Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
för mig är det självklart att man ska betala som medryttare..
man delar j en häst med en annan och att bara få göra de roga är egoitiskt tycker jag
Att rida på ridskola kostar ca 250 kr per gång och då får du aldrig välja hur du ska rida och vart och totalt kasnke du får 5 minuter av ridlärarens blick på dig... om du har tur.
Som medryttare lär du dig betydligt mer och du kan välja när du åker ut, vart du ska rida och hur länge och vad du ska träna på.
Oftast kan du även få träna för en tränare om du vill om 45 minuter med en privat tränare är som 1 år på ridskolan. Man lär sig så otroligt mkt mer.
Man får alltså chansen att ha en egen häst ett par gånger i veckan men slipper den stora kostnaden som en häst kostar och slipper behöva oroa sigöver hur dyrt de kan bli om den skadar sig.
Så hittar man en häst att vara medryttare på 3 dagar i veckan där man får tävla och träna rida 3 dagar i veckan så är de sjukt billigt..
Motsvarande dagar på ridskola skulle kosta 3000 kr månaden!!!! och å är du betydligt låst till vad du får och inte får göra!
Jag som hästägare upplever att dagens , medryttare ska bara ha men vill inte ge ett skit..
De ska ha ridhus, nära till busshållsplats, tillgång till bra tränare som inte kostar så mkt.. gärna att ägaren betalar lektionerna.
De vill kunna få träna och även få tävla och vill också självklart kunna få låna ägarens släp gratis.
Dessutom om de har liiite ont i huvudet eller mkt på jobbet så är de bara att skicka iväg ett sms om att de inte kan komma ut.
Finns lixom inge ansvar längre hos dagens medryttare.
Så jag har gett upp de där med medryttare.. jag och en tjej i stallet hjälper varandra ist jag mockar 2 dagar åt henne och hon mockar 2 dagar åt mig så slipper vi medryttare.
Köp egen häst om ni inte vill betala för att rida andras eller fortsätt att harva runt på ridskolan!
=)
Hur tänker ni kring det här med medryttare? I stort sett alla hästägare (som jag känner) tar betalt från sina medryttare. Nu har jag själv ingen medryttare men OM jag skulle haft en så hade jag aldrig tagit betalt. Jag menar, jag får ju hjälp? Känns nästan som jag borde betala personen i fråga för hjälpen jag får. Hur gör ni? Betalar eran medryttare er och varför? OBS. Vill absolut inte trampa någon på tårna utan det är bara en enkel fråga till er alla.
Om den egentliga hjälpen du behöver är ekonomisk då? Och du kan fixa allt annat?
Jag hade aldrig vågat finansiera min häst med hjälp av en medryttare, vad skulle hända om denne slutade? Man ställer sig i en alldeles för stark beroendeställning, i mina ögon.
Att en medryttare betalar och att ägaren använder pengarna till träning/tävling/schabrak däremot är ju en annan grej, men hästens grundbehov ska en ägare i mina ögon klara av själv. Annars får man dela hästen med någon och inte ha medryttare.
Om den egentliga hjälpen du behöver är ekonomisk då? Och du kan fixa allt annat?
Det som händer om medryttaren slutar, alltifrån att man får dra in på något eller så får man sälja hästen. Personligen har jag medryttare som får betala en slant, det är inte avgörande på något vis för min ekonomi men jag har inget överflöd av pengar. Hade medryttaren inte betalt hade jag hellre låtit hästen vila de dagarna eller ridit själv. Det är den lilla biten som gör att det väger över att dela med sig av hästen.
Många gånger så är det bostads orten och därmed stallhyran som styr om man tar betalt. I Stockholmstrakten är det mycket vanligt, där är kostnaderna ofta mångdubbel mot att ha hästen i ett litet stall på landet där stallägaren nästan betalar för att få inackorderingar.
PS: Det hade varit trevligt om jag kunde finansiera hästen med hjälp av medryttare men det är det få som ens är i närheten av att lyckas med så att upp det känns lite som överkurs. Det är något du själv tolkade in. Det finns de som inte är gjorda av pengar även om de inte heller lever direkt på marginalen.
Hur tänker ni kring det här med medryttare? I stort sett alla hästägare (som jag känner) tar betalt från sina medryttare. Nu har jag själv ingen medryttare men OM jag skulle haft en så hade jag aldrig tagit betalt. Jag menar, jag får ju hjälp? Känns nästan som jag borde betala personen i fråga för hjälpen jag får. Hur gör ni? Betalar eran medryttare er och varför? OBS. Vill absolut inte trampa någon på tårna utan det är bara en enkel fråga till er alla.
Min mamma har medryttare på 2 av sina 3 hästar. Ena medryttaren har dock nu köpt in sig på ena hästen.Hur tänker ni kring det här med medryttare? I stort sett alla hästägare (som jag känner) tar betalt från sina medryttare. Nu har jag själv ingen medryttare men OM jag skulle haft en så hade jag aldrig tagit betalt. Jag menar, jag får ju hjälp? Känns nästan som jag borde betala personen i fråga för hjälpen jag får. Hur gör ni? Betalar eran medryttare er och varför? OBS. Vill absolut inte trampa någon på tårna utan det är bara en enkel fråga till er alla.