Det här med halsrem - hur?

Alexandra_W

Trådstartare
Okej, kanske årets hitills mest korkade fråga, men jag fattar inte?

Det här med halsrem, jag förstår fullt ut grundtanken, men jag begriper inte hur 'man gör' i praktiken? :o

Jag vill ju gärna på t ex unghästar eller vid hoppning ha möjlighet att 'ta tag' i något om det krävs för att jag ska sitta kvar och inte riskera att dra det arma djuret i munnen. Oftast är ju man ett ypperligt verktyg. Men det är ju rätt 'högt' upp på mankammen man tar det där greppet.

Men en halsrem hamnar ju ganska långt ner, eller? Typ där en förbygelsrem/martingalrem hamnar. Och den är ju inte så värdefull att ha istället för mantag vid hoppning eller så?

Så, fattar jag bara inte, eller har jag missat nåt?

Senast ändrad:
Sv: Det här med halsrem - hur?

Jag har inte använt det så mycket, använde det när jag red barbacka på förra medryttarhästen för att ha något att ta tag i (hade helkass balans i början :o). Då var det ändå bara i skritt, trav hade jag druttlat av, halsrem eller ej. :D Men det var ju om det hade blivit något skutt åt sidan eller något sånt.

I hoppning känns det onödigt då det som du säger hamnar för långt ner. Däremot om (ung)hästen börjar bralla, blir skrämd och sticker eller något liknande när du har händerna i normalt läge, då ligger ju halsremmen strax framför/under händerna och således i grepvänligt område om du behöver något att rycka tag i för att inte flyga av. I ett sånt läge kan det vara svårt att få ett bra grepp om manen så då kan det underlätta att ha en rem runt halsen som är lätt att få tag i.

Jo, sista läget kan jag förstå det, i det läget har jag tagit tag i förbygelrem t ex - eller stoppat tummarna/ett par fingrar under. Men i andra lägen begriper jag inte. Men stött på flera gånger där folk skrivit de har halsrem vid hoppning. Och jag begriper inte då, ser någon bild hur man spänt remmen halvvägs upp på halsen typ, men det lär ju bli obekvämt som attans liksom?

Minns när jag provred fbl på banan och alltid fick frågan 'vill du ha halsrem?' och jag alltid svarade nej tack - jag skulle ändå när den behövdes inte tänkta på att använda den ;) Och lite så det är - jag begriper inte riktigt när man ska använda den, förutom just bock och brall då, men då kan man ju ha förbygel med nackrem/martingal lika gärna alltså?

Jag börjar dock inse avigsidorna med att ha avrakad man/stubbman nu - därav djupdykningen i halsringsvärlden.

Att ha en halsrem spänd uppe på halsen måste som du säger vara jätteobekvämt för hästen. För att inte tala om hur det måste strama när de använder musklerna i halsen, vid ett hopp tex. Och då blir ju hoppet kopplat till obehag för hästens del, det kan ju inte bli positivt?

Använder du en förbygel eller martingal så en sådan rem finns är det ju helt överflödigt med en halsrem, det blir ju lite kaka på kaka.

Beror ju på hur tajt du fäster den, men inte så hårt att det stramar, men så att den sitter mitt på halsen.

Jag har haft en mitt på halsen på min ponny när jag inte kunde hålla balansen när vi började hoppa :rofl:
Det fungerade utmärkt och hon var mycket nöjd och hoppade mycket bättre.

Jag rider med halsring hela tiden nästan, mest för att jag rider barbacka och behöver nåt att hålla mig fast i när jag glider med mina hala thermobyxor.

Men jag har även ridit in x antal hästar och då alltid haft fegrem på!

På unghästar handlar det i början om att hålla i fegremmen och tygeln samtidigt. Man gör remmen så lång som det behövs, dvs den behöver ju inte ligga hårt runt hästens hal. Anledning är om hästen flyger iväg att inte rycka den i munnen när jag försöker med reflex få stopp på den. Halsringen är kortare än vad tygeln är.

Sedan kan man ju ha den utan att hålla i den hela tiden, om hästen bockar så kan du ju ta tyglarna i ena handen och andra handen hålla i fegremmen.

Men ditt problem kanske har varit att du haft en för "hårt spänd" fegrem?

upi2.jpg

Jag själv tycker det är mycket mer säkert att ha en halsring än att ta tag i manen, och då har ändå min häst rätt mycket man :laugh:

Jag har aldrig ridit med någon, eller ja, jag har haft ett grimskaft knutet löst runt halsen på unghästar enstaka gånger ibland, men den har aldrig behövts.

Däremot har jag ju haft t ex förbygel som 'napp' för matte, så matte har något att hålla i OM det blir livat. Detta har dock inte varit för ifall hästen plötsligt börjar bocka, utan på äldre hästar som jag vet kan börja bråka om man sätter press eller på hästar som blir väldigt 'utagerande' om de blir rädda. Då är det en säkerhet för mig att feghåll i den med ena handen INNAN jag sätter press, och/eller hålla i ihop med tyglarna för att kunna hålla handen still och inte råka rycka hästen i munnen om det tar ett jätteskutt eller kastar sig runt eller så.

Men nu har jag ju funderat just ang hoppning, och för den delen alla andra lägen när jag vill kunna ge lös/are tygel genom att föra fram handen, men ändå ha något att hålla i, dvs när jag annars tagit mantag. Men då fungerar ju inte förbygel/martingalremmen så bra - och ponnyn har ingen man, och då av flera blivit tipsad om halsrem. Men jag har inte fått ihop ens i tanken hur man ska göra för att få det att funka med halsrem.

Seabaz - sådär förstår jag precis, men om du vill behålla kort tygellängd men lätta på den genom att föra fram handen t ex vid hoppnings eller liknande, då hjälper ju inte remmen? Och om man sätter dne uppe på halsen som du beskrev (du har ingen bild? =)) så hur får man den att sitta kvar 'däruppe' utan att hästen får obehag av den när den är i läge där halsmusklerna är 'utspända' - öh nån som fattade?

En halsrem/ring ska vara så lös att man kan hålla i den hela ritten sas. Då kan man ha ett par fingrar runt halsringen samtidigt som man håller i tyglarna. Har man halsringen för kort blir inte handen tillräckligt flexibel. Har man endast en rem som på en förbygel hamnar handen för nära magen (ens egen :)). Med en korrekt (lös) ring kan man trava, galoppera och hoppa med både ring och tygel i handen och tar hästen ett språng åt fel håll slipper den få ont i munnen eftersom halsringen tar det ryck som annars kan bli.

Jag förstår å andra sidan inte de som ha en rem fastsatt i sadeln - helt omöjlig att hålla i tillsammans med tygeln och hur ska man hinna ta tag i den och hästen far i väg helt oförberett? Möjligen kan den vara bra till barnridning då det finns ledare.

Remmen i sadlen funkar finfint om man ex skrittar på långa tyglar men allra mest på en häst som bockar. Enklast är ju om den bockar "planerat", dvs man vet ungefär vad som utlöser bockningarna. Då är det lätt att ta en hand om remmen och en om tyglarna och bara rida fram.

Till TS:
JAg hade helelr itne haft någon nytta vid hoppning. Jag har min så löst spänd att jag kan trava med en hand i remmen (föredrar helt klart den framför förbygelremmen), galoppera vet jag inte om jag gjort, det brukar lugnat sig tills dess ;) Anledningen till att jag har den vid hoppning är inte "över hindren" utan just för ridning mellan hindren (eller ja, främst framridningen då). Visst kan den hjälpa om ni total knasar till det framför/över hindret men den inbjuder ju inte till en vettig hoppsits (inte i mitt huvud iaf).

Precis som the_connemara förklarade, det är mer för 'förväntade' grejer vad gäller bockningar/spinn etc, och som ett litet handtag när man skrittar på lång tygel.

Men är ju helt poänglös vid t ex lätt sits i galopp, däremot i galopp om du behöver/vill sitta tillbaka, och ha något extra att hålla dig i, om.

Men en halsring som är så lös som du beskriver, den går ju inte jmf med ett mantag vid hoppning, den blir ju för instabil? Ett mantag vid hoppning är ju för att ryttaren inte har balans nog eller har svårt att verkligen fortsätta ge eftergift fram längs mankammen även i landning och sprången efter. Och det går ju inte med en lös rem, då kommer handen (och remmen) fortfarande kunna gå bakåt ju?

Hmm, jag kommer få tejpa fast man på honom är jag rädd ;)

Men gud! Jag hade inte sett första bilden men på andra så antog jag att du tagit från manfria sidan och att han hade sådan fin welshman som låg platt ner på andra sidan. Vilken miss :rofl:

Då förstår jag mycket väl dina fördjupningar i ämnet halsrem :D

Ja, plötsligt kändes ämnet aktuellt liksom, och jag insåg den uppenbara nackdelen med att dra av honom manen. (Vilket jag iofs kommer fortsätta med, han har ju knotteksem så den blir så förbenat ful sommartid annars, svintotussar ngn? Och jag står inte ut med hur den ser ut när den växer ut, så får vara skinhead året om, dessutom tycker jag han klär i det =))

Men det blir ju ont om handtag för matte, och matte både vill ha och behöver det när det gäller 'småknytt' och hoppning t ex.

Förresten - fin welshman? Haha, den boken har han inte läst.. Den ligger kors och tvär, är tjock som gud vet vad (kombinerat med en töntigt ynklig och tunn svans och ganska klen lugg)
Som åring, men det blev inte bättre med åren https://sakerlagring.telia.se/user/...a-4c2c-9e74-5d69a2a14444&Image=1237303&Size=1

https://sakerlagring.telia.se/user/...a-4c2c-9e74-5d69a2a14444&Image=1237308&Size=1

Senast ändrad:

Jag syftade visserligen på de "fina welshmanar" jag sett IRL men nej, han kvalade inte direkt in på de bilderna iaf :D

Jag brukar ta ett grimskaft och har det såpass långt så jag håller med en hand i grimskaftet sammtidigt som tyglarna så när hästen bockar/busar så har man nått att hålla i. Och vill jag ha den kortare så tar jag upp den i ögla i handen så det blir lite mera i handen att hålla i men det är ju oftast för lite kortare stunder som man behöver den kort

Jag syftade visserligen på de "fina welshmanar" jag sett IRL men nej, han kvalade inte direkt in på de bilderna iaf :D

Jo fattade det så, att welshar brukar ha fina manar och de du sett. Men L glömde läsa det kapitlet i boken, så han har aldrig haft (och lär aldrig på) sån där fin welshman.

Det här är det vackraste jag fått det, håller sådär 20 minuter ;) Och då krävdes det en hel del ryckning, klippning, och så idog överkamning till en sida och flätning 'till vardags' för att få den att ligga så. (Ja, sen kliade han svintotussar av den, och där tog liksom försöket att tämja den vilda manen slut *s*) https://sakerlagring.telia.se/user/...0-4daf-b032-e77333ee003a&Image=1354724&Size=1

Nu ska vi nog återgå on topic innan moderator ryar i =)

Jag brukar ta ett grimskaft och har det såpass långt så jag håller med en hand i grimskaftet sammtidigt som tyglarna så när hästen bockar/busar så har man nått att hålla i. Och vill jag ha den kortare så tar jag upp den i ögla i handen så det blir lite mera i handen att hålla i men det är ju oftast för lite kortare stunder som man behöver den kort

Fast det känns bara bökigt, och hjälper ju inte för det jag vill åstadkomma (börjar inse att där hjälper nog bara man). Jag vill inte hålla i något hela tiden, och släpper jag en lös hamnar den ju 'för långt ner'.

Utan vill ha ngt att hålla fast i (dvs som sitter kvar) i de lägen när jag vill gå fram med handen, t ex längs mankammen- och jag alltså kan hålla kvar/fast i även om det kommer ett bocksprång (och jag annars skulle tappa balansen och 'vicka mer bakåt'

Hittade en bild, inte jag som rider (men titta - proffsen använder också mantag ibland, ha!) men bästa bilden på att visa det jag menar:
https://sakerlagring.telia.se/user/...0-4f7e-8656-6856eaebba95&Image=2352650&Size=1

I det här läget, där skulle jag velat ha något att ta tag i, istället för manen då eftersom man inte finns
https://sakerlagring.telia.se/user/...0-4f7e-8656-6856eaebba95&Image=2352664&Size=1

För då riskerar jag inte att slita djuret i munnen ens om det blir helikoptersprång, katthopp eller kråkhopp.

Precis som the_connemara förklarade, det är mer för 'förväntade' grejer vad gäller bockningar/spinn etc, och som ett litet handtag när man skrittar på lång tygel.

Men är ju helt poänglös vid t ex lätt sits i galopp, däremot i galopp om du behöver/vill sitta tillbaka, och ha något extra att hålla dig i, om.

Men en halsring som är så lös som du beskriver, den går ju inte jmf med ett mantag vid hoppning, den blir ju för instabil? Ett mantag vid hoppning är ju för att ryttaren inte har balans nog eller har svårt att verkligen fortsätta ge eftergift fram längs mankammen även i landning och sprången efter. Och det går ju inte med en lös rem, då kommer handen (och remmen) fortfarande kunna gå bakåt ju?

Hmm, jag kommer få tejpa fast man på honom är jag rädd ;)

Ja, huvudsaken är ju att du själv känner dig bekväm med placeringen. Tror det är en vanesak att rida med halsring. Jag har den ofta på unga hästar och tycker inte att handställningen påverkas alls. Oavsett gångart eller typ av övning.

Kanske kan man inte jämföra med ett mantag över hinder men jag har hoppat mycket med halsring och tycker det är ett bra hjälpmedel, ffa om det är en häst som tar onödigt stora språng och ibland åt fel håll :D.

Liknande trådar

Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka