Det här med lön när man är föräldraledig...

Tillit

Trådstartare
Jo alltså, nu vet jag inte om tråden egentligen platsar här, men jag testar, för det är ju ändå föräldrarelaterat..typ :p

Såhär ligger det till:
Jag gick på föräldraledighet i Juni-09, och då hade jag ingen vidare lön (jobbar på förskola) då jag inte var utbildad och tämligen ung.
Nu, jag tror det är sen årsskiftet, har lönerna ändrats och alla ska få samma lön, dvs. att det innebär en tämligen rejäl ökning av min "gamla" lön när jag ska upp på samma nivå som de som jobbat många många år och dessutom är utbildade.

Det jag undrar är om det är så att jag har rätt till högre föräldrapenning nu?
Alltså som jag har förstått det så ska man ju "hänga med" i löneutvecklingen, fastän man är föräldraledig?

Hoppas någon vet mer än jag vad gäller detta, jag känner mig rätt vilse.
Dessutom vet jag inte riktigt vem jag ska vända mig till och fråga ( förutom buke då :p )
Ekonomiansvarig på jobbet sa att jag får en så kallad "lönejustering" när jag kommer tillbaka, och det är ju bra. Men jag har liksom fått för mig att man ska få det fast man är hemma?
Är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand/ Tillit

Sv: Det här med lön när man är föräldraledig...

Sgi:n räknas väl om när barnet fyllt ett år. Då kanske din löneförhöjning kommer med, eller? Jag har ingen aning egentligen, bara spekulerar.

Jag håller för tillfället på att bli galen på det här med fp. Jag jobbade mer än heltid innan jag började plugga och snittade 47 timmar/vecka. Det måste jag alltså skydda nu, och jobbar jag en dag/vecka (för att spara dagar trodde jag...) så behöver jag ändå ta ut lika mycket fp, för då måste jag täcka upp till 47 timmar istället för 40! Gah! Jobbar jag ett pass på säg 6 timmar så måste jag liksom ta ut MER föräldrapenning än om jag inte jobbar, helt jäkla sjukt.

Ot, förlåt =)

Smyger in med en anna liten fråga. När man börjar jobba sen och inte vill jobba mer än 75%, är sgi:n då skyddad ändå ? (har läst att man har rätt att gå ner i tjänst, men kommer inte ihåg om det påverkade sgi:n eller ej).

//Julia

Är det löneförhöjning för alla utom dig och du skulle få den när du börjar jobba igen?

Låter konstigt, då ska ju du ha din höjning du med och det kommer ju öka din fp

Så här står det på Fk hemsida

Har du ett pågående ersättningsärende och till exempel fått löneförhöjning ska du använda blankett 5157, Ändrad inkomst i pågående ersättningsärende - anställd. Du hittar blanketten längst ner på denna sida.

Är det löneförhöjning för alla utom dig och du skulle få den när du börjar jobba igen?

Låter konstigt, då ska ju du ha din höjning du med och det kommer ju öka din fp

Det är ju inte löneökning för de som redan har den lönen, dvs. de två som redan har utbildning. Men vi är tre andra, och de andra två har då redan fått högre lön.
Men ja, på sätt och vis är det ju så och sen skulle jag få det när jag börjar igen.
Men det känns ju lite fel..eller?

Låter fel ja. Tycker nog att du ska kontakta facket och bara höra dig för :)

Bra fråga, ang. om SGI:n är skyddad när man vill gå ner i tid. Det undrar jag med!
Min plan är ju att vara hemma tills sommaren Emil fyller 2 år, och börja jobba där på hösten. Men inte 100%, utan som du kanske 75%...

Ang. min andra fråga:
Jag har läst på lite på internet, och det verkar som att jag ska ha rätt att få löneförhöjning samtidigt som de andra på jobbet...jag har mailat hon som är ansvarig för våra löner på jobbet, men får inget svar :mad: Det kanske blir att ringa och höra med facket...eller kanske Jämo?
Gaah, hatar sånt här krångel :eek: :mad:

Men gör det nu inte krångligare än vad som behövs ;)

Ett samtal till facket och hör vilka rättigheter du har och ett samtal till chefen och för att upplysa henne om dina rättigheter = saken är biff ( förhoppningsvis ) :D

Du måste ta fp så att du fyller 5 dagar/v (40 timmar). Jobbar du 30 timmar, måste du ta ut 10 i fp för att skydda din sgi. Ja, räknat på att du jobbar 40-timmarsveckor, då.
När barnet fyllt 1 år.

Det spelar ju inte jobbet någon roll, de betalar dig ju ändå inget nu. Så det är inte så troligt att de säger emot :). Och så är det bara anmäla till fk så får du högre fp.

Men gör det nu inte krångligare än vad som behövs ;)

Ett samtal till facket och hör vilka rättigheter du har och ett samtal till chefen och för att upplysa henne om dina rättigheter = saken är biff ( förhoppningsvis ) :D

Haha jag är expert på att göra en höna av en fjäder ;)

Men jag hoppas du har rätt. Det är kanske inte svårare än så. Och eftersom hon inte svarar på mailen så får det nog bli ett samtal till facket.
Och jag ska göra mitt bästa för att fjädern ska förbli en fjäder ;)

( Dock vet jag att de är lite si och så där på mitt jobb, efter att ha jobbat som vikarie utan anställningsbevis i över 2 år, och hela tiden fått svaret att "nej du har inte rätt till fast anställning, du är vikarie" så fick facket komma ut och vi hade möte allihopa.
Då var det plötsligt "jomen självklart ska du få fast anställning" :grin: )

Du måste ta fp så att du fyller 5 dagar/v (40 timmar). Jobbar du 30 timmar, måste du ta ut 10 i fp för att skydda din sgi. Ja, räknat på att du jobbar 40-timmarsveckor, då.
När barnet fyllt 1 år.

Min sgi är beräknad på 47 timmar per vecka, så det blir lite mer för mig... Men vad händer då när dagarna tar slut? Då kommer ju sgi:n i så fall ändå att hamna på noll, för hur jag än vänder och vrider på det kommer jag ju aldrig mer att jobba 47 timmar/vecka! Och om så är fallet, vad tusan ska jag bemöda mig att skydda den nu för om den ändå kommer bli noll och jag får jobba ett halvår eller vad det är för att ha en sgi igen?!

Julia

Nej men så är det ju. Man MÅSTE ju inte skydda sgi:n :). Om du skall jobba 40 timmar sen så skydda upp till det?
Noll hamnar du ju inte på, utan på de timmar du faktiskt jobbat/haft fp. Som jag förstår det.

Fast när jag frågade om det, ifall sgi:n bara sänktes om jag valde att bara skydda upp till 40 timmar, så svarade hon jag pratade med att så inte var fallet utan att den hamnade på noll... verkar konstigt, men jag har fått det svaret två gånger.

Din lön ska höjas lika som för dina kollegor och din höjning av föräldrapenningen börjar gälla från samma dag din nya lön förhandlades fram.

Du behöver bara ringa FK och säga att from den XX/XX tjänar du XXX kr/timmen/månaden/året.

Jag gick på 100% HP Augusti 07, Sen 100% FP Oktober 07, årliga löneförhöjningen skedde i April 08 och från samma datum höjdes oxå min Fp. Jag ringde bara in och sa att jag fått löneförhöjning på 4,70kr/timmen så fixade Fk resten.

Låter jättekonstigt .. men antar att de vet bättre än jag :).

Hittade iallafall att :
Från och med den första födelsedagen kan din SGI sänkas, så att du får lägre ersättning om du är sjuk eller är ledig för vård av sjukt barn – men detta påverkar inte din föräldrapenning. Du har rätt till föräldrapenning beräknad enligt den inkomst du hade innan ditt barn fyllde ett år fram tills ditt barn fyller två år.

Här står det ju sänkas, inte att den försvinner ner till noll? Och sgi:n skall ju baseras på vad du tjänar, jobbar jag 50% borde min sgi gå ner till 50% ?

Edit : Fast nu insåg jag att du kanske inte jobbar alls? Att du skall vara hemma med liten heltid utan att ta full fp? Då blir den ju noll, för då 'tjänar' du ju ingenting? Kan det vara så, kanske.

Här står det ju sänkas, inte att den försvinner ner till noll? Och sgi:n skall ju baseras på vad du tjänar, jobbar jag 50% borde min sgi gå ner till 50% ?

Den sjukpenninggrundandeinkomsten sänks när barnet blir 1 år. Den ersättningen betalas ut när man blir sjukskriven, får havandeskapspenning eller tar ut vård av barn. Den föräldrapenninggrundandeinkomsten behåller man tills barnet är minst 2 år gammal. Man behåller också sin föräldrapenninggrundandeinkomst om man blir gravid inom 1 år och 9 månader och behåller då sin FPgi tills syskonet är minst 2 år gammal (även för storasyskonet som då kanske är 4-5 år när lillasyskonet blir 2 år)

Den sjukpenninggrundandeinkomsten sänks när barnet blir 1 år. Den ersättningen betalas ut när man blir sjukskriven, får havandeskapspenning eller tar ut vård av barn. Den föräldrapenninggrundandeinkomsten behåller man tills barnet är minst 2 år gammal. Man behåller också sin föräldrapenninggrundandeinkomst om man blir gravid inom 1 år och 9 månader och behåller då sin FPgi tills syskonet är minst 2 år gammal (även för storasyskonet som då kanske är 4-5 år när lillasyskonet blir 2 år)

Du är en ängel, vet du det? :love: Jag har aldrig fattat hur det egentligen legat till, men nu är det ju glasklart!!!! Tack :bow:
Och tack för svaret på min andra fråga, du får allt att låta så himla lätt!

Fast när jag har pratat med försäkringskassan så har det vid flera tillfällen låtit på dom som om all min sgi kommer att försvinna om jag inte skyddar mina 47 timmar då jag jobbar. När jag frågade om jag kunde skydda 40 timmar istället och sgi:n då bara skulle sänkas, sa de att nej, den försvinner då helt.

Förstår inte riktigt detta.

Liknande trådar

Kropp & Själ Godmorgon alla fantastiska bukefalister! Jag har legat vaken nu under natten till och från och malt lite tankar. Jag känner att jag...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V