Det här med att rida/köra fort på snötäckt asfalt

Riley

Trådstartare
Nu vill jag ha ett svar en gång för alla: är det skadligt eller ej?

Har hittat världens raksträcka på en bilfri gammal väg som skulle vara kanon att köra intervaller på nu i vinter, men jag behöver lite mer kött på benen innan jag vågar göra något. Som det är nu är det ett tunt men ändå packat lager snö, som jag travar i lugna tempon på. Men sedan när det kommer mer snö som packar sig vartefter, kan man gasa på då eller sliter det något extra på hästens ben?

Om ni inte VET utan bara gissar eller "är inte säker men har hört av random kompis" behöver ni inte svara.

Senast ändrad:
Sv: Det här med att rida/köra fort på snötäckt asfalt

Detta har varit uppe på diskssion i skolan(hästgymnasium)och läraren varnade skarpt med denna förklaring:

Stor halkrisk och även om det är snö så är det hårt...Lössnö=hästen trampar ner till asfalten(hårt)+halkrisk, packad snö= hårt och risk för halka, i högre farter även med brodd.

Senast ändrad:

Går brodden inte ner till asfalten, utan det är såpass mycket packad snö så att du har 'snö kvar' ner till asfalten är det ingen fara bara för det är asfalt under så, utan då blir det som att köra på vilket underlag som helst som är täckt med packad snö i tillräcklig mängd.

Slår brodden ner igenom ner till asfalten är det som att trava på asfalt, och INTE göra det med brodd, det blir otroligt stumt.

Något att vara väldigt vaksam på är om det av en eller annan anledning är mindre snö någonstans, så att det slår igenom alt är halt. För isig asfalt är svinhalt.

Håller med Alexandra_W helt och fullt.
Här uppe där jag bor har vi inga andra alternativ på vintern än att köra på bilvägarna, både grus och asfalt med snötäcke på.
Är det bara ett rejält lager med snö/is är det ett mycket bra underlag att träna på. Man får se till att ha riktiga isbrodd ifall man tänkt köra snabbt. I motionstempo klarar man sig bra med vanliga "träningsbroddar".
Men se till att det inte slår igenom, du hör tydligt på ljudet ifall det är för hårt och då ska du inte trava alls. De dagar väghyveln varit ute brukar vägen vara sämre att köra på. Lyckligtvis kommer de inte hit så ofta men jag vet ju inte hur det är hos dig.

Great, ska tänka på det. Då blir det gasa av i vinter. :D

Bara en fundering här.. borde man inte kunna lyssna på hästen huruvida det är för hårt eller inte? Den borde väl känna om det inte känns bra?
Eller har jag för stor tilltro till deras instinkt nu? :angel:

Mm lite stor tillstro kanske du har om du frågar mig ;).Många travhästar är heta av naturen och den vanan och instinkten verkar ta över lättare obehag. Det handlar ju inte om några större smärtor utan snarare att det är skadligt även på längre sikt. Så där får man nog lyssna en hel del på sitt eget omdöme och inte bara köra på så länge våra tappra hästar inte säger nåt. Min tjej skulle nog inte säga nåt ens om det var glas hon sprang på känns det som. Hon vill mest bara springa:D ( Men hon är bara riden av mig än så länge och inte körd.)

Jag kanske är "ute och cyklar", men jag drar en parallell till istölt och körtävlingar på sjöar. Är bara hästen ordentligt broddad ser jag inga problem. Jag har mycket asfaltvägar där jag bor, och blir så glad när det kommer mycket snö. Vägarna plogas bara lite lätt och ev. sandas så underlaget brukar bli väldigt bra för både trav och tölt. Jag har aldrig tänkt att det skulle vara någon fara.
Men hästen bör ju vara tränad för hårdare underlag innan man kör/rider för fullt.

Som ovanstående skrev, ett underlag kan ju vara skadligt på lång sikt utan att för den sakens skull göra ont på eller påverka hästen just när man rider eller kör på det. För mjukt underlag är inte heller bra och jag vet inte många hästar som inte skulle bjuda framåt på ett sådant.

Thora: Ja, jag tänkte även på gatutravet som brukar hållas vintertid i Norrland eller vad det är, men å andra sidan vet jag ju inte om de preparerar vägarna på något sätt innan. Men det ligger kanske något i kopplingen till is där, har själv tränat en del hästar på sjöarna under vintern. Är det förresten inte så att vissa islandstävlingar i pass/tölt hålls på ren is?

Men is sviktar (och är därigenom ett mkt bra underlag om man har brodd), asfalt sviktar inte och man behöver därför ett ordentligt tjokt och välpackat snöunderlag.

Jovisst finns det Istölt. Det var en istölttävling här i Göteborg i vintras. Mycket poppis. Det tävlades både i tölt och pass.

Snöiga vägar är nog inte hårdare än torra grusvägar på sommaren. Jag tror nog att en snöig väg t o m är mjukare, eftersom både sko och broddavtryck syns tydligt.

Ja när det är så tjoct med packad snö att man inte slår igenom är det ju jättebra underlag, mkt bättre än håra steniga grusvägar.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 826
Senast: Fraegd
·
Distans Ibland blir det inte som man tänkt och ibland tänker man inte som man borde. Då kan det bli så här när man ska ut och träna. I...
Svar
15
· Visningar
2 018
Senast: Tummetott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka