Det här med bett...

S

sara666

Jag var och tittade på en clinic med en känd ryttare som arbetar i USA numera. Blev lite förvånad när han till en ryttare förklarade:"När man ridit en häst på tränsbett i fem månader är det som att hålla en järnstång i händerna. Då är det dags att byta till stångbett." Jag har alltid trott att man inte ska byta till stångbett förrän hästen fungerar bra på alla sätt med tränsbett? För det är väl bara för att westernhästarna är så mjuka och fina i munnarna som man kan ha stång på dem, för att man inte ska ta så mycket i munnen på dem? Rätta mig om jag har fel, jag har bara hört detta när jag har ridit western själv och ifrågasatt de skarpa betten..

En stång verkar på ett helt annat sätt än ett tränsbett och de flesta hästar trivs jättebra med en väl balanserad stång i munnen. Att det skulle vara efter tiden 5 månader som en häst är redo för stång var kanske lite klumpigt/konstigt uttryckt men eftersom alla hästar måste ridas på stång i NRHA-tävlingarna (förutom hackamore/snafflebit-klasserna då) så gäller det ju att få hästarna klara så snabbt som möjligt för att ridas på en hand.

För oss glada amatörer här hemma är tiden det tar innan en häst är mogen för stång antagligen betydligt längre!

Malin

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 930
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 005
Utrustning Jag har en arabvalack på sju år. När jag köpte honom reds han med pullarträns och vanligt tränsbett, vilket fungerade OK men inte var...
Svar
14
· Visningar
1 742
Senast: Ace
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar