Det här med mat...

Aslan

Trådstartare
Jag har nu bestämt mig för att utöver hundpromenader, hundträning och ridning att försöka klämma in något träningspass, typ spinning, friskis, simma eller liknande en till två dagar i veckan.

Jag är redan från början smal (har problem med sköldkörteln) och vill absolut INTE gå ner i vikt, så det är alltså inte målet med min träning. Jag inser att det hänger mycket på vad jag stoppar i mig och måste således göra en förändring i kosten.

Problemet är att jag absolut hatar att laga mat. Jag har heller inte tid att tillbringa timmar i köket utan det jag gör ska gå fort. Jag hatar även grönsaker men kan plocka i mig typ broccoli och blomkol. Jag tycker inte heller om typ fullkornspasta eller fullkornsris och liknande. Snabbmakaroner is the shit :D

Jag kan även slarva med mellanmål, för att jag helt enkellt inte vet vad som är ett nyttigt mellanmål och om jag hittar något mellanmål som jag tycker verkar gott, ja då måste det tillagas på ett eller annat sätt. och då blir det lätt att jag struntar i det.

så snälla ni där ute, vad äter ni? har ni tips på bra och nyttig mat? gärna recept. Och mellanmål? vad äter ni? hur ofta äter ni? jag vill veta allt för att få så mycket inspiration som möjligt! Hur ser eran mat-dag ut?
 
Jag skulle nog rekommendera dig att ta kontakt med en dietist eller kostrådgivare av något slag just för att se vad det exakt är du behöver, och kanske även en läkare för att se om du har brister eller liknande som lätt kan avhjälpas med din kost. Med den informationen så kan du då lägga upp ett kostschema och kanske laga matlådor och liknande en dag i veckan, istället för att hela tiden behöva laga mat.
Som mellanmål skulle jag nog rekommendera "färdiglagade" mellanmål så som kvarg, yoghurt och keso. Eftersom du inte vill direkt gå ned i vikt till följd av din träning så är proteiner viktigt för muskelbyggnad (om det är det du är ute efter). Men som sagt, jag skulle rekommendera att du tar hjälp av en kostrådgivare i någon form för att kunna ta reda på bättre vad det är du behöver :)
 
Jo det är klart, det känns bara så.. Seriöst. Visst att jag vill rörande mig och må bra, men jag har nog aldrig varit med om att man ska ha behövt kontakta en dietist eller liknande för att deg ska funka kostmässigt när man är på min amatörnivå :p

Mina brister är under kontroll utav läkare och jag medicineras sen ca sex år tillbaka. Någon gång om året kan jag ha haft järnbrist men det har blivit avhjälpt. Jag går på regelbundna blodprover.

du nämnde keso, är den den vanliga då som du bara äter ur burk?
 
Jag tycker inte heller om typ fullkornspasta eller fullkornsris och liknande. Snabbmakaroner is the shit :D
Fullkorn innehär huvudsakligen ett högre fiberinnehåll. Fibrer är inte näring, utan bara utfyllnad och motion för tarmsystemet. Alltså ska du inte byta ut kolhydrater mot fibrer om du vill få mer energi och undvika viktnedgång. Så käka dina snabbmakaroner du. :)

vad äter ni? hur ofta äter ni? jag vill veta allt för att få så mycket inspiration som möjligt! Hur ser eran mat-dag ut?
Jag är smal och har svårt att gå upp i vikt, men ligger för närvarande på en stabil vikt. Jag har ett stillasittande jobb, men rider och pysslar i stallet tre dagar i veckan. Det här äter jag:

Frukost: Gröt med sylt eller yoghurt med müsli. Plus en smörgås med ost, ett glas mjölk och ett glas juice.
Lunch eller middag: Lagad mat. Jag äter bara ett mål lagad mat om dagen av praktiska skäl, men jag rekommenderar att man äter två.
Mellanmål: Jag äter tre större mellanmål. Äter man lagad mat två gånger om dagen kan man äta två större mellanmål och ett mindre. Mina mellanmål kan t ex vara en smörgås med ost och mjölk, yoghurt med müsli eller en Snickers.

Konceptet ovan lärde jag mig när jag gick i ätstörningsbehandling och nu ligger jag som sagt på en stabil vikt, så jag skulle säga att det är mycket väl underbyggt. :)
 
@Aslan Jag tänkte mer att om du har problem med sköldkörteln och så så kanske det kunde vara en god idé :) Absolut inget måste, utan mer ett förslag!

Keso kan man äta både direkt ur burken eller smaksatt med det mesta. I butik kan du köpa burkar med "müsli" i locket (finns i två olika smaker), smaksatt med hallon och kanske något mer. Jag gillar att äta den naturell med banan :up:
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 366
Mat Jag försökte kika igenom "vad har du ätit"-tråden och såna, men de innehåller inte riktigt det jag söker efter... Jag försöker få...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 149
Senast: Casteloro
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 206
Senast: gul_zebra
·
Övr. Katt Min katt reagerar inte som min tidigare katt eller andra katter jag känner kring det här med mat. Han svansar förvisso runt benen när...
Svar
3
· Visningar
1 081
Senast: Sjalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp