Det här med Blup och elitston

ponnymamma

Trådstartare
Jag har precis köpt en häst vars mor är elit. Jag har kollat på hennes avkommor och haft kontakt med ägarna till dessa. Hon verkar lämna fina hästar efter vad jag kan avläsa från deras prestationer.

Men så till min fråga. En kompis till mig kollade stoet på blup och menar att hon inte förtjänar sitt E. Att vilken häst som helst kan bli elitpremierad, att det hur lätt som helst att uppnå elit.

Så nu står jag här med hundra frågetecken. Hur är det egentligen. Är det lätt att få sitt E?:confused:

Sv: Det här med Blup och elitston

Lite enkelt kan man säga att det finns två sätt att få det. Det ena är inte enkelt utan kräver verkligen att sto och avkommor prestar bra. Det andra kan man kanske kalla för enkelt för det innebär i princip bara att stoet får många avkommor som kan ge henne mycket poäng.
Det är ju uppbyggt på ett poängsystem där stoet och hennes avkommor får vissa poäng enligt en fastställd skala. Om stoet har många avkommor har hon lättare att komma upp i det poäng antal som krävs för elit. Det är det sättet som kanske kan kallas för enkelt. Men om stoet har få men bra avkmmor så är det ju helt klart inte enkelt att få elit. Då krävs verkligen att alla avkommor är bra och prestar bra för att hon ska komma upp i rätt poäng.
Du kan läsa exakt vad som gäller här och på sidan 8 http://www.asvh.se/reglementen/storeglemente.pdf

ASVH är i regel sena med att uppdatera tävlingsresultat. Så de är även mycket möjligt att det är en del som inte syns på blup ännu.

ja det har jag funderat på.
Jag vet att tre avkommor, samtliga som visats på treårs, har fått diplom. Två hopp och ett dubbel. Inga syns.

tack för länken!

Hon har många avkommor men två har exporterats och en dog i tramvred ett år gammal.

Ska kanske länka till henne? Om det är intressat.

Klart det är intressant att veta vilken häst det handlar om. Plus att det kan finns folk här som har mer infromation om henne och hennes avkommor.

ja det kanske det gör. Jag kollade på de senare avkommorna som den uppfödaren jag köpt av fött upp.

I vilket fall så tycker jag att stoet visst har förtjänat sitt Elit !
Avkommorna som är visade är ju bra i stort sett alla.

kul att höra. Jag tyckte själv det samma men jag är långt ifrån expert i ämnet.

ja det har jag funderat på.
Jag vet att tre avkommor, samtliga som visats på treårs, har fått diplom. Två hopp och ett dubbel. Inga syns.

Fast den treåring som visades i år fick 41 på gångarter och 36 på hoppning och alltså inget diplom där gränsen är 47 poäng.

Resultaten brukar läggas in på blup året efter.

Stämmer säkert. Jag går bara på vad ägarna till avkommorna berättat.

Jag är inte alls insatt i blup-systemet och är en ödmjuk avelsnovis.

har du något att tillägga om Mazzazi? Stam? Kombinationen av Loredes - Marino - Herkules?

Har förstått att du har koll på det hela genom andra trådar på buke :bow:

Jag var där och såg, och hittade resultaten på arrangerande förenings hemsida, www.malardalensvarmblodsklubb.se

Generellt sett så borde din häst kunna röra sig, men jag hinner inte göra ett längre utlägg om stammen nu, måste jobba;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 317
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 387
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka