Det här med avbetalning

MidnightSoul

Trådstartare
Om man tar säg en dyr speldator på avbetalning för säg 20 tusen. Vad händer med dessa så kallade lånade pengar om bolaget skulle gå i konkurs när man bara har betalat av säg 5 tusen?

Om man tar säg en dyr speldator på avbetalning för säg 20 tusen. Vad händer med dessa så kallade lånade pengar om bolaget skulle gå i konkurs när man bara har betalat av säg 5 tusen?

Det är alltid sålt till ett finansbolag. Och skulle även de gå i konkurs kommer konkursförvaltaren driva in din skuld för att betala fordringsägarna.

Så det finns inget att tjäna på det hela.

Det är alltid sålt till ett finansbolag. Och skulle även de gå i konkurs kommer konkursförvaltaren driva in din skuld för att betala fordringsägarna.

Så det finns inget att tjäna på det hela.

I see, undrade bara. Såg på numbers å där var det något om skulder som vart avskriva men på ett helt annat sätt.

Inte förvånad. Inte köpt någon speldator mest undrade vad som händer om man köper något på avbetalning och företaget går i konkurs.
1 gång tjänade jag på en personlig konkurs.
En kille köpte en vara av mig. Lämnade den 20%;a handpenningen. Sedan gick han i konkurs och försvann.
När avtalad tid gick ut kunde jag sälja varan för fullpris till näste köpare ;)

Jag tror inte konkursförvaltaren visste om affären och om så fanns det inte pengar till att fullfölja den. det rörde sig om ganska mycket pengar.

Har man riktigt otur så försvinner dessutom garantier mm, vi köpte en värmepump för några år sen efter 2 år och 5 månader började den gnissla. Då visade det sig att företaget vi köpt den av förvisso fanns kvar under samma namn men gått i konkurs och återuppstått under EXAKT samma namn och därmed inte tog ansvar för den femåriga garanti de lämnat. Fabriken stod bara för 2 år. Sjukt irriterande samt att de hade kvar SAMMA hemsida som om de funnits jättelänge. Snacka om falsk marknadsföring.

Du fortsätter att betala. Det är i princip aldrig till försäljaren av produkten som du betalar till när du betalar av på lånet, utan till ett låneinstitut (ex. GE Money Bank).

Har du skulden till företaget som sålt varan, kommer konkursförvaltaren att kräva dig på resterande betalning. Men oftast är skulden såld till finansinstitut, som fortsätter kräva avbetalningssumman som vanligt.

Har man riktigt otur så försvinner dessutom garantier mm, vi köpte en värmepump för några år sen efter 2 år och 5 månader började den gnissla. Då visade det sig att företaget vi köpt den av förvisso fanns kvar under samma namn men gått i konkurs och återuppstått under EXAKT samma namn och därmed inte tog ansvar för den femåriga garanti de lämnat. Fabriken stod bara för 2 år. Sjukt irriterande samt att de hade kvar SAMMA hemsida som om de funnits jättelänge. Snacka om falsk marknadsföring.

Aouch.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
334
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
1 139
Senast: gullviva
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 414
Senast: Mia_R
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka