Det här med bakben...

Asa_S

Trådstartare
Har börjat rida min gamla häst igen efter lång vila och det har gjort att en del funderationer blivit ställda på sin spets. Just det här med bakbenens arbete är intressant, och svårt, tycker jag.

Kort sagt så känner jag att jag har mycket lättare att få ett bättre arbete i höger varv. Hästen tar längre steg med sitt högra bakben och kortare med det vänstra. Vi är i riktigt grundarbete så det arbete jag vill ha är långa steg i fast takt och i så lång form det bara går. Detta är inte alltför svårt i höger varv, men desto svårare i vänster. I höger varv är det inte så mycket att korta höger bak utan mer att få det in under kroppen, men i vänster varv måste jag ju jobba för att inte vänster bak bara ska göra samma sak som alltid, ta kortare steg...

Nu står jag inför tre alternativ, enkelt uttryckt:
1) Acceptera att höger sida kommer att "ligga före" i utbildningen och alltså rida färre övningar "åt vänster" än åt höger och hoppas på att övningarna i höger varv stärker vänster bak så att sidorna så småningom kommer i fas
2) Rida vänsterövningarna högerställda (vad blir då skillnaden mot nr 1 egentligen, förutom just den geografiska riktningen då? Jag vill inte överanstränga någon/ra muskelgrupper, vilket känns som en uppenbar risk med båda dessa alternativ)
3) Helt enkelt rida helt olika i respektive varv, långa steg i höger och kortare i vänster och istället fokusera på resp bakbens arbetskvalité. Detta förutsätter att man bestämmer sig för att de olika bakbenens olika beteende kräver olika typer av träning för att så småningom göra samma jobb, alltså successivt närma sig varandra. Att höger bakben så småningom kortas steglängd på och att vänster bakben i samma takt rids framåt, men att man börjar "där de är".

Jag kommer att skritta ut några gånger i veckan och då kräva samma långa påskjut med båda bak, alternerat med ca 20-minpass på ridbanan, där vi rider volter, serpentiner och skänkelvikningar i trav under ca 5-10 min, än så länge med fokus på en sida varje pass än så länge. Frågan är hur jag gör med passen åt vänster för att få så bra kvalitet som möjligt på dem...

Väljer att lägga denna på dressyr eftersom jag har en stark känsla av att svaret på frågor som dessa måste besvaras utifrån en senare utbildningsståndpunkt. Jag har ej bestämt mig och tar tacksamt emot tips och tankar.
 
Sv: Det här med bakben...

Är lite splittrad just nu av annat samtidigt här:cool: så jag kanske läste fel men hur kan det vara bättre arbete i höger varv om vänster bakben är det som tar kortare steg? Det ska ju ta längre steg i höger varv om hästen ska böja sig och det blir svårare i höger varv då:confused:

F ö hänger frågan ihop med fios ovan. Det blir viktigt att jobba båda sidor och stärka båda. I höger varv måste du få hästen att böja sig korrekt och då ska vänster bak ta längre kliv (ytter får lite längre väg) och det blir alltså viktigt att aktivera m yttersk.

Det du beskriver blir tvärtom vad fio beskriver i sitt exempel. Om jag inte läste fel, försöker som sagt göra flera saker samtidigt (prata, titta på tv och kolla påm buke:p )
 
Sv: Det här med bakben...

Är lite splittrad just nu av annat samtidigt här:cool: så jag kanske läste fel men hur kan det vara bättre arbete i höger varv om vänster bakben är det som tar kortare steg? Det ska ju ta längre steg i höger varv om hästen ska böja sig och det blir svårare i höger varv då:confused:


Därför att jag per automatik får hästen att länga vänstersidan/ta längre steg med vänster bak när jag får in höger bak under kroppen och böjning åt höger med lång kropp. Åt vänster är det väldigt svårt att få några långa steg öht då båda bakbenen automatiskt hamnar i det läge som hästen redan helst går i. Det är svårt att få äkta arbete när energisparformen ligger så nära till hands. Om jag driver med vänsterskänkeln tar hästen det som sidförande och jag kommer bättre åt vänster bak om jag ställer utåt - men då är ju hästen inte böjd längre. Om jag vill träna samma muskler åt båda hållen gör det ju inget om jag rider högerställd/rak/högerböjd oavsett vilket håll jag går åt, men om jag vill träna respektive sidas motsvarande muskelgrupper, hur gör jag då? På böjda spår, tänker jag då - skänkelvikningen måste jag nog göra rak eller kanske tom motställd för att inte få en tygelvikning för vänster sida istället.

Är det så att ju mer oliksidig hästen är, desto mer olika måste man rida de två olika sidorna för att resultatet ska se likadant ut från båda hållen? Och vad kan det få för följder att rida i lång form åt ena hållet och kortare åt andra (det är ju så det känns iallafall - det kanske inte alls ser ut så?)

Jag tycker det är mycket lättare att få till arbete åt hästens "stela" håll. Åt andra hållet blir det så lätt att hästen bara flyter ut åt höger och man spänner sig och bara försöker motverka och jag vill helst inte hamna där, jag vill ha ett arbete i positiv anda - inte negativ, om ni förstår hur jag menar. Min sits är naturligtvis väldigt avgörande i detta - vi vill väldigt gärna vika oss i vänstersidan båda två... Just denna häst har patellaupphakning i båda bak, värre på vänster sida, så därför har han lite extra svårt från början.

Detta är ju också ett ganska teoretiskt resonemang - eftersom jag inte vill sitta och nöta håller jag på och funderar över hur jag får bäst resultat den korta stund jag rider...
 
Sv: Det här med bakben...

Har börjat rida min gamla häst igen efter lång vila och det har gjort att en del funderationer blivit ställda på sin spets. Just det här med bakbenens arbete är intressant, och svårt, tycker jag.


Beroende på HUR lång vila och HUR länge den vart igång skulle jag först och främst rida ut, muskla och stärka upp en gammal häst via skritt rakt fram på lång tygel, och klättring, framför allt RAK nedför, för att stärka upp det svagare bakbenet, om det är där kruxet ligger. rak nedför = ett utmärkt sätt att stärka just ett bakben som det annars gärna avlastas.

i kombination med detta, rida korta intervaller på ridbana i lägre gångarter, tills liksidigheten är lite bättre. min anledning till en lägre gångart är att det som ryttare är lättare att känna exakt när man får ett motstånd/hästen blir sned, än i högre gångarter, då det ofta för "gemene man" redan SKETT när man reagerar och börjar korrigera det.
 
Sv: Det här med bakben...

Som sagt, skrittas ut på lång tygel med fokus på hals rakt framåt och lika driv på båda bakbenen några ggr/vecka, varvat med 20-30min (närmare 20 än 30 :smirk: ) på ridbana som mest består av uppvärmning i skritt på böjda och raka spår på så lång tygel som möjligt. Traven använder jag för att hästen är stadigare i sidled i trav och jag kan ägna mig mer åt ridning än åt korrigering. Det handlar om 3-4 varv i en övning och sedan är vi klara, vi kör alltså än så länge inte ens samma övning åt båda hållen. Det känns rätt tydligt när han inte orkar längre och då bryter vi tämligen omgående, dock ej mitt i en rörelse.

Han har flera vilodagar under veckan, och jag vet inte ens om jag vill kalla det vi gör för träning, mer förberedande arbete med att skapa muskelminnen och arbeta upp nervbanor.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 122
Senast: Anna-Bella
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 198
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 456
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 833
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp