Det här med MH...

Sv: Det här med MH...

Jadzia skrev:
Om man inte kan det så är man nog inte lämplig att föda upp alls. För att bli en bra uppfödare måste man kunna sin ras och då vet man också hur kryssen på ett mh ska vara placerade. Vill man ha en tillgänglig hund, ja då letar man efter en som fått krysset tillgänglig på protokollet. Svårare än så är det inte med ett MH.

Jag håller med dig... :)

Fast det är ju fasligt lätt att läsa hur hunden har reagerat. Det står ju uttryckligen...

Tack för ditt svar. Jag har ju själv dålig kunskap om MH-tester (som du säkert förstår), därför är det intressant att läsa argument från "andra sidan". Det låter absolut relevant (hittar inte rätt ord) det du skriver.

Men vad är skillnaden på MH och L-test? Kan man göra både och?

Hmm, jag kollar på MH och MT men skulle inte basera ett köp på det. Det som jag tror skiljer mig från många andra i hundvärlden är att jag vill att föräldrarna skall ha tävlat. Ja, det är faktiskt snäppet viktigare för mig än MH.

Jag är ganska prestationsinriktad så för mig är det viktigt att hunden har visat att den kan prestera på tävlingsbanan. Det finns tyvärr hundar med mycket prydliga MH som faktiskt är rätt odugliga som tävlingshundar. De må ha nerver mm på plats men de har tex inte krutet och staminan för att bli riktigt bra tävlingshundar. Att leka lite aktivt under någon minut med en trasa är liksom inte tillräckligt avslöjande för mig.

Så för mig vill jag helst ha en hel del tävlande, gärna spritt i flera grenar och MH (MT om hunden har åldern inne).

Säg inte MH-test. Det är viktigt att skilja mellan MH-beskrivning (som bara är en beskrivning med) och Mental-test. (Mentaltestet så får man ut en poängskala) L-test är ett lämplighets-test och utförs av t.ex. polis. Där kan man anpassa testet lite hur man vill för att trycka på en hund särskilt efter dess egenskaper. Det är inget som registerars off. hos SKK och därför så kan man göra lite så olika.

Gå in på http://kennet.skk.se/hunddata/ och sök efter: S55184/2001 Där har du en hund som gjort både MH och MT. Se skillnaden :) Jag ska PM:a dig ett fullständigt MH protokoll också!!

L-test (RPS-test) är till enbart för de hundar som ska gå i tjänst. Det står för lämplighetstest och utförs av polisen. Det är dyrt med L-test och det är väktarbolagen eller polisen själva som står för notan. De hundar som testas är sådana som ägas av hundförare inom polis eller väkteriet eller sådana som polis eller väktare funderar på att köpa in. Allmänhetens hundar testas inte på officiella L-test. Hos vissa kan man dock göra ett inofficiellt.

Det mentaltest man kan göra som privatperson är just ett MT (mentaltest), även kallat korning. Det är i princip samma bana som på ett MH, med några tillagda moment. Hunden bedöms heller inte moment för moment utan man kollar på helheten. Det hela resulterar i ett protokoll som ser ut så här och där man får hundens olika mentala bitar poängsatta. Det är sedan när man räknar slutpoängen som man kan märka av att testet är gjort för brukshundar. De egenskaper som anses ideala för en brukshund får högst poäng, men man ska komma ihåg att när man tittar på ett korningsprotokoll så ska man inte bara glo på totalen. Man ska se vart poängen sitter också.

Tack för alla svar.:bow:

En liten undran:
Vad är det för skillnad på MH och MT?
Jag hade för mig att själva testet bytt namn från Mentaltest till Mentalbeskrivning.:confused:
Och korning - vad är det egentligen?

Mentaltest (MT) är precis som det låter ett test. En mentalbeskrivning (MH) är en beskrivning av vad hunden gör vid olika stationer. Om du har en bruksras så kan hunden bli korad. Då gör man ett MT och en exteriörbedömning. OM hunden klarat detta får den titeln korad och det är därför många kallar MT för korning. Det är alltså samma sak.

Skillnaden mellan MT och MH har jag förklarat i tidigare inlägg. Det är i princip samma bana man går. MT har några fler moment. På ett MT får hunden poäng och man bedömer helheten, inte moment för moment. Hunden kan bli godkänd eller underkänd. På ett MH beskriver man bara vad hunden gör och den kan inte bli vare sig godkänd eller underkänd.

Ett Mt gör man då hunden är mellan 24 och 48 månader. Ett MH kan man göra då hunden fyllt 12 månader och det finns ingen övre åldersgräns.

MUH har bytt till MH och inget annat (Mentalt unghundsbeskrivning till Mentalbeskrivning)

MT är metaltest och det är den mentala delen i korningen. En korning består av ett MT + en exteriörbeskrivning.

Kolla även du in: Gå in på http://kennet.skk.se/hunddata/ och sök efter: S55184/2001 Där har du en hund som gjort både MH och MT. Se skillnaden

Testet går till på snarlikt sätt. Det är ett par moment som skiljer, men i huvudsak så är det väldans likt.

*knapplån*

Jag tittar självklart på resultaten för att se hur det ser ut på vissa moment men det är inget som avgör om jag ska köpa hunden eller inte.

Slänger in en fråga nu när ämnet är på tapeten och hoppas att det är ok.

Vilken är den bästa åldern för MT egentligen? Själva exteriörsbeskrivningen till korningen, vem ställer man hunden för? Är det på vanlig officiell utställning eller kan man göra det samma dag som själva Mentaltestet?

Jag vill gärna se hunden på MT då den är helt vuxen, så runt tre år känns lagom. En hund som bara är två kanske inte har utvecklat sitt försvar och sin skärpa fullt ut.

Det är lite olika. Ibland lyckas klubben köra det samma dag, men oftast så gör man det nog nästan på två olika dagar. I Brukshunden så finns det datum för de olika "proven". (Eller vad jag nu ska använda för ord)

Jag tycker också att hundenska vara över 3 år :) Först då känns det som att de flesta hundar har trillat ned i sina skor. Folk som säger att deras hund är det snällaste som finns när den är 1 år kanske får sig en överraskning när hunden blir "vuxen".

Jag har blivit förvirrad av alla namnbyten. Men står inte MH för mentalhundsbeskrivning? För vad står annars H för i mentalbeskrivning?

Jadzia: Det är inte bara brukshundar som kan få titeln korad :)

*knapplån*
Jag slänger oxå in en fråga, hoppas det går bra :o

Jag skulle vilja göra en MH-beskrivning på Mulle, men hur svårt är det att komma med på ett sånt när man har en blandras?

Jag har funderat på det med. När det gällde Mh beskrivningen var det många olika åldrar som kom upp när jag frågade olika hundfolk. Lät min göra det vid 15-16 månader och tyckte det var perfekt.

Men till MT tycker jag från 2,5 verkar lagom beroende på hur hunden är. Finns det någon åldersstopp på hur gammal hunden får vara på MT?

Mentalbeskrivning hund står det för!! Kanske finns MK (katt) MF (jissa det ni...)

Tippan skrev:
Det är lite olika. Ibland lyckas klubben köra det samma dag, men oftast så gör man det nog nästan på två olika dagar. I Brukshunden så finns det datum för de olika "proven". (Eller vad jag nu ska använda för ord)

Jag tycker också att hundenska vara över 3 år :) Först då känns det som att de flesta hundar har trillat ned i sina skor. Folk som säger att deras hund är det snällaste som finns när den är 1 år kanske får sig en överraskning när hunden blir "vuxen".

Jag har sett datumen i brukshunden. Tänkte mer om man måste ställa hunden i samband med korningen? Alltså det är väl lägst en två på officiell utställning efter 24 månaders ålder den ska ha? Eller har jag fel? Om det nu är så borde jag kunna ställa min hund när han fyllt två och få en etta eller tvåa t.ex och sen kora när han är tre endå med det resultatet?

Jag har helt kommit ifrån det där. Jag blir helt förvirrad när jag pratar om MH och MT, tillslut vet jag inte hur jag har det..

F...måste stå för flodhäst :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka