Det här med foderanalys?

emptyrings

Trådstartare
Nu är det så att jag har köpt en häst och har den uppstallad hos andra i ett litet stall. De fodrar med hösilage, 9-10 kg till båda hästarna (som skiljer rätt mycket i storlek - + samma varje år) och de frågade mig "det borde väl passa för din häst också?" - om jag enligt en tabell räknar ut (baserat på "normalvärden" och en blöthetsgrad på 50 %) bör han ha mer typ iaf 12-13 kg, men det kanske jag absolut inte kan ha någon koll på - eftersom fodret inte är analyserat?

så, vad skall jag göra? Att analysera i efterhand verkar jobbigt, men kanske möjligt - jag kan knappast göra hål i plasten i fyra balar för att ta prov, de kommer ju att bli dåliga, men läste någonstans att man kan ta prover allteftersom och förvara dem i frysen så länge - funkar det?

Annars tänker jag att hellre ge för mycket än för lite, alltså skulle jag hellre ligga i överkant med hösilaget, men kan det vara farligt om någon halt är för hög - eller är det bara så att han kan bli tjock?

ätaren i fråga är en vuxen arab, 156 cm, som kommer att tränas rätt ordentligt i höst och han verkar snarare vara en som går åt det smalare än det tjockare hållet. Tappar lätt vid fällning enligt förra ägaren.
 
Hej!

Att ta analys på silage är inte så svårt, att spara i frysen funkar alldeles utmärkt, det har jag gjort i flera år.

Att ge för mycket och "bara" få en fet häst är inte så bara. Fetma är skadligt även på hästar och i förlängningen kan de får fång och andra otäcka sjukdomar av för mycket mat.

Så ta du analys från balarna när de är öppnade och räkna ut vad din pålle ska äta.

/Lavinia, vars rara arabfröken inte har något stopp alls, utan bara äter och äter och äter om hon får.
 
Tack för svaret! Men vad skall jag utgåfrån tills dess analysen är gjord? Det tar ju några veckor om jag skall samla prover.. dessutom får de två mål i hagen så jag kan nog bara reglera kvällsmaten eg.

Som jag förstått det gick han tidigare på fri tillgång utan problem med att bli tjock. Men då vet jag inget om näringsvärdet heller.

Jag menade inte att fetma inte var skadligt.. mest bara att det är hyfsat lätt att upptäcka och att sedan reglera foderstat efter det. Jag tänkte mest om en häst kan vara normalviktig men få för mycket av något som är farligt men inte visa det. Om det alltså finns dolda risker med att låta en häst ha fri tillgång på foder.
 
Är det stor risk för överskott och vad är det som händer då? Hur beräknar man en foderstat utan analys i väntan på analysen?
 
De flesta hästar klarar utan problem tokiga mineralkvoter men har man riktig otur med tex en skyhög kalcium-fosforkvot så kan det leda till skelett- och senskador.
 
Det bästa du kan göra så länge om hästen inte kr tjock just nu är att ge så mycket mat hästen vill äta. Och börja skriva upp hur mycket du ger varje dag så du börjar få lite känsla för hur mycket den äter och senare med analysen hur mycket den behöver i energi o protein.

Dessutom om du inte ger något kraftfoder med mineraler osv i så behöver du redan nu ge ett tillskott av selen (det analyserar du inte eftersom svenskt grovfoder alltid innehåller i princip inget alls). Sommartid är selevitan ett bra alternativ, finns receptfritt på apoteket i 500 g förpackning.
 
han har börjat tappa hullet här på betet eftersom det torkar bort.. betesägaren vägrar bestämt att stödutfordra så jag har börjat ge lite kraftfoder och lusernstrå efter ridningen, skall kolla närmare på om det innehåller några mineraler. bra att du sade det med selen, skall jag genast köpa!

hur är det bästa sättet att ge honom så mycket han vill ha, om de andra hästarna i hagen (ej mina) bara får begränsad mängd? när han går in om nätterna (brukar inte bli förrän i början av oktober här nere) tänker jag att jag åtminstone kan öka kvällsmaten, alltså det han får i boxen, och se om han har något kvar på morgonkvisten eller ej - men resten? han är lägst i rang och inte en chans att han kommer få äta i den största högen ändå.. jag tvivlar på att jag kommer få till stånd något vidlyftigt utslängande av hösilage i hagen heller när stödfordringen väl börjar, med tanke på att ägaren är så emot att stödfodra än.
 
Tänk på att många kraftfoder och i princip alla vanliga mineralfoder innehåller tillsatt selen så kolla först innan du ger selenkoncentrat som Selevitan också. Så det inte blir dubbelt upp då selen i stora mängder är giftigt för hästen :)

Tillskottsfoder är inte min gerj (tjock ponny...) men när gräset inte växer så innehåller det heller inte mycket protein. Så lusern borde vara bra att ge extra då det innehåller mycket protein och förhållandevis mycket energi. Minskar hullet så kan du toppa lusernen med olja. Du kan ju börja med att ge varje gång du är ute och öka på succesivt av både lusern och olja (du kan inte ge hur mycket olja/utfodringtillfälle som helst dock, som sagt jag har tjock ponny så vet inte gränsen för det på rak arm) och se om det räcker. Annars är nog enda möjligheten att ha hästen i egen hage med mat någon del av dygnet eller åka dit o mata fler gånger.
 
tack! ja, jag skall kolla vad kraftfodret innehåller, ger dock väldigt lite av det nu. Egentligen vill jag inte ge något som gör honom piggare (han är redan mkt pigg) utan mest så att han inte tappar fler kilon och får lite hjälp att bygga muskler. Sedan blir det lite skevt, för jag vill ju helst att han skall få mer grovfoder (alltså hö i hagen) så han håller hullet på det - alltså inte ge något extra kraftfoder. men lucern är ju grovfoder och olja kanske inte är dumt om han skulle gå ned mer?

om jag räknar med 2 ts per 100 kilo hösilage när han börjar få det (eller när de går in...alt. i egen hage) så borde han väl inte riskera att få för mycket innan fodret är analyserat iaf? det skulle motsvara ca 11,5 kg hösilage per dygn tror jag, med ts på 70 %.

ett problem med fodret är att jag tror ägaren tänkt fodra med några balar sedan förra säsongen först, finns väl ingen idé i att analysera dem? då drar det än mer ut på tiden. men det skulle väl mycket till om han går och ådrar sig några mineralbaserade senskador på ett par månaders tid?

förresten - en fråga till. anledningen till att hagägaren inte vill utfodra extra med hö (förutom att hans två hästar har gott hull) är att han inte vill att de skall behöva vänja sig vid "ett foder till". att öppna en hösilage-bal i denna värmen är kanske inte jättesmart, men vi sade ju att vi kunde åka och köpa hö - men det var alltså "ett foder till" hur funkar det? alltså, de får ju ändå inte hösilage nu, men skall få det sedan i augusti-september. en annan grej var att "då måste man stödfodra resten av sommaren också" - alltså min tanke är att ja, men det kanske behövs? och måste man verkligen fortsätta för att man börjat? om betet skulle få en superboost plötsligt? (vilket jag tvivlar på)
 
tack! ja, jag skall kolla vad kraftfodret innehåller, ger dock väldigt lite av det nu. Egentligen vill jag inte ge något som gör honom piggare (han är redan mkt pigg) utan mest så att han inte tappar fler kilon och får lite hjälp att bygga muskler. Sedan blir det lite skevt, för jag vill ju helst att han skall få mer grovfoder (alltså hö i hagen) så han håller hullet på det - alltså inte ge något extra kraftfoder. men lucern är ju grovfoder och olja kanske inte är dumt om han skulle gå ned mer?

om jag räknar med 2 ts per 100 kilo hösilage när han börjar få det (eller när de går in...alt. i egen hage) så borde han väl inte riskera att få för mycket innan fodret är analyserat iaf? det skulle motsvara ca 11,5 kg hösilage per dygn tror jag, med ts på 70 %.

ett problem med fodret är att jag tror ägaren tänkt fodra med några balar sedan förra säsongen först, finns väl ingen idé i att analysera dem? då drar det än mer ut på tiden. men det skulle väl mycket till om han går och ådrar sig några mineralbaserade senskador på ett par månaders tid?

förresten - en fråga till. anledningen till att hagägaren inte vill utfodra extra med hö (förutom att hans två hästar har gott hull) är att han inte vill att de skall behöva vänja sig vid "ett foder till". att öppna en hösilage-bal i denna värmen är kanske inte jättesmart, men vi sade ju att vi kunde åka och köpa hö - men det var alltså "ett foder till" hur funkar det? alltså, de får ju ändå inte hösilage nu, men skall få det sedan i augusti-september. en annan grej var att "då måste man stödfodra resten av sommaren också" - alltså min tanke är att ja, men det kanske behövs? och måste man verkligen fortsätta för att man börjat? om betet skulle få en superboost plötsligt? (vilket jag tvivlar på)

din grovfoder/stallägare har ju rätt i sig generellt i fråga om tänk. Ju mindre onödiga foderbyten hux flux desto bättre och säkrare ur hälsoaspekt för hästarna.

att öppna silage balar nu i värmen är inte direkt ngn smart ide om ni inte har typ 40 kg balar som går åt direkt på en dag om ni har få hästar, eller oavsett storlek på balen eller antal hästar så går den åt direkt på en dag.

vad det innehåller eller inte är ju som sagt inte ngt ni öht kan fundera på om ingen analys finns.

jag tycker dina frågor visar på att du behöver en del kompletterande grundkunskaper utifrån det du frågar om. frågorna hoppar högt och lågt och därmed tolkar jag det som sådant då alla svar är ganska lätta och inte behöver orsaka huvudbry öht om du skaffar dig dem :)
ngn grav mineral miss-balans som orsakar senskador finns öht inte på kartan i sammanhanget. därav bland annat min reflektion.
 
tack! ja, jag skall kolla vad kraftfodret innehåller, ger dock väldigt lite av det nu. Egentligen vill jag inte ge något som gör honom piggare (han är redan mkt pigg) utan mest så att han inte tappar fler kilon och får lite hjälp att bygga muskler. Sedan blir det lite skevt, för jag vill ju helst att han skall få mer grovfoder (alltså hö i hagen) så han håller hullet på det - alltså inte ge något extra kraftfoder. men lucern är ju grovfoder och olja kanske inte är dumt om han skulle gå ned mer?

om jag räknar med 2 ts per 100 kilo hösilage när han börjar få det (eller när de går in...alt. i egen hage) så borde han väl inte riskera att få för mycket innan fodret är analyserat iaf? det skulle motsvara ca 11,5 kg hösilage per dygn tror jag, med ts på 70 %.

ett problem med fodret är att jag tror ägaren tänkt fodra med några balar sedan förra säsongen först, finns väl ingen idé i att analysera dem? då drar det än mer ut på tiden. men det skulle väl mycket till om han går och ådrar sig några mineralbaserade senskador på ett par månaders tid?

förresten - en fråga till. anledningen till att hagägaren inte vill utfodra extra med hö (förutom att hans två hästar har gott hull) är att han inte vill att de skall behöva vänja sig vid "ett foder till". att öppna en hösilage-bal i denna värmen är kanske inte jättesmart, men vi sade ju att vi kunde åka och köpa hö - men det var alltså "ett foder till" hur funkar det? alltså, de får ju ändå inte hösilage nu, men skall få det sedan i augusti-september. en annan grej var att "då måste man stödfodra resten av sommaren också" - alltså min tanke är att ja, men det kanske behövs? och måste man verkligen fortsätta för att man börjat? om betet skulle få en superboost plötsligt? (vilket jag tvivlar på)

Energi i fodret är lika med hull på hästen, inte piggare häst (förutom då om hästen inte är utmattad av svält, då blir den förhoppningsvis piggare av mat :p). Havre däremot kan ju en del hästar reagera på av halvt okänd anledning. Men övrigt energirikt foder är alltså främst för att hästen ska kunna äta lite och ändå få i sig tillräckligt för att hålla hullet.

Precis som du säger ska du alltid sträva efter att tillgodose hästens behov med grovfoder. Lusern och betfibrer (betfor eller speedibeet tex) räknas också som grovfoder. Lusern innehåller mer protein och betfibrer mer energi. Olja innehåller enbart energi och är det energitätaste fodret, därav att man ofta tipsar om det till svårfödda hästar. Lite olja ger många MJ helt enkelt.

Hur menar du att han skulle riskera att få för mycket? Grovfoder, förutsatt att man vänjer in långsamt som med alla foder, kan du inte ge för mycket så länge hästen inte blir för tjock/för smal. Min häst äter inte "tills han dör" utan äter ca 2 kg TS/100 kg kroppsvikt per dag när det är som kallast vintertid, sedan är han "mätt". Han håller dock hullet bra på så mycket TS även när hösilaget inte innehåller så mycket energi och protein. Problemet med hästar som lätt faller ur är ju att man då måste ha ett grovfoder med högre värden eller ge kraftfoder upptill. Men det är alltså inga problem att du låter honom äta så mycket han vill förutsatt att han håller hullet bra.

Nej det är troligtvis ingen större idé att analysera de gamla balarna om de tar slut inom 1-2 mån.

Ang att analysera, många hästar lever på gräs sommartid och det är nog iprincip omöjligt att undersöka vad de har för mineralkvoter när de betar. Det väljer ju vad de ska käka. Syftet med att analysera grovfodret är att vintertid så lever de flesta hästar ENBART på en sorts grovfoder i 5-9 månader i Svergie. Så lång tid med en brist/felaktigt kvot är inte helt nyttigt. Därför gör man analys. Risken för skador känns inte direkt överhängande pga din fodring just nu nej. Har hästen däremot gått många år med knasiga kvoter/brister, då kan den mycket väl vara försvagad nu (jmf med att köpa unghäst från uppfödare som fodrar sina ston korrekt, har unghästarna ute mycket osv).

Foderbyten/nya foder stör alltid hästens tarmflora, ja. Därför ska de alltid ske successivt. Men att hästen tappar hull och/eller muskler pga brist på foder är verkligen ingen rimlig orsak till att undvika ett foderbyte/nytt foder!

Ang att stödfodra så nej, det stämmer inte att du måste fortsätta bara för att du har börjat. OM din häst slutar äta gräset och står o väntar på sitt extrafoder flera timmar varje dag och inte slutar så visst, det är ju kanske en anledning till att man känner sig tvungen att fortsätta stödfodra när man väl börjat. Däremot är det ju kanske inte jättebra att när det är torrt ge hästen 10 kg hö och sedan när det regner o gräset börjar växa igen sluta helt, nästa vecka med torka och gräset stannar av ge 10 kg igen osv. Då känns det ju kanske lämpligare (för magen) att ge hö kontinuerligt. Men det beror nog mycket på hur känslig hästen är också, den äter ju kontinuerligt av gräset förhoppningsvis (beroende på hur nedbetat osv).

Och ja visst kan det mycket väl behövas stödfodras hela sommaren!

Det är snarare väldigt rimligt att betet skulle få en "superboost", om det inte handlar om en (för) liten hage som betas hårt hela tiden av (för) många hästar. Det är inte alls ovanligt att betet på hösten är lika kraftig som på våren tex. Det som styr gräsets tillväxt är ju rakt av värdet och ljuset. Varma dagar efter regn så reagerar gräset direkt :) Det är därför "första skörd" o "andra skörd" inte säger något alls om värdena på grovfodret tex utan det handlar om när i tillväxtfasen man slår gräset (och vad det är för sorter osv).
 
Rent praktiskt så gör vi (med lättfödda hästar) typ såhär:
Sommartid har de halm inne, inget annat. Gräs halva dygnet.

När gräset inte växer så mycket längre (dåligt med protein, våra är ju runda ändå...) kommer vi antingen lägga till lusern eller börja ge slut på förra årets hösilage (vi har småbalar kvar men kommer slänga en hel del av varje bal pga värmen troligtvis)

När det börjar funka att använda hela småbalar igen (ca 40 kg) börjar vi ge vårt höst o vårsilage. Typ då börjar de gå i vinterhagen igen (också gräshage året runt).

När de äter ca 15-20 kg hösilage/dygn tillsammans och det är kallare börjar vi ge vintersilage (större balar om max 200 kg)

På våren fasas de över på småbalarna igen när det börjar bli varmare och de äter mindre igen.

När det börjar komma gräs får de gå över i sommarhagen och nästa vår ska vi snabbare gå över till halm på natten för att undvika att de blir så tjocka i början av sommaren.

:)
 
Hej - okej. för att förtydliga en sak - jag frågade i början om det var bättre att ge mer än mindre hösilage till en inte särskilt lättfödd häst, såhär innan jag tagit analys och räknat ut mer exakta mått (allts ca 1,5-2 ts per 100 kg) (detta skulle förstås minskas om han blev smällfet) - varför jag började dilla om senskador var för att jag fick följande svar i början av tråden: "De flesta hästar klarar utan problem tokiga mineralkvoter men har man riktig otur med tex en skyhög kalcium-fosforkvot så kan det leda till skelett- och senskador." Jag undrade alltså om det fanns några DOLDA risker med lite hösilage i överkant (så mycket han vill äta alltså).
 
Energi i fodret är lika med hull på hästen, inte piggare häst (förutom då om hästen inte är utmattad av svält, då blir den förhoppningsvis piggare av mat :p). Havre däremot kan ju en del hästar reagera på av halvt okänd anledning. Men övrigt energirikt foder är alltså främst för att hästen ska kunna äta lite och ändå få i sig tillräckligt för att hålla hullet.

Precis som du säger ska du alltid sträva efter att tillgodose hästens behov med grovfoder. Lusern och betfibrer (betfor eller speedibeet tex) räknas också som grovfoder. Lusern innehåller mer protein och betfibrer mer energi. Olja innehåller enbart energi och är det energitätaste fodret, därav att man ofta tipsar om det till svårfödda hästar. Lite olja ger många MJ helt enkelt.

Hur menar du att han skulle riskera att få för mycket? Grovfoder, förutsatt att man vänjer in långsamt som med alla foder, kan du inte ge för mycket så länge hästen inte blir för tjock/för smal. Min häst äter inte "tills han dör" utan äter ca 2 kg TS/100 kg kroppsvikt per dag när det är som kallast vintertid, sedan är han "mätt". Han håller dock hullet bra på så mycket TS även när hösilaget inte innehåller så mycket energi och protein. Problemet med hästar som lätt faller ur är ju att man då måste ha ett grovfoder med högre värden eller ge kraftfoder upptill. Men det är alltså inga problem att du låter honom äta så mycket han vill förutsatt att han håller hullet bra.

Nej det är troligtvis ingen större idé att analysera de gamla balarna om de tar slut inom 1-2 mån.

Ang att analysera, många hästar lever på gräs sommartid och det är nog iprincip omöjligt att undersöka vad de har för mineralkvoter när de betar. Det väljer ju vad de ska käka. Syftet med att analysera grovfodret är att vintertid så lever de flesta hästar ENBART på en sorts grovfoder i 5-9 månader i Svergie. Så lång tid med en brist/felaktigt kvot är inte helt nyttigt. Därför gör man analys. Risken för skador känns inte direkt överhängande pga din fodring just nu nej. Har hästen däremot gått många år med knasiga kvoter/brister, då kan den mycket väl vara försvagad nu (jmf med att köpa unghäst från uppfödare som fodrar sina ston korrekt, har unghästarna ute mycket osv).

Foderbyten/nya foder stör alltid hästens tarmflora, ja. Därför ska de alltid ske successivt. Men att hästen tappar hull och/eller muskler pga brist på foder är verkligen ingen rimlig orsak till att undvika ett foderbyte/nytt foder!

Ang att stödfodra så nej, det stämmer inte att du måste fortsätta bara för att du har börjat. OM din häst slutar äta gräset och står o väntar på sitt extrafoder flera timmar varje dag och inte slutar så visst, det är ju kanske en anledning till att man känner sig tvungen att fortsätta stödfodra när man väl börjat. Däremot är det ju kanske inte jättebra att när det är torrt ge hästen 10 kg hö och sedan när det regner o gräset börjar växa igen sluta helt, nästa vecka med torka och gräset stannar av ge 10 kg igen osv. Då känns det ju kanske lämpligare (för magen) att ge hö kontinuerligt. Men det beror nog mycket på hur känslig hästen är också, den äter ju kontinuerligt av gräset förhoppningsvis (beroende på hur nedbetat osv).

Och ja visst kan det mycket väl behövas stödfodras hela sommaren!

Det är snarare väldigt rimligt att betet skulle få en "superboost", om det inte handlar om en (för) liten hage som betas hårt hela tiden av (för) många hästar. Det är inte alls ovanligt att betet på hösten är lika kraftig som på våren tex. Det som styr gräsets tillväxt är ju rakt av värdet och ljuset. Varma dagar efter regn så reagerar gräset direkt :) Det är därför "första skörd" o "andra skörd" inte säger något alls om värdena på grovfodret tex utan det handlar om när i tillväxtfasen man slår gräset (och vad det är för sorter osv).


Ok, men om jag skall dra ned det till ett par alternativ - nu för sommaren alltså. Läget är följande: Betet har gått ned till nästan obefintligt de senaste två veckorna, men för tre dagar sedan öppnades det upp till en obetad del (den obetade delen var dock "förvuxen" och mycket av det betar de nog inte, dock finns en del grönt kortare gräs där också). Han har dock tappat en del hull och trots att han är pigg och frisk och rids ganska ordentligt tycker jag att hans ryggmuskler inte byggts upp riktigt så mycket som jag hoppats.

alt. 1: ge hö i hagen till alla fyra hästarna (2 med normalhull, en med mkt dåligt hull och så min), de kommer alltså att få annat foder sedan.
alt 2: släppa över de två magrare i en annan hage delar av dygnet (vilket dock ger dem mindre möjligheter till bete i nya delen av hagen) och ge bara dem hö
alt 3: ge min pålle (och den andra tunna) t.ex lite kraftfoder och lucern, ev olja för att hålla hullet

jag börjar luta åt alternativ tre, de har ju ändå gräs att tugga på hela dygnet, så den stimulansen får de ju, även om gräset kanske är lite torrt, näringsfattigt och tråkigt. jag kan ju verkligen hålla med om att ge tio kg hö ena dagen och inget nästa blir lite märkligt. men börjar jag ge lucern nu vill jag ju inte gärna börja ge hö också, innan hösilaget, utan då fodrar jag med det tills alla fodras med hösilage (när nu det blir).

ja, du har kanske rätt i det där med superboosten, jag bara såg de närmaste veckorna framför mig utan en droppe regn, men det är klart så småningom kommer det ju regn. hagarna är ju förresten inte superduperstora, men en normal sommar är det lagom för fyra hästar gräsmässigt, tänker bara att det är svårt för dem att återhämta sig eftersom det ser ut som sahara just nu.


ok, så stora mängder t.ex krafft eller havrefri musliblandning påverkar inte piggheten på hästen? havre tål han enl tidigare ägare inte, utan blir galen om han får, så det tänker jag inte ens prova.
 
Efter lång tid av jagande efter foderanalys har jag fått tag i två värden på årets hösilage: 30 g smältbart protein och energi 8,4 MJ - det ger ju den inte alltför upplyftande kvoten 3,57 - hur räknar jag ut hur mycket övrigt foder (t.ex lusern, kraftfoder etc.) jag behöver komplettera med? Finns det någon man kan skicka in värdena till som hjälper en att räkna ut en passande foderstat? Jag försöker få tag i om de analyserat mineralvärdena också, annars får jag skicka in en egen analys misstänker jag.. Men vad skall jag ge så länge? Nu får han några hundra gram lusern och 0,5 dl olja per dag ungefär, förutom 8 kg hösilage och det gräs som finns kvar i hagen.
 
Efter lång tid av jagande efter foderanalys har jag fått tag i två värden på årets hösilage: 30 g smältbart protein och energi 8,4 MJ - det ger ju den inte alltför upplyftande kvoten 3,57 - hur räknar jag ut hur mycket övrigt foder (t.ex lusern, kraftfoder etc.) jag behöver komplettera med? Finns det någon man kan skicka in värdena till som hjälper en att räkna ut en passande foderstat? Jag försöker få tag i om de analyserat mineralvärdena också, annars får jag skicka in en egen analys misstänker jag.. Men vad skall jag ge så länge? Nu får han några hundra gram lusern och 0,5 dl olja per dag ungefär, förutom 8 kg hösilage och det gräs som finns kvar i hagen.
http://hippocampus.slu.se/aktuellt/arkiv.cfm?PageAction=lasmer&arkiv=1&Aktuellt_id=111

Den här sidan också
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 766
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 461
Senast: lil-sis
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 859
L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 160
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp