Det här med halvblodsskäckar....

Hera

Trådstartare
Hur är det igentligen. Hur buskis klassas det idag att använda sig av skäckhingstar i halvblodsaveln?

Jag hade själv ett lite skäckföl i höstas som jag fick i byte. Han var e: Zeb och u: fullblod. Jag sålde honom mest för att han var jätteliten.
Han hade gråa papper, men med raskod 04.

En väninna har en 4 åring e: en annan skäckhingst, mamman har gröna papper. Men han har inte raskod 04....

Finns det någon skäckhingst som är godkänd i Sverige?
Har förstått att några av dem är godkända utomlands....

Vilka årgångstävlingar får avkomman starta i?
3 o 4 årstest, utom tävlan eller?
Kvalitettävlan?

Sv: Det här med halvblodsskäckar....

Ja hur det anses...kan man ju fråga sej...att använda en avelvärderad skäckhingst är ju bättre än att den inte är visad alls.Men man ska ha klart för sej att avelsvärdering är lååångt ifrån samma sak som ett godkännande.

Jag gissar att pappan till din väninnas är av delvis eller helt okänd stam?Måste få veta mer för att kunna svara...

Inga godkända skäckhingstar i Sverige än idag.Finns godkända i bla Tyskland.

Vad det gäller årgångstävlingar sker det mesta "utom tävlan"...jag vet inte om Avelschampionatet fortfarande är lika öppet eller om det begränsats numera...?

Hera har mkt funderingar nu när hon har vakat på sitt feta sto så länge... :)

I mina ögon är buskavel för att hårddra när man inte använder godkända hingstar.

Eftersom det inte finns några godkända skäckhingstar så blir det buskavel när man betäcker sitt sto med en icke godkänd skäckhingst.

Har man däremot ett duktigt, fint prestationssto som är skäck som man betäcker med godkänd hingst så är det inte längre buskavel! :)

Så tänker jag!

Cyllene skrev:
I mina ögon är buskavel för att hårddra när man inte använder godkända hingstar.

Eftersom det inte finns några godkända skäckhingstar så blir det buskavel när man betäcker sitt sto med en icke godkänd skäckhingst.

Har man däremot ett duktigt, fint prestationssto som är skäck som man betäcker med godkänd hingst så är det inte längre buskavel! :)

Så tänker jag!

Ja ,frågan ä'r vart gränserna går? Är tex de som använde skimmeln Chicago Z till sina ston ochså ute och buskavlar då eller?

Ingen som sett honom hoppa kan ju neka till kapaciteten!!!

Han blev ju inte heller godkänd menar jag...

Skimmel eller skäck,spelar roll då. samma "buskavel" med alla ickegodkända hingstar!!!

Om man betäcker ett sto utan stam med en meriterad skäckhingst då??? Är nte det buskavel då???

Jag håller med Cyllene att det är buskavel att använda icke godkända hingstar, oavsett färg. Chicago Z blev inte godkänd pga sina mycket dåliga ben, han kan bli godkänd på prestation om han visar sig hålla. En hopphäst med sånna framben skulle då inte jag vilja betäcka med, sen kan kapaciteten vara hur hög som helst, vad hjälper det om han går sönder om några år?

Det har aldrig funnits någon godkänd skäckhingst i svensk halvblodsavel. Sambesi är godkänd i Tyskland, och på något sätt som jag inte vet exakt hur kan man regga hans avkommor i Tyskland så att de får gröna papper i Sverige.

Jag håller med andra om att buskavel är att använda en icke godkänd hingst!

Att säga att Chicago hade mycket dåliga ben är väl kanske att ta i när de syftade på veka/långa kotor (bak om jag inte minns fel)

Mkt kapacitet och hoppteknik finns det.

Chicago är en hingst som borde bli godkänd på prestation. Min åsikt...

Senast ändrad:

Hera skrev:
Att säga att Chicago hade mycket dåliga ben är väl kanske att ta i när de syftade på veka/långa kotor (bak om jag inte minns fel)

Mkt kapacitet och hoppteknik finns det.

Chicago är en hingst som borde bli godkänd på prestation. Min åsikt...

Precis så är det... en otrolig hingst, spänstig och med ett enormt scoop...

Förresten så finns det många icke godkända hingstar(både skäckar o andra) som har mkt extriört till övers att önska...
Vad jag ville säga är att buskavel är och förblir alltid buskavel, oavsett om det är stoet eller hingsten(eller båda :eek: ) som är olämpliga till avel.

Senast ändrad:

Tack!!! Ibland tror jag att jag är tämligen ensam om mina åsikter ;)

Jag kan gå i god för scoopet, har sett det live ett antal ggr och på nära håll.
Det är så det fladdrar i jackan om du står vid hinderstödet :p

Mia_R skrev:
Det berodde inte på hans veka kotor bak, utan att han har dåliga framben. Enligt premieringsnämnden är han "Marktrång och påtagligt tåvid fram, veka kotor bak, rakhasig." Han har helt enkelt så dåliga framben att de vill se först om han håller innan han kan bli godkänd för avel. Jag har hört de som menar på att han är rejält X-bent fram, men eftersom jag inte sett honom själv kan jag inte uttala mig om det.

Jag har sett hononm ett flertal gånger, och fast det bär mig emot att erkänna, så finns det andra godkända hingstar med liknande benställ...(suck..min älskling Cortez...) och alla vet vi ju vad han har satt för märke i svensk halb¨vblodsavel :)

Man måste ju se tillbaka på hur tidigare generationer sett ut, ibland händer något under uppväxten, och benen kan ändra sig radikalt!

Kanske det var så med Chicago att stammen redan fanns representerad??? :crazy:

Men diskutionen gällde ju inte Chicago från början,utan vad som räknas som buskavel... låt oss återgå till den diskutionen!

Men hallå? Tigrillo 355 var ju tigerskäck !!! Han var ju godkänd dessutom!

Senast ändrad av en moderator:

Vad gör Chicago z idag? Har inte hört om honom på länge.

Chicago stod för betäckning hela sommaren -04, sades det ialla fall. Antar att han ska tävla i år...

Att vara tåvid fram är extremt vanligt hos islandshästar. Det är enligt min erfarenhet snarast en fördel ur hållbarhetssynpunkt. Lika så raka haser som "skyddar" mot spatt.

Att benstället måste vara så rakt är mycket en skönhetsfråga. Alla "felaktiga" benställningar är inte ofysiologiska.

Tvärtom - en tåvid häst vrider ofta benet utåt när det lyfts och slår sig inte så lätt, dessutom kanske det lyfts lite högre över bommarna :p

Jag menar bara att benställning är inte lika med benkvalitet eller hållbarhet, det är helt skilda saker.

Jag betäcker hellre med en hingst som tävlats högt upp i åren utan att bli halt än en oprövad med helt korrekt benställ.

Liknande trådar

Avel Ok, den här frågan är väl egentligen så dum att hjärnan riskerar att smälta, men kommer inte på svaret själv så... Vilka färg på...
Svar
5
· Visningar
1 098
Avel Mitt gamla sto (e. godkänd hingst mamman travare) har fått 7 föl. Av dem så har 4 fått vita papper som börjar med 04, 2 stycken börjar...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: poloplayer
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Senast: clownen
·
B
Hästmänniskan Har nu haft så otroligt mycket problem med ASVH i samband med registrering av fölen plus dom äldre hästarnas pass och blir därför...
Svar
10
· Visningar
1 483
Senast: Linda L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka