Det här med att skaffa katt

Piek

Trådstartare
Det känns ju som att det är lite mode att när man flyttar hemifrån så skaffar man katt, oavsett om man har tid för den eller inte.

Så några frågor:
- Hur länge kan man lämna en katt ensam för att det ska vara okej ?
- När katten är ensam vad ska den ha att göra? (vet inte hur jag ska formulera frågan, men leksaker? ska man ha musik på tex eller nått annat för att den inte ska känna sig för ensam?)
- Är det snällare att ha två katter istället för en om man jobbar långa dagar tex?

Vad tycker ni mer är viktigt att tänka på när man skaffar en katt?
 
Sv: Det här med att skaffa katt

Ja, bättre med två om man är borta mycket.

Vad du ska tänka på mer är om du har råd (även med oväntade, dyra veterinärkostnader), vad du vill ha för katt (inne/ute, ras/blandras), vilka krav du vill ställa på uppfödaren, läsa på om foder och annan skötsel osv.
 
Sv: Det här med att skaffa katt

Katten bör ha en försäkring.
Den ska kastreras och vaccineras.
Skaffar man kattunge-som minst ska vara 12 veckor vid flytt-rekommenderar jag att man skaffar minst 2.
Katten ska ha något att klösa på och de behöver aktiveras.
En del leker med sina leksaker m.m.när ägarna är borta medan andra sover och är aktiva när ägarna är hemma.Där är fördelen när de är 2 att de aktiverar varann och blir trötta på natten.

Har man nyss flyttat hemifrån kanske man har planer på att resa ,plugga utomlands etc ,då kan man vara stödhem dvs tillfälligt boende för en hemlös katt/kattunge tills hem hittas.
 
Sv: Det här med att skaffa katt

Hur länge dom kan/bör vara ensamma är nog lite olika från katt till katt. Personligen har jag inga bekymmer att lämna mina två sötnosar ensamma hemma under tiden jag jobbar (borta 07.00-17.30 ungefär) och kan även lämna dom över ett dygn ibland bara jag fyllt på extra mycket mat och vatten.
Tror absolut dom har sällskap av varandra och verkar trivas med att vara två. För ens egen del är det nog bra med en hel del kattleksaker och klätterträd tillgängligt så katterna kan aktivera sig om man inte är mycket hemma och kan leka med dom. Annars kan dom va ganska hyperaktiva när man väl är hemma och dom vill hitta på saker.

I övrigt är det nog ganska viktigt som föregående person nämnde att tänka över vad man vill ha för typ av katt. Vissa är mer energiska än andra och endel katter kräver ju en hel del pälsvård. Krävs både tid och pengar att ha katt även om dom är självständiga och på många sätt kan klara sig själva
 
Sv: Det här med att skaffa katt

skaffade min första katt när jag flyttade hemmifrån för två månader sedan..

Hon är en innekatt (nån slags maincoonblandning skulle jag tro)..

förra ägaren ville bli av med henne pga att hon inte kom överens med deras andra katter, så en till katt är uteslutet då hon vill vara ensamkatt.

Jag brukar lämna henne ensam när jag jobbar långpass (uppemot 24 timmar) men ser då till att någon kommer och ger henne mat. Tror inte katter har något tidsbegrepp på samma sätt som vi har.
 
Sv: Det här med att skaffa katt

Vi har två stycken innekatter. De är syskon och trivs väldigt bra med varandra, och de sköter mycket av aktiveringen själva!

Vi bor i lägenhet, så katterna har endast tillgång till balkongen, samt att vi går koppelpromenader med dem ibland.

Skulle säkert utan problem kunna lämna dem ensamma i uppemot ett dygn, men väljer att inte göra det. Det räcker med att både sambon och jag har varit i skolan 8-4 för att det skall märkas att de börjar bli lite understimulerade.

De har leksaker och varandra att leka med dygnet runt, vilket de väldigt gärna gör också!

En vuxen katt som är van att vara ensam har nog inga problem av att du är borta ett tag, men jag märker att som på våra kattungar, så skulle dem nog vara väldigt uttråkade om de inte hade varandra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
463
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 191
Senast: escodobe
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 034
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp