Det här med försäkringsperioden

Lillsillen

Trådstartare
Jag har lillkillen sjuk (from 23/12) och har lagt x antal pengar på veterinärer nu. Försäkringen är utnyttjad ca 35000 av 50 möjliga. Och han är INTE frisk :(

Men nu funderar jag om jag kan sända in kvitton på veterinärkostnader som uppstod i samband med att han kastrerades i september, och fick komplikationer efter detta...

Så här ser det ut om jag börjar med det som hänt nu senast:

22/12 diskriktsvet var ute 2 tim nattetid, har ej fått fakturan än...
23/12 kört in blodprover till SVA, fått fakturor som jag EJ sänt försbolaget än.
23/12 kört in honom till klinik där han står i 6 dygn på isoleringen
29/12 datum för faktura från kliniken, direktreglerad så självrisk + 20% på överstigande ska betalas.
12/1 ÅB kliniken, direktreglerad, min del betald på plats
17/1 åkt in akut (söndag), 1 dygn på isoleringen, ingen faktura än

Men, jag har ju veterinärräkningar som bakåt räknat håller sig inom samma period:

21/9 in på klinik för kastrering (pga tidigare böld så gick det ej att kastrera hemma) kvar på klinik i 1 dygn.
23/9 faktura från kliniken daterad, försäkringsbolaget ej inkopplat
4/10 distriktsvet kommer hem pga infektion i operationssår
8/10 fått egen faktura på den del av medicin som vet inte hade med sig ut.

Är det ok att sända in dessa fakturor nu i efterhand?
Från vilken dag börjar försäkringsperioden räknas?
From vilket datum får jag ny självrisk?

OCH, vad händer om han står inne på klinik UNDER avslut av tidigare period och början på ny period? Ex. om perioden går ut 31/1 och jag får ny självrisk from 1/2, och hästen står på klinik 30/1 - 3/2. Splittar de räkningen då så man får ersättning för en del av vistelsen OM försäkringspengarna tagit slut på den första perioden??

Jag vill, som ni kanske förstår, försöka ta min in på en NY period, med en ny självrisk så fort som möjligt. Frågan är bara OM det fungerar så som jag tror.

Det här blev långt :(
Hoppas nån förstår vad jag menar, och har lite info att ge...

Sv: Det här med försäkringsperioden

Kan bara svara på kastreringsfakturorna. Normalt sett så ersätts inte några kostnader för kastrering och komplikationer därav. Din enda chans att få något för det, är om det var nödvändigt att kastrera p g a pungbråck eller liknande.

Tillägg: Jag har Folksam A1 Liv, A1 Vet, A1 Plus och den rörliga delen är bara 10% (blev lite fel)

det smartaste är väl att ringa till ditt ombud och fråga :)

Skicka in alla papper till försäkringbolaget! SÅ får du se vad dom hjälper dig med.. Det kommer säkert ta ett tag innan du får beslut men ring och hör med jämna mellanrum! Men skicka in dom! Du har juh inte hästen försäkrad för att betala alla vet kostnader själv.!!

Troligen får du inga pengar för kastreingskomplikationerna dessa brukar vara undantagna om Folksam inte har ändrat detta .

Har du ditt huvudförfallodatum snart så du får en ny ersättningsperiod då ?
Eller vad menar du med att du vill ha en ny självriskperiod och varför ?

Mia

Jag har lillkillen sjuk (from 23/12) och har lagt x antal pengar på veterinärer nu. Försäkringen är utnyttjad ca 35000 av 50 möjliga. Och han är INTE frisk :(

Men nu funderar jag om jag kan sända in kvitton på veterinärkostnader som uppstod i samband med att han kastrerades i september, och fick komplikationer efter detta...

Så här ser det ut om jag börjar med det som hänt nu senast:

22/12 diskriktsvet var ute 2 tim nattetid, har ej fått fakturan än...
23/12 kört in blodprover till SVA, fått fakturor som jag EJ sänt försbolaget än.
23/12 kört in honom till klinik där han står i 6 dygn på isoleringen
29/12 datum för faktura från kliniken, direktreglerad så självrisk + 20% på överstigande ska betalas.
12/1 ÅB kliniken, direktreglerad, min del betald på plats
17/1 åkt in akut (söndag), 1 dygn på isoleringen, ingen faktura än

Men, jag har ju veterinärräkningar som bakåt räknat håller sig inom samma period:

21/9 in på klinik för kastrering (pga tidigare böld så gick det ej att kastrera hemma) kvar på klinik i 1 dygn.
23/9 faktura från kliniken daterad, försäkringsbolaget ej inkopplat
4/10 distriktsvet kommer hem pga infektion i operationssår
8/10 fått egen faktura på den del av medicin som vet inte hade med sig ut.

Är det ok att sända in dessa fakturor nu i efterhand?
Från vilken dag börjar försäkringsperioden räknas?
From vilket datum får jag ny självrisk?

OCH, vad händer om han står inne på klinik UNDER avslut av tidigare period och början på ny period? Ex. om perioden går ut 31/1 och jag får ny självrisk from 1/2, och hästen står på klinik 30/1 - 3/2. Splittar de räkningen då så man får ersättning för en del av vistelsen OM försäkringspengarna tagit slut på den första perioden??

Jag vill, som ni kanske förstår, försöka ta min in på en NY period, med en ny självrisk så fort som möjligt. Frågan är bara OM det fungerar så som jag tror.

Det här blev långt :(
Hoppas nån förstår vad jag menar, och har lite info att ge...

Din ersättningsnivå räknas inte per 100-dagarsperiod (eller vilken tidsrymd som gäller för ditt FB) utan den baseras på hela året och du får en ny ersättningsperiod efter din försäkrings huvudförfallodag. Du måste alltså kolla upp när din huvudförfallodag är och har du otur så är det många månader dit. Så innan dess får du klara dig på dina 50 000 kr.
Lycka till och hoppas pållen blir bra snart.

Jaha, naturligtvis var min förfallodag den 1/12 :(
Så jag vill INTE ha nån ny period o ny självrisk.... blandade ihop allt!

Dock kan jag få ersättning för de "gamla" kvittona från sept och då räknas det tydlingen av på förra årets 50 tusen OM jag håller mig inom 120 dagars perioden (förutsatt ATT det är ersättningsbara kostnader, vilket kastrering ej är om inte särskilda skäl föreligger).

Så, med lite timing kan man alltså få ut 100 000:- på en 50 000:-vetvård OM man har sjuk häst ÖVER årsförfallodagen OCH kostnaderna håller sig inom 120 dagar... Korrekt uppfattat??

Synd bara att jag inte tog reda på det förrän nu, och hade berättat det för min häst lite tidigare...

Dock kan jag få ersättning för de "gamla" kvittona från sept och då räknas det tydlingen av på förra årets 50 tusen OM jag håller mig inom 120 dagars perioden (förutsatt ATT det är ersättningsbara kostnader, vilket kastrering ej är om inte särskilda skäl föreligger).

Så, med lite timing kan man alltså få ut 100 000:- på en 50 000:-vetvård OM man har sjuk häst ÖVER årsförfallodagen OCH kostnaderna håller sig inom 120 dagar... Korrekt uppfattat??

Nja, tror du blandat ihop en aning.

Din maximala ersättning är 50 000 kr per försäkringsår. Självriskperioden är 120 dagar. Du har årsförfallo 1/12. Stämmer det?
Försäkringen gick alltså in på nytt försäkringsår 1/12 2009?

Då kan du mellan 1/12 2008 och 30/11 2009 få ut maximalt 50 000 kr, och sen mellan 1/12 2009 och 30/11 2010 få ut maximalt 50 000 kr.

De räkningar du har sen i höstas får du ersättning för nu om du skickar in, de räknas från förra försäkringsårets 50 000. De behöver inte ligga inom 120 dagar, men ligger de över säg 150 dagar får du betala 2 självrisker.

Alla räkningar efter 1/12 räknas av av de nya 50 000 kr.

Det spelar dock ingen roll om det är inom en 120 dagars period, det styr bara hur många självrisker du betalar.

Vi tar ett räkneexempel. Årsförfallo är som på din försäkring. den 1/11 skadas hästen svårt, den har aldrig varit skadad förr. Mellan 1/11 och 30/11 behandlas hästen för 55 000 kr. Du får betala en självrisk, och av kostnaderna överstigande det betalas max 50 000 kr. Dvs 50 000 kr betalas ut. Hästen är dock fortsatt sjuk och mellan 1/12 och 1/3 behandlas hästen för 55 000 kr till. Du får då betala en självrisk per 120 dagarsperiod, och första perioden börjar 1/11 och slutar 120 dagar senare, för enkelthetens skull säger vi 3 månader. Dvs du betalar en självrisk för kostnader mellan 1/11 och 1/2, sen betalar du en ny 1/2.

Så 1/3 har du betalt två självrisker, fått ut 100 000 kr i ersättningen MEN du har nu INGET kvar på försäkringen. Så du kan inte få ersättning för någon vård/behandling från 2/3 - 1/12. Hängde du med?

Mitt fbl hade också årsförfallo 1/12. Hade 100 000 kr i vetvård. Han hade varit frisk till hösten men då drabbats av elände efter elände. Ca 40 000 kr hade betalats ut fram till början av november. Kvar fanns då 60 000 kr. Då blev han mycket svårt sjuk, och intensivvårdades på klinik i 2 veckor för en skyhög kostnad - 68 000 kr, och då är det lite rabatterat redan. Sen dog han tyvärr på klinik 25/11. Men försäkringsbolaget betalade ju ut 60 000 kr av de 68 000 kronorna. Men sen hade jag utnyttjat försäkringen till max, och de betalade inte mer. Pengarna på försäkringen tog för övrigt slut 23/11. Där stod jag alltså med SJU DAGAR kvar till årsförfallo, en häst i behov av dyr vård, men en fullt utnyttjad försäkring. Däär valde jag att ta ett banklån, för att kunna betala ur egen fick fram till 1/12 - då 100 000 nya kronor vips trillar in, och bolaget skulle börja ersätta igen. Däremot och han behövt säg vård + en operation där, och mellan 1/12 och 15/12 kostat 100 000 kr, så hade bolaget betalat ut 100 000 kr - men sen hade de inte betalat NÅGONTING fram till 1/12 2010 - dvs nästa årsförfallo. Så teoretiskt så hade jag på säg 1 månads tid kunnat få ut 200 000 kr - men då hade det dels betytt att jag inte utnyttjat försäkringen alls förrän slutet på ena försäkringsåret, och sen stått helt utan ersättning under hela resterande nästa försäkringsår.

(Sen hade man knappast lagt ner beh etc för 200 000 kr på en månad, då är prognosen så skit att det helt enkelt inte är värdigt, men teoretiskt)

Och hade min häst överlevt, så hade jag bara täckt de där 7 dagarna som glappade mellan 'pengar slut' ena försäkringsåret och nästa försäkringsår började, så hade de börjat betala av de nya 100 000 kronorna. (Det var min smala tröst när pengarna skenade iväg, att vi var så nära ny årsförfallo)

Synd bara att jag inte tog reda på det förrän nu, och hade berättat det för min häst lite tidigare...

Teoretiskt ja och om skadorna hänger ihop med varandra. Annars blir det nya självrisker bara. Men sen har man ett helt år som det inte får hända någonting på...lite läskigt vid t ex buköppningar där det lätt kan bli komplikationer.

Vilken otur du har med förfallodagen , lider verkligen med dig .

Om din pålle har haft en böld ? och måste kastreras på klinik kanske det finns en öppning där för mer kostnader ? Du kanske ska sända in papprerna till FB för en bedömning ?

Dock ska du tänka dig för så de inte sätter en reservation eller något på detta om du sen ska höja din försäkring ?

Fast å andra sidan så gäller ju inte försäkringen om det funnits fel innan höjningen.

Då kanske det är värt att påbörja självriskperioden från förra året och de första 120 dagarna går på 2009 års försäkringsperiod ?
(även om den drog över till nya 2010) Och på så sätt kan du kanske spara lite pengar på 2010 år försäkring .

Bara en tanke att de gör en annan bedömning pga av bölden /kastreringen ?

Håller tummarna nu att pålle nu blir bra .

Mia

Teoretiskt ja och om skadorna hänger ihop med varandra. Annars blir det nya självrisker bara. Men sen har man ett helt år som det inte får hända någonting på...lite läskigt vid t ex buköppningar där det lätt kan bli komplikationer.

Nej, nu blev det fel. Det fetstilsmarkerade är fel. Det är en självrisk per självriskperiod, oavsett om det är en och samma skada eller fem olika skador.

Jag har nyttjat 36000 av årets 50000 nu, och då har jag ju åtminstone 2 veterinärvårds räkningar till som jag ej fått än, som kommer att debiteras detta år. Så jag lär säkerligen komma upp i 45000:- när jag sänt in dessa till FB.

Så, bäst är att invänta tills dagen 120 har passerat räknat från den 22/12 för att se HUR mycket mer veterinärvård det blir. OM det inte blir mer efter denna sista räkning och jag fortfarande har 5000 kvar på försäkringen, så räknar jag in de "Gamla" räkningarna i denna period fast pengarna dras från föregående års 50 tusen. OCH naturligtvis får jag ju göra en skrivelse pga bölden mm för att se OM de ersätter något för kastrering o komplikationerna.

Och med de 5000:- kvar, så kan jag få ut dessa om något annat händer fram till den 30/11 i år.
Hoppas jag fattat rätt nu då :)

I dag är hästen feberfri :)) och ser piggare ut, så jag hoppas hoppas att inget tillstöter nu då!!

Känner att kliniken nonchalerat mig och min oro, då jag inte fått någon egentlig utredning på de komplikationer som tillstött, dvs problemet som hästen fått med att äta mm som uppkommit nästan 3 veckor EFTER att halsvenen skadades pga droppkanylen (i slutet av dec). Jag påtalad ju problemet på ÅB men fick till svar att det nog var så att han höll på byta tänder. MEN, det är ju inte aktuellt förrän om ett år ju!! Hade de tagit tag i detta redan då hade vi ju besparat hästen en massa lidande OCH pengar!

Ringde jourhavande vet när han stod i 40 graders feber i onsdags, och han var upptagen med annan häst, skulle kolla igenom journalen och återkomma. Han har inte ringt än :(
Ringde torsdag morgon o förklarade läget, och blev lovat att någon skulle ringa upp, men kl 15 hade fortfarande ingen ringt! Ringde igen och fick prata med vet som ej varit inblandad alls, och som inte hade något alls att tillföra, förutom att hon tyckte jag skulle hålla hästen inne i 14 dar...
Vad less man blir!!!

Senast ändrad:

Jag förstår inte riktigt hur de tänker vid ditt OM där ang de gamla räkningarna?

Självklart ska du väl skicka in dem? Du har redan betalt dem eller? Då innebär ju att skicka in dem att du får pengar du kan använda nu.

Och får du igenom de gamla räkningarna går väll ÄVEN de i Dec på förra årets pengar dvs den 120 period 2009 eftersom alla de pengarna även 22/12 räkningen kommer gå på den försäkringsperioden om den påbörjas innan ditt årsförfallodatum dvs 2009.

Och då kommer du ha mer pengar nu 2010 OM de skulle ta något av de räkningarna innan din årsförfallodag .!

Visst är det väll så Alexandra ?

Det är vad jag skulle satsat på :)

Dock kan du åka på någon reservation och kan inte höja pålle i framtiden ,men den lär försäkringsbolaget iallafall leta reda på eftersom sjukdomar innan försäkringen höjs /ändras inte gäller iallafall ....

Och isådana fall kan du ha ett lite lungare 2010 om han skulle bli sjuk igen ;)
Dock håller vi tummarna att det inte blir något mer nu .

Mia

Och får du igenom de gamla räkningarna går väll ÄVEN de i Dec på förra årets pengar dvs den 120 period 2009 eftersom alla de pengarna även 22/12 räkningen kommer gå på den försäkringsperioden om den påbörjas innan ditt årsförfallodatum dvs 2009.

Och då kommer du ha mer pengar nu 2010 OM de skulle ta något av de räkningarna innan din årsförfallodag .!

Visst är det väll så Alexandra ?

Det är vad jag skulle satsat på :)

Mia

Jag har tappat lite tråden i datumberäkningen. Frågade ju TS hur det var men inte fått svar =)

Men om årsförfallo var 1/12 2009, så ALLA räkningar från INNAN det går på föregående försäkringsår även om de skickas in NU. Dvs om TS har en betald, inte inskickad räkning från säg 1/11 liggandes hemma, så skickar hon in den NU så kommer hon får ersättning av 'förra årets' pengar för det. De påverkar INTE de 50 000 kr som började gälla 1/12.

Så om TS skickar in den räkningen nu, får hon pengar för den utan att årets försäkringssumma påverkas. Och kan använda de pengarna till vad hon vill, betala årets räkningar, den nya självrisken eller köpa en ny jacka.

SJÄLVRISKPERIODEN kan löpa över årsförfallo om det inte ändras. Dvs om det var ny försäkringsperiod 1/11 och 120 dagar sen dess gått 1/3 (ids inte räkna, hittar på), så alla räkningar mellan dessa datum är på samma självriskperiod, medan alla räkningar innan 1/12 påverkar förra årets 50 000 kr och alla räkningar from 1/12 p åverkar årets 50 000 kr.

SÅ att INTE skicka in varenda liten räkning från innan 1/12 känns helt ärligt idiotiskt? Det lösgör mer pengar att använda nu, och det påverkar INTE årets 50 000 kr.

Litet tillägg btw. Jag vet inte riktigt hur andra bolag gör, och det är vits att kolla upp.

Men när det gäller prov och sådant som är färdiganalyserade och där man får svar + faktura efter besöket, så kan det vara lite av en gråzon. Säg att du har sista dag på självriskperioden eller årsförfallo 1/12. Den 30/11 är du på veterinärbesök med ditt djur, och det tas ett blodprov som skickas för odling. Odlingen är klar den 5/12 och då skrivs och skickas en faktura. Du får fakturan den 7/12 och den ska vara betalt 7/1.

Då räknade iaf mitt bolag den fakturan till den nya perioden/året, eftersom de utgick från det datum odlingen var klar och svar + faktura skickades. Trots att blodprovet togs föregående period/år.

Så där kan det om det är tight vara en bra ide att kolla på 'vilken sida gränsen' det hamnar.

Lite förtydligande, bara för att SJÄLVRISKperioden börjar precis före årsförfallodagen så går INTE alla uppkomna utgifter inom självriskperioden på föregående års försäkringspengar om årsförfallodagen infaller mitt i självriskperioden. Det delas upp och tas ifrån föregående resp innevarande år.

Så i ts fall så går INTE de utgifter uppkomna i dec på föregående års pengar bara för att självriskperioden startat tidigare än 1/12.

Lite förtydligande, bara för att SJÄLVRISKperioden börjar precis före årsförfallodagen så går INTE alla uppkomna utgifter inom självriskperioden på föregående års försäkringspengar om årsförfallodagen infaller mitt i självriskperioden. Det delas upp och tas ifrån föregående resp innevarande år.

Så i ts fall så går INTE de utgifter uppkomna i dec på föregående års pengar bara för att självriskperioden startat tidigare än 1/12.

Jag tror du har fel , men då får TS kolla upp det och det är ju inte säkert det blir några pengar för kastrering /böld/komplikationer ,dock är det värt ett försök om Ts blev tvungen att kastrera på klinik pga av böld ?

Mia :)

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 765
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 362
Senast: WildWilma
·
Skola & Jobb Vad gäller? Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en...
2
Svar
27
· Visningar
4 037
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar