Re: Det här med att \"Be\" sin häst om samarbete
Jag använder ordet "ber" ibland. Och såhär ser JAG på det, men det är min högst personliga tolkning:
Situation 1: Hästen är rutinerad och är fullständigt införstådd med och förstår hjälperna för sidvärtsförflyttning. Jag vill att hästen ska flytta sig sidvärtes. Således
säger jag till hästen att flytta sig sidvärtes. Vägrar hästen så kommer jag att övertyga den om att det är smartast genom att göra alla andra val 'otrevligare' (inte genom spö elelr våld, utan bara se till att de är otrevligare)
Situation två: Jag sitter på en grön, orutinerad häst som inte riktigt förstått det här med sidförande och framåtdrivande hjälper. Jag vill att hästen skall flytta sig åt sidan. Då
ber jag hästen flytta sig åt sidan genom att ge snudd på övertydliga hjälper och så mycket jag kan underlätta valet att flytta åt sidan framför att fortsätta framåt t ex. Om hästen inte förstår och därför fortsätter framåt eller stannar eller något så är det no big deal och jag gör bokstavligen ingenting åt det. Utan vi gör ett nytt försök och jag
ber hästen flytta åt sidan etc.
I båda fallen VILL jag att hästen ska flytta sig åt sidan, men i det första fallet är jag inte speciellt förlåtande om hästen gör något annat utan kommer kräva att den flyttar sig åt sidan. I det andra fallet så ber jag.
Samma sak med t ex galoppfattning. På en rutinerad häst
kräver jag att fattningen blir precis där jag vill och när jag ger hjälpen. På en orutinerad häst säger jag mer att
"Jag vill att du fattar galopp, gör det när du känner dig redo" , dvs om det tar ett par travsteg eller en halv långsida innan det blir galopp så GÖR det ingenting. Jag bad om galopp och förr eller senare så kommer hästen fatta galopp, men den kanske inte kan göra det precis när jag ville.
SItuation 3: En rutinerad häst som
normalt inte har ett dugg problem med att flytta sidvärtes blir tillsagd att göra en sidvärtesförflyttning men talar tydligt om att just för dagen/just nu så vill/kan den inte det. Då försöker jag först en ghång till men insisiterar hästen på att "nej, vill/kan inte" så får jag ta en funderare på VARFÖR den gör så. är den trotsig eller har den ont? Med t ex min valack vet jag att det av någon anledning tar emot. Just för dagen har han ont. Då kan jag ta hänsyn till detta och ändra
ursprungsordern till att "okej, men kan du flytta ett steg som är litegrann åt sidan då?" SÄger valacken "nej" då med så tycker jag att "okej, idag kan du inte, vi struntar i det". Blir det flera sådana tillfällen irad eller nära inpå åker vi till veterinären =)
Svårt att förklara men självklart i min hantering.
Sen är gränsen mellan att "be" och att "kräva" hårfin. Hur många gånger ska man be innan det räknas som ett krav? Om jag BER en häst ta ett steg mot mig, in i transporten, hur lång tid ska vi stå där och vänta innan min bön övergått i ett krav a la "du SKA ta ett steg mot mig in i transporten och jag tänker stå här tills du gör det, bara så att du vet".
Sen slarvanvänder jag uttrycket "be" också, genom att tycka "kan du vara snäll och flytta dig åt sidan" medan jag eg kräver det, för flyttar sig hästen inte åt sidan kommer jag att putta den åt sidan eller på annat sätt "tvinga" den att flytta sig.
Fast jämför man med hur ordet "be" används i liknande sammanhang i det mänskliga livet så. Hur mycket av en fråga och hur mycket av en befallning är det när chefen säger "Kan du vara snäll att kolla på den här rapporten i helgen?", eller när en mamma säger till sitt barn att "Kan du vara snäll och städa upp på ditt rum?". Båda är formulerade så att den strikta meningen egentligen är att den som uttalar det BER om någonting, men i realiteten är det förstadiet till tvång, det är bara det att man kan göra det "the easy way" eller "the hard way". Dvs du gör det vid första uppmaningen och allt är frid och fröjd, eller jag kommer på endera sättet tvinga dig att göra det. Det "valet" är eg inte ett val om man ska göra saken eller inte, utan om man ska göra det direkt och utan knot och alla är sams och snälla eller om man ska sätta sig på tvären och bli tvingad att göra det. Och så är det ju i de allra flesta fall med hästar med, de har eg inget val om de ska göra saken eller inte alls, utan bara om de ska göra det the easy way eller om de ska övertalas/övertygas att göra det.
Och som sagt, hur många gånger/hur länge kan man "be" om en sak innan det per automatik är en order?