Det här med kattlådor och flera katter

Alexandra_W

Trådstartare
"Överallt" läser man om att man ska ha minst lika många lådor som man har katter, och gärna en mer låda än man har katter. Att många katter inte vill dela låda osv.

Är det hur det brukar vara, alltså det vanliga/normala? Mest nyfiken, för jag har aldrig haft en katt som varit så. Tvärtom, här ska det prompt gås på SAMMA låda om de får som de vill. (och det beror inte på just den lådan, läget eller så, jag kan flytta runt och ändra om utan att det ändrar resultatet).

Sv: Det här med kattlådor och flera katter

Det som är viktigt är att man är medveten om hur viktig lådsituationen kan vara för en katt och vilka faktorer som kan påverka behovet av lådsituationens utformning.

Vet man det, vet man också direkt vilka åtgärder man ska göra ifall katten t.ex. börjar kissa fel utan medicinsk orsak.

Två katter, två lådor. Redan från början har de helst valt samma låda eller turats om. Lådorna står med ca 1 meters mellanrum i källaren.

Mina katter går ut och in som de vill och har ett stort hus till sitt förfogande, är inte alltid ute eller inne samtidigt etc. Kanske beror på att de har så väldigt stor valfrihet att de kommer så bra överrens om sina lådor. De har även matskålarna bredvid varandra, en vattenskål en bit från maten etc. Många olika sovplatser, i bland sover de på varandra ;) och i bland i varsin ände/våning av huset.

Senast ändrad:

Mina två katter har just nu två lådor att dela på. Men dom hade behövt en till (på annan plats än badrummet), för ena katten känner sig lite trängd av den andra ibland. Dock finns verkligen inte platsen för det i nuvarande lägenhet (flyttar i december, så ingen behöver skrika högt ;) ).

Min ena har ju en historia som felkissare, så för hennes skull försöker jag ha en så optimal lådsituation som möjligt. Fler lådor att välja mellan = större chans att hon väljer en av dom än en matta

vissa kan ha en låda till flera katter och inga olyckor sker utanför lådan. För vissa krävs det flera lådor för att undvika felkissningar/felbajsningar. Sedan kan även antalet ggr/dag man mockar lådan spela in om de går på ådan eller ej.

Min fertila hane har 4 lådor i sitt hankattrum :p Medans mina 5 andra katter delar på 4 st :D

Mina katter genom åren har inte varit alls kinkiga med lådstädningen heller, kanske hänger ihop?
Inte ens när jag hamnade på sjukhus och ingen tänkte på att förutom mat så behövde lådan rensas, så den inte blev rörd på 1.5 v så protesterade de.

Jag var mest nyfiken på om det vanligaste är att de inte vill dels osv, eller att man läser det "överallt" just för att man som du säger ska vara medveten OM att det kan ha jättestor betydelse för vissa katter

Kl

Våra 3 katter delar på en låda, verkar inte vara så noga var den står. En av katterna är även ute när han vill.

Mina tre katter har klarat sig med två lådor, verkar som de helst gör nr 1 i ena och gör nr 2 i andra

Även om de säkert hade klarat sig med en känns det mer hygieniskt att ha två då det trots allt blir tre gånger mer i lådan.

Jag har två katter och en låda, fungerar bra.

De får gå ut på dagtid men nattetid är de innekatter :)

Våra katter (i olika konstellationer om utekatter/innekatter/hanar/honor/kattungar) har alltid bara haft en gemensam låda (Vi har som mest haft 3 samtidigt) och det har aldrig varit några problem. Situationen som mest kan liknas vid ett problem är väl att vissa av dom verkar vilja kissa i kors! :p Hade två kastrat som gärna bildade kö.

Det normala är väl att folk inte har fler än 1-2 katter och då fungerar det normalt sett med en låda. Saken är den att med ökande antal katter ökar risken för konkurrens kring alla resurser: lådor, sovplatser, mat, vattenplatser osv. Därför bör man öka på antalet av alla resurser för att förebygga konkurrenssituationer.

Föreligger situationen att en individ kan monopolisera en resurs får man lättare problem än om man förebygger detta redan från början.

Jag har två katter och har haft två lådor men de vill bara gå på ena, den som är på toan.
Den andra har jag haft i hallen, vid sängen (har en katt som kissat i säng pga oro efter lång tid sjukdom), men dom vägrar använda den andra.
När ena bajsar vill den andra bajsa direkt efter, i samma låda.
Så nu har jag bara den på toan och det funkar bra. Det är väl lite undangömt å avskilt där I guess.

Tre katter, två lådor. De går på båda lådorna allihop. Man får bara passa så man gör rent de ordentligt och tömmer de helt med jämna mellanrum, annars så blir en av katterna sur och sätter sig någon annanstans. De andra två är inte lika kinkiga.

Vi har fyra katter, två kattlådor. De brukar dela upp så de oftast gör "ettan" i den ena och "tvåan" i den andra, de samsas ganska bra. Alla är kastrerade :)

Jag vet faktiskt inte. Om man laser pa buke verkar det som att alla har minst tio lador hur man an bor. Jag har sjalv haft mycket katter men aldrig haft mer an tva tre lador beroende pa om de gar ute eller enbart inne. Och alltid haft en lada pa tva innekatter. Vi har heller aldrig haft problem som har lost sig av flera lador. Eller ens problem oht.

Men nagonstans finns det sakert de dar katterna som maste ha minst tre lador. En att bajsa i en att kissa i och en att filosofera i. Vad vet jag.

*kl*

Man ska inte underskatta "lådproblem". Det är ett av de vanligaste problemen kattägare har med sina katter. Ofta löser man problemen lätt genom att placera ut fler lådor.

Har man utekatter är den här problematiken självklart ovanlig eftersom katterna kan utföra sina behov utomhus. Lådsituationen är då inte lika viktig.

Knapplån

När vi hade tre katter inne varav en gick ut och gjorde sina behov för det mesta så hade vi två lådor och ibland tre beroende på hur katterna ville ha det. Efter att vi hade flyttat hit för åtta år sedan var det viktigast för våra katter att de kunde märka revir ut mot den dörren där stallkatterna var så efter ett tag användes enbart den lådan som stod i den hallen. Då ställde jag dit två lådor istället och tog bort den som inte användes på övervåningen. Sedan blev den äldsta katten senil och började göra sina behov där en av lådorna en gång stått på övervåningen (flera år tidigare) så då fick vi ställa dit en igen. Nu har vi bara en katt kvar men har fortfarande två lådor eftersom det är den katten som varit mest känslig för lådsituationen. Hon använder en att bajsa i och en att kissa i om hon får välja själv. Hon gillar inte heller huvlådor utan vill ha öppna lådor.

Jordbruksverkets regler säger ju att "Om du har flera innekatter på samma yta måste du se till att det finns minst en kattlåda per två katter."

Vi har bara en till våra två och det fungerar finfint :) Men så går de å andra sidan väldigt bra ihop.

Enligt djurskyddslagen skall man minst ha en låda på två katter, två på 4 osv :)

Enligt djurskyddslagen skall man minst ha en låda på två katter, två på 4 osv :)

Jo jag vet. Men det är ju inte samma sak som det med trådstarten, att det oftast rekommenderas 3 lådor på 2 katter, alltså en låda mer än man har katter.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 158
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 406
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 558
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama