Det här med fullblod i halvblodsaveln...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Tänkte bara passa på att fråga om någon av er uppfödare har någon uppfattning om det här med fullblodets placering i stamtavlan dels exteriört och temperamentsmässigt, men även prestationsmässigt i både hoppning och gångarter ?

Tycker ni att det är bättre/sämre/oväsentligt om det är på faderns eller moderns sida som fullblodets huvudsakliga del finns finns ?

Hoppas att ni förstår vad jag menar så att jag inte är för luddig ?

Skulle även vara roligt att höra vad de äldre kloka hästkarlarna har för åsikter om detta...

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här med fullblod i halvblodsaveln...

Mig spelar det ingen roll om det är mest fullblod på mödernet eller fädernet, men jag tycker att utbudet av BRA fullblodshingstar i hbl-avel är väldigt tunt så själv har jag oftast fullblodston eller mkt fullblod i stona i min avel. :)

Tyskarna vill helst ha fullblod i andra led! :D Vilket innebär att NÅGON måste ju börja!

Och det gör de ju faktiskt. De använder ju mycket mer fullblod än vad vi gör. Så kanske de har mycket bättre fullblod i avel? Det vet jag faktiskt inte...

Stravinsky xx vet jag är mycket omtalad och använd. Jag har för mig att det finns någon svensk koppling på honom? *funderar*

Förra helgen såg jag två supersnygga unghästar (4 och 5 år) efter Dacaprio (Davignon - Caprimond) undan ett Noble Roi xx-sto. Herrejesus vilka gångarter!! :eek: Två stora, superlätta rörliga hästar med en trav som aldrig såg något slut.

Sen inte minst Lauries Crusador xx som fortfarande används oerhört mycket. Och nu så finns han ju i andra och tredjeled på varanna hannoveranare.

Tyskarna vill som sagt var ha mycket blod! Det jag fått lära mig är ett 1*fullblod är bra, men 2*fullblod så blir hästen knäpp. Den hästen som diskuterades när det hela sades bevisade också det hela! :D Således en helt vetenskaplig empirisk undersökning.:angel:

/C

Jag gillar också att ha mkt xx i mina hästar, har ett xx-sto som själv gått MSV dressyr och fälttävlan som jag avlar på. I år är hon dräktig med Blue Hors Romancier, fölar i slutet av april. Har inte bestämt vad jag ska betäcka med i år än, vill nog se årets föl innan jag bestämmer mig hundra... Fast tips mottages alltid:)

mellan 25 och 50 % rekomenderade "de gamla hästkarlarna" - PÅ den tiden fanns det rätt många nyintagna fullblodshingstar i aveln, så då användes de på våra lite tyngre ston. Idag är ju marknaden annorlunda, det går att få tag i hyfsat billiga fullblodsston som har visat framfötterna (även inom galoppen...)
Men tänk på att det behövs hållbara och extriört bra fullblod också... tyvärr avlar en del "hej vilt" för "bara det är fullblod i stammen så är det säljbart" En sanning med modifikation...
I all avel är det viktigt att välja ut sunda individer.

Håller med om att de kommer in för många "dåliga" fullblodston i halvblodsaveln, bara för att de är billiga i inköp och att det har blivit populärt att ha mer fullblod i halvbloden, det är viktigt att man väljer ston som har de egenskaper både extriört och gångartsmässigt som vi letar efter i halvblodsaveln.

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel I denna tråd kan alla, gamla som nya fantaster av denna underbara ras dela med sig av sina tankar om rasen. Det är självklart helt okej...
Svar
0
· Visningar
851
Hundavel & Ras Min mors Schäfertik fick nyligen tillbaka resultatet. E lyser klart och tydligt upp dataskärmen och det ser ut att bli liknande resultat...
2
Svar
22
· Visningar
4 987
Senast: Minna86
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 612
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp