Det här med hästens hull+halm

K

knasigare

Jag tycker det är så svårt, min häst får ett galet bra hösilage nu och det behövs inte mycket alls för att det ska räcka, min häst blir lätt fet men samtidigt så vill jag att han ska ha näst intill fri tillgång på grovfodret, men med detta silaget så går inte de, jag får inse att det är för bra helt enkelt och min häst går upp i vikt, eller det är lite fel, han går nämligen inte ner i vikt utan är i lite lite överhull.

Hur funkar det här med halm egentligen, jag hör så mycket om att dom blir bukiga etc av halmen? Stämmer detta? Annars hade jag tänkt ersätta en hel del silage med halmen, då har han att pilla med även om han inte blir tjock. Men samtidigt så är jag rädd att han ska bli bukig osv. Har nämligen äntligen fått bort hans lilla mage som hängt ner där efter sommaren men han har lite för mycket hull över revbenen än. Även ifall magen blivit mindre.

Så hur funkar det med halm? Är halm ett bra alternativ om man vill dra ner på silaget men vill att hästen ska ha kvar nåt att tugga på?

Sv: Det här med hästens hull+halm

Nej, vid en rätt sammansatt foderstat blir det inte bukiga av vare sig hö eller halm. Bukigheten kommer sig av proteinbrist. Så ger du bra foder så är halm en utmärkt sysselsättning.

Nu har jag hittat svaret själv, bukighet beror på svaga magmuskler och oavsett hull kan dom vara bukiga. Det kan bero på riktigt dåligt med protein också och att musklerna då brytits ned pga de. Fast detta visste jag iof..

Det beror de absolut inte på kan jag säga, alltså proteinbrist, han får väldigt mycket protein, långt över av vad han behöver. Med tanke på hur bra höt är som han får och han har fått näst intill fri tillgång så har han omöjligt proteinbrist.

Men jag har hört så mycket om att hästen blir bukig om den har för mycket hö/halm eller så i magen och därför då är bukig, jag har aldrig riktigt vetat vad jag ska tro. Men då satsar jag iallafall på att ge lite halm och ersätter de silage som jag tar bort. Hoppas att detta funkar.

Det är inte bara för att de äter halm de blir bukiga, utan det är för att halm inte innehåller några proteiner, de får då proteinbrist. Men har man ett annat grovfoder med bra proteinvärden och ser till att proteinbehovet är täckt kan man ge halm för att täcka tuggbehovet...

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka