Det här med inglasad altan...

anhe

Trådstartare
Vi funderar på att riva bort vårt slitna altandäck och ersätta det med något annat, och då samtidigt passa på att glasa in en del. Så är det någon som har exempel på snygga altaner till en 70-tals villa i mexitegel så mottages dessa tacksamt. Hittills har jag inte sett så mycket jag gillar, lutar mest åt funkishållet om något.

Jag tänker mig att inglasat runt om, förutom mot husväggen förstås, och helt öppningsbart överallt.

Men, min fråga berör egentligen mer materialval, vår altan har sol hela långa dagen då den ligger i söderläge. Följaktligen funderar jag på detta med värmen då förstås. Jag vill ha en ljus och luftig altan, och glastak är ju förstås jättesnyggt, men känns inte så praktiskt (renhållning) och framförallt väldigt, väldigt ljust och framförallt varmt. Hur fungerar det i praktiken?

Vi har ett uterum med kanalplast i taket.
Har satt upp långa gardiner på insidan av taket och lagt gardinen under varje bjälke så att den hålls uppe lite lagom luftigt och snyggt.
Det är en billig variant.
Har sett liknande, betydligt dyrare i samma butik som sålde uterummet. Vet inte om de är så mycket bättre men tycker vår lösning funkar tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd.

Har hela skjutdörrspartier med glas.
Har satt luftiga spetsgardiner runt om som man kan dra för om solen är för stark.
Vårt uterum ligger i Sydvästläge med sol hela dagen och en lång bit in på kvällen. Det funkar bra och blir inte för varmt.

Vi har ett uterum med kanalplast i taket.
Har satt upp långa gardiner på insidan av taket och lagt gardinen under varje bjälke så att den hålls uppe lite lagom luftigt och snyggt.
Det är en billig variant.
Har sett liknande, betydligt dyrare i samma butik som sålde uterummet. Vet inte om de är så mycket bättre men tycker vår lösning funkar tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd.

Har hela skjutdörrspartier med glas.
Har satt luftiga spetsgardiner runt om som man kan dra för om solen är för stark.
Vårt uterum ligger i Sydvästläge med sol hela dagen och en lång bit in på kvällen. Det funkar bra och blir inte för varmt.
Tack för tipsen! Men det blir alltså så pass ljust även med kanalplast så att du behöver ha ett solskydd?

Jag testade att sitta på vår nya veranda med datorn igår.
På altanen med vanligt plasttak är det omöjligt. Man ser ingenting i princip.
Men under det isolerade plasttaket (kanalplast alltså) så gick det bra.
Det blir ett väldigt fint ljus och det steker inte så som glas eller enkelt plasttak.
Det viktiga för värmen är att dina vägglaspartier går att öppna. Inte taket.

Tack för tipsen! Men det blir alltså så pass ljust även med kanalplast så att du behöver ha ett solskydd?
Egentligen inte!
Satte mest upp det för att jag tycker taket är fult att titta på. :p
Men, nej jag tror inte att det är nödvändigt egentligen.
Däremot är gardiner eller solskydd för glasdörrarna nödvändigt, tycker jag.
Gillar inte att få solen i ansiktet. :p

Ett annat alternativ är ju såklart att ha ett täckt tak, alltså med plåt eller något, men jag är rädd att det ska bli för mörkt? Öppningsbara glaspartier kommer jag ha, på alla sidor utom en (husväggen).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka