Det här med medryttare..

för mig är det självklart att man ska betala som medryttare..
man delar j en häst med en annan och att bara få göra de roga är egoitiskt tycker jag

Att rida på ridskola kostar ca 250 kr per gång och då får du aldrig välja hur du ska rida och vart och totalt kasnke du får 5 minuter av ridlärarens blick på dig... om du har tur.

Som medryttare lär du dig betydligt mer och du kan välja när du åker ut, vart du ska rida och hur länge och vad du ska träna på.
Oftast kan du även få träna för en tränare om du vill om 45 minuter med en privat tränare är som 1 år på ridskolan. Man lär sig så otroligt mkt mer.

Man får alltså chansen att ha en egen häst ett par gånger i veckan men slipper den stora kostnaden som en häst kostar och slipper behöva oroa sigöver hur dyrt de kan bli om den skadar sig.

Så hittar man en häst att vara medryttare på 3 dagar i veckan där man får tävla och träna rida 3 dagar i veckan så är de sjukt billigt..
Motsvarande dagar på ridskola skulle kosta 3000 kr månaden!!!! och å är du betydligt låst till vad du får och inte får göra!

Jag som hästägare upplever att dagens , medryttare ska bara ha men vill inte ge ett skit..

De ska ha ridhus, nära till busshållsplats, tillgång till bra tränare som inte kostar så mkt.. gärna att ägaren betalar lektionerna.
De vill kunna få träna och även få tävla och vill också självklart kunna få låna ägarens släp gratis.
Dessutom om de har liiite ont i huvudet eller mkt på jobbet så är de bara att skicka iväg ett sms om att de inte kan komma ut.

Finns lixom inge ansvar längre hos dagens medryttare.

Så jag har gett upp de där med medryttare.. jag och en tjej i stallet hjälper varandra ist jag mockar 2 dagar åt henne och hon mockar 2 dagar åt mig så slipper vi medryttare.

Köp egen häst om ni inte vill betala för att rida andras eller fortsätt att harva runt på ridskolan!

=)

Jag tyciker det helt beror på situationen.
Jag har betalat men har då fårtt rida en fin tävlingsponny som jag fick bestämma mkt själv hur jag ville rida. Träna för instruktör etc. Då betalar jag gärna eftersom jag kan utvecklas.
Men däremot att betala för att skritta ut i skogen/ häst på rehab eller häst jag ska utbilda? Det är jag inte lika sugen på.
Jag betalar gärna men då vill ja att det ska ge mig ngt.

för mig är det självklart att man ska betala som medryttare..
man delar j en häst med en annan och att bara få göra de roga är egoitiskt tycker jag

Att rida på ridskola kostar ca 250 kr per gång och då får du aldrig välja hur du ska rida och vart och totalt kasnke du får 5 minuter av ridlärarens blick på dig... om du har tur.

Som medryttare lär du dig betydligt mer och du kan välja när du åker ut, vart du ska rida och hur länge och vad du ska träna på.
Oftast kan du även få träna för en tränare om du vill om 45 minuter med en privat tränare är som 1 år på ridskolan. Man lär sig så otroligt mkt mer.

Man får alltså chansen att ha en egen häst ett par gånger i veckan men slipper den stora kostnaden som en häst kostar och slipper behöva oroa sigöver hur dyrt de kan bli om den skadar sig.

Så hittar man en häst att vara medryttare på 3 dagar i veckan där man får tävla och träna rida 3 dagar i veckan så är de sjukt billigt..
Motsvarande dagar på ridskola skulle kosta 3000 kr månaden!!!! och å är du betydligt låst till vad du får och inte får göra!

Jag som hästägare upplever att dagens , medryttare ska bara ha men vill inte ge ett skit..

De ska ha ridhus, nära till busshållsplats, tillgång till bra tränare som inte kostar så mkt.. gärna att ägaren betalar lektionerna.
De vill kunna få träna och även få tävla och vill också självklart kunna få låna ägarens släp gratis.
Dessutom om de har liiite ont i huvudet eller mkt på jobbet så är de bara att skicka iväg ett sms om att de inte kan komma ut.

Finns lixom inge ansvar längre hos dagens medryttare.

Så jag har gett upp de där med medryttare.. jag och en tjej i stallet hjälper varandra ist jag mockar 2 dagar åt henne och hon mockar 2 dagar åt mig så slipper vi medryttare.

Köp egen häst om ni inte vill betala för att rida andras eller fortsätt att harva runt på ridskolan!

=)

Min erfarenhet är att de flesta hästägare inte resonerar som du. Dvs de erbjuder inte en häst man kan träna med. Tycker de flesta vill att man ska antingen skritta ut deras häst 2 ggr i veckan och betala 1500 kr eller att man ska utbilda hästen helst så de kan sälja den sen.. haha..

Senast ändrad:
Man skaffar ju medryttare av olika anledningar.
Någon för att den inte hinner med sin häst och någon annan vill ha lite bidrag till stallhyran. Dessutom håller jag med den som nämnde att man som hästägare kanske inte vill sponsra någon annans hobby.

Själv tar jag bara betalt för del av skoning på mina pållar. För ju mer de rids, desto mer slitage på skorna...

Jag har haft både och, sådana som betalat en liten summa och de jag har nu som inte betalar något alls.

De jag haft längst och som varit bäst är de som inte betalat. Inte vet jag varför, det går ju att analysera hur länge som helst.

Jag har en liten tjej som sköter och rider min shettis ett par dagar i veckan. Hon mockar, fixar hö och vatten, borstar, rider, putsar utrustningen osv på sina dagar. Hon betalar inget. Jag ser det som att jag får mer tid till att sköta och rida min andra häst utan att det går ut över ponnyn, vilket är guld värt. Dock är tjejen i stort sett nybörjare, så hon kan inte rida ensam utan jag brukar hålla lite lektion med henne, eller att hon får rida medan jag skrittar av min häst. Tjejen är jätteduktig och lär sig snabbt, men ponnyn är outbildad, envis och lite knepig. Samt inte helt igång, och ffa inte mycket riden alls. Förhoppningsvis kommer hon att kunna rida själv när hon har fått lite mer rutin och ponnyn är igång, de ser himla trevliga ut tillsammans. :up:

Jag tycker det beror lite på dels varför man behöver en medryttare (är det på grund av tidsbrist känns det inte som att pengarna har någon större betydelse, men är det för att man vill få ner sina egna omkostnader för hästen så är läget givetvis ett helt annat).

Kort och gott tycker jag att medryttaren kan betala sina egna eventuella träningar och tävlingar, samt halva hovslagarkostnaden. Resten är upp till hästägaren, enligt mig.

Vi har haft två medryttare (halvfodervärdar) på familjens ponny, och båda har stått för halva stallhyran. Då har de ridit ca tre dagar i veckan och även fått tävla, rida för tränare varje vecka etc. Tycker att det finns fall där inte medryttaren borde behöva betala, samt fall där det är tvärtom. I våra fall har det varit tjejer som stått på gränsen till att köpa egen ponny/skaffa helfoderponnyer men kanske inte riktigt haft tiden, och då har detta varit ett perfekt alternativ som dessutom är ganska mycket billigare än att ha en ponny helt själv. På somrarna när han står hemma hos oss betalar medryttaren så klart ingenting.

När jag var yngre red jag andras ponnyer både mot betalning samt helt gratis. De gångerna jag fick betalt (proviant vid senare försäljning, oftast) handlade det om att jag utbildade hästen, i de fallet jag betalade handlade det snarare om att ponnyn utbildade mig och när det varit gratis har det mest varit för att ägaren inte haft tid. En gång var det en hästägare som ville ha 1500 i månaden för att jag skulle utbilda hennes ungponny så att hon kunde sälja den dyrare sedan, det blir ju lite fel...

Hur tänker ni kring det här med medryttare? I stort sett alla hästägare (som jag känner) tar betalt från sina medryttare. Nu har jag själv ingen medryttare men OM jag skulle haft en så hade jag aldrig tagit betalt. Jag menar, jag får ju hjälp? Känns nästan som jag borde betala personen i fråga för hjälpen jag får. Hur gör ni? Betalar eran medryttare er och varför? OBS. Vill absolut inte trampa någon på tårna utan det är bara en enkel fråga till er alla. :)

Om den egentliga hjälpen du behöver är ekonomisk då? Och du kan fixa allt annat?

Om den egentliga hjälpen du behöver är ekonomisk då? Och du kan fixa allt annat?

Jag hade aldrig vågat finansiera min häst med hjälp av en medryttare, vad skulle hända om denne slutade? Man ställer sig i en alldeles för stark beroendeställning, i mina ögon.
Att en medryttare betalar och att ägaren använder pengarna till träning/tävling/schabrak däremot är ju en annan grej, men hästens grundbehov ska en ägare i mina ögon klara av själv. Annars får man dela hästen med någon och inte ha medryttare.

Jag hade aldrig vågat finansiera min häst med hjälp av en medryttare, vad skulle hända om denne slutade? Man ställer sig i en alldeles för stark beroendeställning, i mina ögon.
Att en medryttare betalar och att ägaren använder pengarna till träning/tävling/schabrak däremot är ju en annan grej, men hästens grundbehov ska en ägare i mina ögon klara av själv. Annars får man dela hästen med någon och inte ha medryttare.

Det som händer om medryttaren slutar, alltifrån att man får dra in på något eller så får man sälja hästen. Personligen har jag medryttare som får betala en slant, det är inte avgörande på något vis för min ekonomi men jag har inget överflöd av pengar. Hade medryttaren inte betalt hade jag hellre låtit hästen vila de dagarna eller ridit själv. Det är den lilla biten som gör att det väger över att dela med sig av hästen.

Många gånger så är det bostads orten och därmed stallhyran som styr om man tar betalt. I Stockholmstrakten är det mycket vanligt, där är kostnaderna ofta mångdubbel mot att ha hästen i ett litet stall på landet där stallägaren nästan betalar för att få inackorderingar.

PS: Det hade varit trevligt om jag kunde finansiera hästen med hjälp av medryttare men det är det få som ens är i närheten av att lyckas med så att upp det känns lite som överkurs. Det är något du själv tolkade in. Det finns de som inte är gjorda av pengar även om de inte heller lever direkt på marginalen.

Senast ändrad:

Säger som @tolksele. Jag har inte världens bästa ekonomi men den täcker ändå mina utgifter för min häst.
Hade heller inte finansierat ekonomisk hjälp utav en medryttare på grund utav att jag hade blivit stressad utav det, stressad av tanken att medryttaren kanske inte betalar en månad, åker iväg på semester eller slutar. Jag vill inte vara beroende utav någon annans hjälp me
Det som händer om medryttaren slutar, alltifrån att man får dra in på något eller så får man sälja hästen. Personligen har jag medryttare som får betala en slant, det är inte avgörande på något vis för min ekonomi men jag har inget överflöd av pengar. Hade medryttaren inte betalt hade jag hellre låtit hästen vila de dagarna eller ridit själv. Det är den lilla biten som gör att det väger över att dela med sig av hästen.

Många gånger så är det bostads orten och därmed stallhyran som styr om man tar betalt. I Stockholmstrakten är det mycket vanligt, där är kostnaderna ofta mångdubbel mot att ha hästen i ett litet stall på landet där stallägaren nästan betalar för att få inackorderingar.

PS: Det hade varit trevligt om jag kunde finansiera hästen med hjälp av medryttare men det är det få som ens är i närheten av att lyckas med så att upp det känns lite som överkurs. Det är något du själv tolkade in. Det finns de som inte är gjorda av pengar även om de inte heller lever direkt på marginalen.

Som sagt, jag har inte tänkt att trampa någon på tårna!
Men JAG hade personligen aldrig tagit betalt för jag anser det som en hjälp. Punkt slut.

@Askur Precis min tanke!
Betalt kan man ta (i mina ögon) när man har något att erbjuda; dvs medryttaren från träna & ev tävla och inte bara motionsrida och mocka.

@Askur

Du menar att om man vill ha betalt i pengar så är man beroende av medryttarens pengar?

Då är det väl samma sak, den som är beroende av hjälp kan då följaktligen inte klara hästen själv? För inte ska man ha häst om man är beroende av medryttarens hjälp eller hur?

PS, många som tar betalt i natura och inte i pengar är de som tar absolut mest betalt, fysiskt arbete med stallsysslor kan också översättas till pengar.

"nåt att erbjuda"... grejen är ju att alla hästar är ngt att erbjuda. Så länge hästen matchar medryttarens behov/önskemål ÄR ju hästen nåt att erbjuda

tex en personsom inte ridit på många år, tycker att det är lite väl häftigt att börja på ridskola, vill ut och motionsrida i skog och mark - för den personen är en skogsmulle av värde, ngt man uppskattar att bli erbjuden och tom kan tänka sig betala för. En person som vill tävla sm på lånad häst lägger andra värderingar och önskemål i vad hästen ska ha för användningsområde. Klart en tävlingssugen ryttare helst inte betalar för att få skritta en timme i veckan i skogen, medan det kanvara mkt värt för nån annnan. Alla kan ta betalt om någon vill betala.

Hur tänker ni kring det här med medryttare? I stort sett alla hästägare (som jag känner) tar betalt från sina medryttare. Nu har jag själv ingen medryttare men OM jag skulle haft en så hade jag aldrig tagit betalt. Jag menar, jag får ju hjälp? Känns nästan som jag borde betala personen i fråga för hjälpen jag får. Hur gör ni? Betalar eran medryttare er och varför? OBS. Vill absolut inte trampa någon på tårna utan det är bara en enkel fråga till er alla. :)

Jag tar inte betalt men önskar nästan att jag gjorde det.
En tjej red regelbundet på en välutbildad häst så länge det vankades tävlingar. Efter sista deltävlingen i dressyrallsvenskan div II, har jag inte hört ett ord från tjejen.
En annan tjej har inte heller hört av sig på 1½ månad ungefär, utom för att vilja låna hästen för tävling igen. Ingen träning, ingen arbetsinsats alls från någon av dem.
En tredje tjej är duktig på att hjälpa till i stallet och "betalar för sig" på det sättet.

Min mamma har medryttare på 2 av sina 3 hästar. Ena medryttaren har dock nu köpt in sig på ena hästen.
Den andra medryttaren betalar, och den första som nu köpt in sig betalade även innan detta.
Anledningen till att dom betalar är ju för att det kostar att ha häst, och medryttarna får rida på välridna och fina hästar som utvecklar ryttaren.
Jag hade kunnat tänka mig att betala medryttaren om denne var mkt bättre än mig och utvecklade hästen. Absolut inte annars, då det är ett extrajobb att hålla hästen så som jag (och min mamma) vill ha dom med en "sämre" ryttare på ryggen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 936
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 843
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 200
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar