synnerligen otypisk Flat..
testerna spelade mkt stor roll när jag köpte min valp,ville ha en så nervfast och dådkraftig Hoff som möjligt o mamman har excellenta poäng,pappan mkt bra också,menär lite mjukare.
när jag sedan "råkade" köpa min "julklappshund" veckan inna jul,en problemFlathane på 1,5 år så kollad ejag MH testerna på föräldrarna i bilen på väg upp och kunde via Flatdata jämföra med mina hundar.
jag är helnöjd med hunden,även om han är mer flattig än min äldsta,dvs mjukare,litemer lättskrämd osv.
det där med genetik är ju speciellt då man aldrg vet vad som går igen från föräldrarna,men man har åtminstone en aning via MH o korning..
jag gjord eockså ett medvetet val här då min gamla tik har hjärtfel och tumörer ochär 11 år och är döv.
jag måste ha två hundar,deöls för deras skull,dels som reserv.
jag kunde köpt en billig blandras när hon dog,men vad får jag då??
har absolut ingen aning och i förstavägskorningen så kan man ju hoppas att den är relativt ren från negativa gener,men med fler korsningar,desto större är ju risken att det uåpppstår problem.
Så jag köpte en problemhund,där jag visste vilka föräldrarna var och vad de kund eprestera,visste ungefär hur feg den skulle vara och hur lättlärd osv...
problemen tog vi bort på ett dygn.
aldrig skaffa Flat om man inte kan aktivera den
jag komer fortsätta att välja hundar utifrån mentala tester,tycker tex det vore obligatoriskt för uppfödare att göra MH,likaväl som vi med våra flattar gör avkommebeskrvning.
MH beskriver ju endast,den bedömer ju inte så man kan ha olika raser utan problem.
Thina