Det här med att T-märka?

lady_vip

Trådstartare
Jag funderar på att T-märka min ena märr, men har så många funderingar eftersom det är inte går att ändra sen, vad tycker ni?
I stora drag ligger det till så här.

Hon är 14, fram till hon var 9 (när jag köpte henne) hade hon aldrig gått i samlad form eller ens funderat på att bära sig själv. Men hon var hoppad en hel del, tränad upp till 1.40.
Ni förstår ju då att hennes framknän var något överansträngda...

Efter ca 2 år började hon fatta det där med samling och sen rullade det mesta på. För 2 år sen blev hon ojämn, utreddes och det visade sig en överansträngning på ledkapseln i båda framknäna, till följd av att hon har så svårt att bära sig själv.

Vila och behandling och hon var i gång igen, tävlades lite och reds väldigt restriktivt.

Ett år senare, för ett år sen, blev hon halt igen, med samma fel, behandling och vila. När jag satt i gång henne igen tyckte jag fortfarande att hon inte var fräsch, så jag betäckte henne och tanken var att hon då skulle få vila i ca 1,5 år.

4 månader in i dräktigheten kastar hon fölet. Efter jul börjar jag sätta i gång henne igen och jag tycker inte att hon är fräsch då heller, trots vila i 9 månader.

Jag rider lite då och då, men är hela tiden rädd att hon ska få ont i knäna igen, trots att hon mycket väl tål att promenadridas och tycker det är kul.

Till våren ska jag plugga, har enbart råd med en häst och det är då denna som bortprioriteras och jag tänkte låna ut henne, ev som avelsmärr. När jag får tillbaka henne är hon 18-19 år, definitivt ingen tävlingsålder...

Hon har en ganska attraktiv stam, hoppar som en Gud, har nervet som man gärna vill ha hos tävlingshästar, gör allt för sin ryttare på banan och har dessutom Hoppdiplom. Hon är försäkrad med ganska högt livvärde.

Det finns några alternativ.
1. Låna ut som tävlingshäst, hon kanske håller upp till 1 år med kontinuerlig koll och behandling (inget alternativ för min del, men vet många andra som kanske hade velat det)
2. Låna ut som avelsmärr och då T-märka henne i år.
3. Låna ut som avelsmärr och tillåta promenadridning, hoppas att hon läker och tro att hon kan tävlas om 1-2 år...
4. Låna ut som avelsmärr och tillåta promenadridning och få henne T-märkt.

Jag vet verkligen inte...

Sv: Det här med att T-märka?

Om du endå ska låna ut henne kan du nog T-märka henne, låter inte som tat den där hästen kommer kunna tävla igen :(. För om du lånar ut henne ca. 2 år och hon bara skulle stå så tar det ju väldigt tid att få igång henne igen sen, så skulle nog låna ut som promenadhäst, för då får hon iaf göra något och får lite stimulans, jag tror att hästar mår bäst när de endå får röra på sig och får komma ut i skogen och se lite nya saker...

Jag tycker du ska låta t-märka henne och låna ut henne till avel,lättare promenadridning.

Det är inte du som kan ta beslutet om T-märkning. Det gör en veterinär och ditt försäkringsbolag.

Jag vet, MEN jag har röntgenplåtar osv som visar att hon inte bör användas som tävlingshäst, dvs då mister hon sitt användningsområde och kan bli utdömd. Vet. ville redan från början dömma ut henne trots den relativt lätta skadan.

Försäkringsbolaget är redan tillfrågat också och det är inga problem

Det är min tanke, tror dessutom att det är lättare för folk att acceptera att hon ska ridas enbart lätt om hon är T-märkt...

Jag tkr att du ska T-märka henne & låna ut henne som avel´smärr och kortare promenad ridningar i skritt först & främst om det skulle visa sig att hon klarade det...., skulle aldrig våga chansa att senare tävla med min häst om den var som din....

Det låter som att det kanske är bäst att t-märka.
Eftersom att hon har blivit halt igen efter samtliga ingångsättningar, är inte längre ngn ungdom.
Men en fråga: Har hon blivit halt direkt eller är det när ni börjar träna hårdare, vet inte vilken nivå ni ligger på men..
Min tanke är att om hon inte håller för träning o tävling på högre nivå kanske hon håller för lätt klass?
Men om hon inte håller ens för det så tycker jag att t-märkning verkar vara ett bra alternativ.

Jag skulle inte räkna med att kunna tävla med henne, vare sig du eller fodervärd. Jag skulle låna ut henne till promenadridning om hon håller för de, och ta föl på henne, och t-märka. eller alt. låna ut och ta föl utan att t-märka och se om hon ev håller för tävling senare.

Jag skulle i varje fall INTE använda hästen i avel, med en så kraftig svaghet i knän kan det knappast lämpa sig att bli avelsmärr. Blir man påfrestad vid ridning, hur ska det då bli i dräktigheten. Har man funderat på varför hästen kastade förra vändan, eller har man fått det konstaterat?

Jag funderar på att T-märka min ena märr, men har så många funderingar eftersom det är inte går att ändra sen, vad tycker ni?
I stora drag ligger det till så här.

Hon är 14, fram till hon var 9 (när jag köpte henne) hade hon aldrig gått i samlad form eller ens funderat på att bära sig själv. Men hon var hoppad en hel del, tränad upp till 1.40.
Ni förstår ju då att hennes framknän var något överansträngda...

Efter ca 2 år började hon fatta det där med samling och sen rullade det mesta på. För 2 år sen blev hon ojämn, utreddes och det visade sig en överansträngning på ledkapseln i båda framknäna, till följd av att hon har så svårt att bära sig själv.

Vila och behandling och hon var i gång igen, tävlades lite och reds väldigt restriktivt.

Ett år senare, för ett år sen, blev hon halt igen, med samma fel, behandling och vila. När jag satt i gång henne igen tyckte jag fortfarande att hon inte var fräsch, så jag betäckte henne och tanken var att hon då skulle få vila i ca 1,5 år.

4 månader in i dräktigheten kastar hon fölet. Efter jul börjar jag sätta i gång henne igen och jag tycker inte att hon är fräsch då heller, trots vila i 9 månader.

Jag rider lite då och då, men är hela tiden rädd att hon ska få ont i knäna igen, trots att hon mycket väl tål att promenadridas och tycker det är kul.

Till våren ska jag plugga, har enbart råd med en häst och det är då denna som bortprioriteras och jag tänkte låna ut henne, ev som avelsmärr. När jag får tillbaka henne är hon 18-19 år, definitivt ingen tävlingsålder...

Hon har en ganska attraktiv stam, hoppar som en Gud, har nervet som man gärna vill ha hos tävlingshästar, gör allt för sin ryttare på banan och har dessutom Hoppdiplom. Hon är försäkrad med ganska högt livvärde.

Det finns några alternativ.
1. Låna ut som tävlingshäst, hon kanske håller upp till 1 år med kontinuerlig koll och behandling (inget alternativ för min del, men vet många andra som kanske hade velat det)
2. Låna ut som avelsmärr och då T-märka henne i år.
3. Låna ut som avelsmärr och tillåta promenadridning, hoppas att hon läker och tro att hon kan tävlas om 1-2 år...
4. Låna ut som avelsmärr och tillåta promenadridning och få henne T-märkt.

Jag vet verkligen inte...

Nr 4 hade jag valt.

Jag skulle i varje fall INTE använda hästen i avel, med en så kraftig svaghet i knän kan det knappast lämpa sig att bli avelsmärr. Blir man påfrestad vid ridning, hur ska det då bli i dräktigheten. Har man funderat på varför hästen kastade förra vändan, eller har man fått det konstaterat?

Svagheten beror ju på felaktig ridning under många år, hon blev helt enkelt överbelastad, men har inga pålagringar eller dyl. Det är JAG som inte vill rida henne, dvs träningsrida för tävling, lulla i skogen är inga problem öht.
Sedan har jag valt att inte grejer för mycket med specialbeslag, behandlig, tillskott, så jag vet inte hur pass bra hon hade blivit då.

Hon kastade pga bakterier, min andra häst stod i HBG under en månad och några dagar efter hennes hemkomst kastade märren.

Jag tycker att du ska t-märka din häst. Du får ju dessutom ut en stor summa pengar om hon är högt värderad. Låter kanske krasst, men du kan ju avla och promenadrida.

säger som dom andra, t-märk o låna ut till avel,ev. promenadridning sedan. För om hästen är t-märkt vet blivande fodervärden att den är så illa att den inte ska ridas hårt och har blivit utdömd av en veterinär.
Är hästen inte t-märkt kanske de tänker "men bara idag", att det blir lite hårdare.

Dessutom får du väl ut lite pengar för din häst då?

Jag tycker du ska T-märka henne. Tänk på att när hon blir 15 börjar försäkringen sjunka i värde. ( I alla fall på mina)
Jag tror inte hon kommer hålla som tävlingshäst, även om hon får vila länge.
Om vet. och försäkringsbolag bedömmer att hon ska dömas ut borde hon ju inte kunna bli bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
789
Senast: Lisen82
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka