Det här med kraftfoder..

Julienne

Trådstartare
Nu skulle jag vilja ha lite tankar och erfarenheter från er andra ang lite kraftfoder.

Jag ska ta hem ett 11årigt hbl sto som är mycket känslig, hon är dessutom väldigt pigg, blir tydligen bättre när hon är i full träning men alltid lite hispig så att säga. Hon har haft problem med henne i hoppning för att hon reser sig pga stress(?) eller annat. Hästen är kollad så hon har inte ont utan det sitter i huvudet.

Nu går hon på Kraft Rider och jag funderar på att byta till ett foder utan havre, för min erfarenhet från tidigare är att vissa hästar helt enkelt inte klarar av havren i psyket. Om det nu ens märks när det är ett fullfoder?

Har nu kollat på lite havrefria alternativ så som:
*HippoBas Cool
*HippoBas Harmony
*Åsebro Cool
*Åsebro BlackWinner (med svarthavre, bra/dåligt?)

Letade efter havrefria från kraft men hittade inga, men det måste väl finnas?

Hästen ska tränas för att bygga muskler och sättas igång helt igen för att tillslut kunna tävlas igen. (Denna gång som dressyrhäst!) Jag hade hoppats på att hitta ett fullfoder så jag slipper hålla på med massor av foder hit och dit och mineraler och allt sådant eftersom jag är mycket dålig på detta.

Höet jag kommer ha nu på våren är inte analyserat.

Så har ni något att säga om dessa foder? Ni kanske har andra förslag?

Tacksam för all hjälp!

Sv: Det här med kraftfoder..

Skulle hellre ge lucern till ett ej analyserat hö än färdigfoder. Brukar ge runda fina hästar och sätter i sig inte i skallen på dem.

Krafft Groov 90 eller 125! :love:

Min häst tycker att detta är mums, man kan ge mycket för att det är så snällt och det sätter sig inte i huvudet! (Brukar ges till tävlingshästar för att få upp protein och balansera humöret)

Min 3:åring har MASSOR av energi (röd fuxa :devil:) och är ganska svårfödd, hon får:

Fritt hö med okej värden (ca 15kg)
2kg Krafft Groov 125
0,25 l Betfor
Linfröolja & Chevinal +
Morötter, Äpple & Knäcke

Detta är hon fin på! :)

Jag tycker att man ska ta till stärkelsekraftfoder i sista hand och istället ge så mycket grovfoder som det bara går. Om hö´t inte är analyserat eller innehåller för lite protein så är det bättre att ge lusern än att ge en massa stärkelse.

Många hästar blir hispiga och nervösa just eftersom de alltid är hungriga.

Om du ska bygga upp hästen så ge några kg lusern ihop med ditt hö och ge det tid. Det viktiga är att tuggtiden blir tillgodosedd och sedan får man ta innehållet och komplettera med kraftfoder om det verkligen behövs.

En häst på fritillgång på grovfoder mår alltid bättre än en häst som får för mycket kraftfoder, kraftfoder tar man till först när hästen inte kan äta tillräckligt med grovfoder för att få i sig allt den behöver.

Okej, det var intressanta svar. Jag trodde att man använda Lucern mer som tillägg i foderstaten och inte använde endast den som kraftfoder så att säga. Ni tror inte hon kommer få för lite av mineraler osv då eftersom Lucern inte är ett fullfoder? De är väl mest grovfoder som jag förstår och inte kraftfoder. Känns verkligen märkligt måste jag säga att inte ge en tränande häst kraftfoder :angel: Men det är jag det :)

Fibergi då? Tanten i foderaffären nämnde något om dem också..

Senast ändrad:

Lusern räknas till grovfoder, inte kraftfoder. ALLT du ger innehåller mineraler. Hö, havre, fullfoder mm mm mm. Förstår inte hästfolks hyteri att hästarna alltid ska få mineralbrist. Det är ytterst sällan sådant händer. Snarare överutfodras det med mineraler, i ganska så stor omfattning. Skulle ett fullfoder garantera mer att hästen får i sig det den ska ha mer än annat menar du ?

Fibergi är i min mening ett himla dyrt foder som egentligen bara gör störst nytta om man har ett grovfoder med mycket bra proteinvärde. Fibergi har ganska lågt med protein samt högt med energi...brukar sällan funka. Fast å andra sidan räknar inte många så noga på sina foderstater utan köper det som *rekommenderas*.

Ett fullfoder är ju absolut ingen garanti för att balansen på mineraler är OK, snarare tvärtom. Dessutom säger det ju inget om totalvärdet i foderstaten, eftersom kraftfodret är en så liten del av en fungerande foderstat.

Man ska aldrig tro att ett behov är täckt genom att det står på påsen hur mycket man ska ge. Vad vet tillverkaren om resten av din foderstat och främst om din häst?

Nej det är faktiskt sant.. Har aldrig gjort foderstat tidigare men tänkte vara noggran denna gång. Men ni tror alltså att lucern skulle ge henne allt hon behöver, ja förutom hö då förstås? Att hon kommer kunna bygga muskler och tränas normalt på det?

Nej det är faktiskt sant.. Har aldrig gjort foderstat tidigare men tänkte vara noggran denna gång. Men ni tror alltså att lucern skulle ge henne allt hon behöver, ja förutom hö då förstås? Att hon kommer kunna bygga muskler och tränas normalt på det?

Det beror ju helt på vad ditt hö innehåller och på hur mycket din häst kan äta och vad den behöver.
En riktigt svårfödd häst och ett dåligt hö i kombination kanske den inte klarar sig utan kraftfoder men ger man lusern som tillskott så kan den klara sig på det. Om du behöver ett mineraltillskott eller inte beror ju också på ovanstående orsaker, dvs vad höt innehåller och vilka behov hästen har.

Att ge fibergi skulle för mej vara absolut sista utvägen på en häst som matvägrar av någon orsak, det har jag gjort när vår valack slutade äta efter att min förra häst dog. Fibergi är egentligen uppblandad halm och är ett väldigt dyrt foder om man ser till vad som är i.

Det som är billigast är det som är bäst för hästen, dvs ett hö som passar hästen och tillskott av selen eftersom det är väldigt dåligt med selen i svenska marker. Ibland kan man behöva komplettera med mineraler men det är inte alltid så.

Idag säljs massor av färdigfoder helt i onödan, de flesta hästar skulle må mycket bättre på enbart hö.
Förslagen på många säckar är helt vansinniga, några kg hö och flera kg av färdigfodret när hästen skulle må mycket bättre på dubbla mängden hö och kanske en liten mängd, dvs dl av något koncentrat eller något kg lusern eller enbart hö.

Gör en foderstat i något av de program som finns på nätet och se om du verkligen behöver tillskott eller om det räcker med det hö du har. Sedan måste man givetvis hålla koll på hästen för när man räknar första gången så är det ju genomsnittshästen man räknar för och ens egen har kanske andra behov som man då tar med när man räknar foderstat igen. Som exempel behöver en av mina hästar ca 45 Mj och ca 340 smb rp, dvs en kvot på ca 7,5 medans den andre mår bäst på ca 55 Mj och drygt 300 smb rp dvs en kvot på runt 5,5 och de är ungefär lika stora.

För mej är det då viktigt att välja ett hö med ganska låg Mj halt eftersom jag vill att de ska äta många kg hö. Hade jag valt ett hö med 10 Mj/kg ts så hade de ju bara kkunnat äta 4,5 resp. 5,5 kg ts och då hade de blivit tokiga av hunger. Istället väljer jag ett hö med runt 6 Mj/kg ts och då kan de äta 8 resp drygt 9 kg ts och det mår de bra på. Proteinhalten behöver jag ju då höja lite till den ena oftast men det löser sig med någon dl soja.

Skulle jag välja ett färdigfoder som ju innehåller en massa energi också och inte bara protein så skulle jag kanske kunna ge max 5-6 kg hö och då skulle ju inte hästarna må bra alls.

Senast ändrad:

Letade efter havrefria från kraft men hittade inga, men det måste väl finnas?

Min 26-åriga unghäst som blir hispig av det mesta, går för närvarande på Kraffts havrefria müsli

Fibergi då? Tanten i foderaffären nämnde något om dem också..

När min dam en kortare tid stod uppstallad i privatstall på ridskola, fick hon 0,750 kg fibergi/dag och var explosiv krutdurk... och fick sedan enbart hösilage och lucern kvarvarande tiden där...

Min dam, har med bra hösilage och skrammel i krubban enbart i form av lucern varit i topptrim, mer än en gång. Så det ska man inte förakta.

Jo jag hade gärna räknat ut i ett foderstatsprogram om höet är analyserat men höt jag ska ha nu under våren är inte analyserat och det finns inget annat hö att få tag på så jag har inget annat val än att ta det. Det är därför jag inte kan veta exakt vad hon kommer att behöva för tillskott så att säga.
Men då gör jag väl så att hon får gå på 10-12kg hö och lite lucern. Hon hade fått runt den mängden hö förut så det kan vara en bra början så får man se hur hon ser ut i hull osv.

Håller ni med? ;)

Analysera själv? Fast ska du bara ha det under resterande del av våren så kanske det känns onödigt men i höst?
Ska hästen gå på bete?

Jo jag kollade lite men jag kommer bara köpa 1 hästtransport med hö för då har jag räknat ut att det borde räcka några månader eftersom hon kommer gå på lite gräs. Behöver jag mer därefter får jag leta igen, tyvärr får man ju ta det som finns kvar nu såhär på våren. Tyvärr har vi ingen möjlighet till riktigt bete vilket jag hade hoppats på men de har plöjt upp hela hagen :( Så hon får äta det som kommer upp i de vinterhagar som inte använts. Vi får se hur länge detta hö räcker men förhoppningsvis tills de slår och då kan jag få tag i nytt hö och dessutom se till att det blir analyserat.

Jo jag hade gärna räknat ut i ett foderstatsprogram om höet är analyserat men höt jag ska ha nu under våren är inte analyserat och det finns inget annat hö att få tag på så jag har inget annat val än att ta det. Det är därför jag inte kan veta exakt vad hon kommer att behöva för tillskott så att säga.
Men då gör jag väl så att hon får gå på 10-12kg hö och lite lucern. Hon hade fått runt den mängden hö förut så det kan vara en bra början så får man se hur hon ser ut i hull osv.

Håller ni med? ;)

Nu vet jag inte vad hon väger men om hon är hispig så hade jag gett mer hö. Ge henne så mycket att hon inte äter mer det är alltid det bästa. Sedan är det ju inte fel att ge några kg lusern också eftersom du inte vet vad hö´t innehåller. Jag hade gett mineraler med eftersom du inte vet vad du ger egentligen, kolla efter ett mineralfoder som täcker ganska mycket så borde hon inte få brister.
Eftersom hon har fått 10-12 kg hö innan så kan du börja med att höja det med minst två kg när du tar bort kraftfodret.

Som du ser i mitt förra inlägg så kan det skilja väldigt myket vad ett hö och ett annat innehåller så det är svårt att ge råd utan analys.

Utan analys hade jag nog velat begränsa högivan och istället gett minst ett par kg lusern. Snällt mot magen (pigga hästar kan ofta få lite hysterisk mage), bra värden och alltså bättre bränsle än att ge ett hö med okända eller tveksamma värden.

3 av mina 4 hästar går på en foderstat på hö, lucern, lite betfor och mineraler. De behöver inte alls äta kraftfoder för att fungera som rid/tävlingshästar eller för att hålla hull. Mina är blanka och välnärda och musklade och kvoterna stämmer bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 009
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 545
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka