Det här med kotledsinflammationer

tinaiva

Trådstartare
En så vanlig åkomma som jag kom på att jag inte vet särskilt mycket om i praktiken. Har tack o lov inte haft några sådana bekymmer (än...peppar,peppar) ...eller har jag inte märkt det? :confused: Hästar ju är bra på att kompensera obalans och felaktig belastning.
Så här är några funderingar.
Föregås de alltid av t ex värme, gallor, osv. Eller märker man plötsligt bara att hästen är halt och vid hältutredning upptäcker inflammationen ? Om hästen är torr och fin i kotorna, ingen värme, inte gallig, inga svullna senor osv, kan man då vara säker på det inte är på gång?
Vad jag är ute efter är ju naturligtvis om man alltid får nån slags varningssignal eller om man i god tro håller på och så plötsligt så är man där.
Kan man jämnställa en kotledsinflammation med t ex en tennisarmbåge? Eller musarm.
Vore väldigt intressant att höra era olika erfarenheter.
Läge för hypokondri?

Sv: Det här med kotledsinflammationer

På min häst har enda symptomet varit att hon snubblar. Hon har varit torr och fin, ej gallig, ej varit varm eller svullen.
Inte lätt detta med hältor :crazy:

/Mvh Petra som är en hypokondrisk matte *jobbigt*

Jag har inte heller haft några indikationer innan. Ben, kotor, hovar osv precis som vanligt. En dag är hästen halt utan förvarning. Kotledsinflammationer på min häst har förmodligen orsakats av hans exteriör och att jag inte ridit tillräckligt noga med tanke på den.

Det beror tydligen helt på hästen och hur dens extriör är,gångarter mm.
En häst med mycket bra gångarter visar inte hälta förns det är långt gånget,alltså nästan för sent-men man kan faktiskt upptäcka felet många gånger genom att titta känna och se på HELA hästen.
Många hästar börjar problemet med kotledsinflammation från ryggen (vad jag har uppfattat det från Vet. )
Alltså jobbat dålig form,för tung ryttare,kall om ryggen-jobbar hårt ställs in i kall dragig box osv.
Alltså,man ska vara noga om hästen rygg.Har hästen ont i ryggen,låt den då vila och få värme,låt den gärna få vila från ryttare och hårt arbete i kanske 2-3 veckor-har det inte blivit bättre tycker jag att man ska ta ut vet.
Att man är noga med att verkligen rykta igonom hästen rygg innan man rider,alltså så att blodcirkulationen kommer igång,att man lägger på ett täcke när det är kyligt,va rädd om hästen rygg-men va inte allt för "pjåkig" heller.
Ett annat fall för kotledsinflammationer är ju som sagt underlaget som hästen går på.
Om man ser på hästen i det vilda så har den hela tiden olika underlag att gå på-den är inte byggd att gå i ridhus dag ut och dag in. Ut i skog och mark! stärk senorna och ligamenten!Varva mellan ridhus/ridbana och mycket skog och mark.

Detta är vad jag har sett och lärt mig hur man ska försöka iaf undvika kotledsinflammationer. sedan är det ju inte helt 100% att man lyckas,men man har iaf försökt.

Just det ja,att ha en mycket bra hovslagare,som verkligen skor hästen rätt-det betyder mycket!
ha det bra!/Trilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 870
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 684
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka