Det här är ju löjligt

Kattennizze

Trådstartare
Jag har precis gjort den årliga vaccinationen, som vanligt anlitade jag distriktsvet. eftersom det är smidigast. Jag vet att det är dyrt, men det här är rent löjligt. Nu äger jag inte någon transport men planerar att köpa en om några år, därför kan jag inte åka till kliniken, vilket jag borde ha gjort för det är tydligen extremt dyrt för dist.vet att köra bil ut till kunderna. Hela kalaset gick på nästan 1300 kr för en botulismspruta och en influensaspruta. Då kostade själva sprutorna under 200 kr var! Hade det inte varit bättre med något slags system där t ex djurskötare på kliniken kunde spruta o fylla i vaccinationsboken, det hade blivit oändligt mycket billigare. Sen borde det finnas bättre med konkurrens också, vi som bor i glesbygd har inte mycket att välja på liksom. Vad får ni betala för liknande vaccinationer? Jag kommer aldrig att sluta vaccinera, men jag undrar över kostnaderna, förebyggande vet.vård borde vara billigare anser jag.

Sv: Det här är ju löjligt

Jag har precis gjort den årliga vaccinationen, som vanligt anlitade jag distriktsvet. eftersom det är smidigast. Jag vet att det är dyrt, men det här är rent löjligt. Nu äger jag inte någon transport men planerar att köpa en om några år, därför kan jag inte åka till kliniken, vilket jag borde ha gjort för det är tydligen extremt dyrt för dist.vet att köra bil ut till kunderna. Hela kalaset gick på nästan 1300 kr för en botulismspruta och en influensaspruta. Då kostade själva sprutorna under 200 kr var! Hade det inte varit bättre med något slags system där t ex djurskötare på kliniken kunde spruta o fylla i vaccinationsboken, det hade blivit oändligt mycket billigare. Sen borde det finnas bättre med konkurrens också, vi som bor i glesbygd har inte mycket att välja på liksom. Vad får ni betala för liknande vaccinationer? Jag kommer aldrig att sluta vaccinera, men jag undrar över kostnaderna, förebyggande vet.vård borde vara billigare anser jag.
Vaccinationen för mina tre plus koll på tänder på en gick i år på 1600. Förra året gick det på 2200, men då var det både stelkramp och hästinfluensa. Helt rimligt tycker jag båda gångerna. Jag har pratat om det där med vaccinatör på häst, men av någon anledning (kommer inte ihåg varför) så är det tydligen inte okej på häst. Vi tyckte allihop att det är lite konstigt (väl insatta i veterinär tillsyn av olika slag) eftersom man om man är kunnig får spruta penicilin (vilket kan ge penicilinchock etc vilket borde vara mer riskfyllt egentligen...). Men det är ju iof en återkommande behandling flera dagar i följd... Jag tror nog att det bara är något man har missat när man skrivit reglementen för vilka kunskapskrav som ska gälla för respektive behandling.

Då måste man ha ändrat det där. För några år sedan fick jag vaccin utskrivet till mina och enda kravet var att jag utförde det själv som hästägare. Det gjorde jag inte. Däremot fick jag en tjej att göra det som var utbildad och hon sa faktiskt att om folk visste vilka obehagliga överraskningar som kan bli när man sprutar fel skulle fler dra sig. Hon jobbade själv på djursjukhuset i Helsingborg och berättade att de fått in hästar med bl a otäcka bölder. Så kanske det är vettigt att man ändat det (om man nu gjort det).

Hur långt bor du från stationen. Kostanden där DV åker ut har ökat sista året eftersom ersättningen till veterinären för restid har ökat.
Det kostar att ta ut vet! Att åka in till klinik för vacc hamnar på ung halva priset beroende på avstånd.
PL

Jag vaccinerade min förra veckan.

Vacc för hästinfluensa
Raspa tänder + lugnande
Kolla rygg och ben

det gick på 1600 kr. Helt ok tycker jag. Det var en privat vet. som kom ut till mig.

det är dyrt att ha häst, nu har jag samkört med de andra i stallet ett par år o då har det baa gått på 600:- men annats åker jag till klimkan, då betala man ca 300:- per sputa.

Hrm, jag betalade 800 för en influensa och första botulismen innan jul. Men det är en smådjursveterinär som bor i närheten...

Däremot så åkte jag in med förra pålle till klinik för vacc., konturdiagram och tandraspning, 2200! Och det var 4 år sedan. :eek:

När fuxfia fick erlichias i höstas så kom distriktar'n ut 5 dar i rad. Det slutade på 5-siffrigt...

Egentligen är det ju inte så farligt. Dels kostar sprutorna och vaccinet. Sedan ska veterinären ha lön då han är hos dig samt åker till och från dig. Bilen kosatar för varje km den anvämnds. Då blir slutsumma något sådant. Inget konstigt med det kan jag tycka.

Finns massar med likande trådar där det diskuteras priser på vaccinationer.

Jag betalade 700 SEK sist för Bot. och vacc. I stallet jag står i brukar vi försöka "samköra" så att man kan dela på bilersättningen. Kan vara svårt med att tajma vaccineringar, men kanske kan man göra några veckor tidigare om vet. ändå ska ut till stallet av någon annan anledning. Annars brukar jag göra i samband med klinik och det stämmer bra med datumen. Men som sagt det är dyrt att ha häst....

Hemmaveterinären, om jag åker dit och han vacc i transporten. 900 kr för A2, stelkramp och botulism. 450 kr för enbart botulism.

Distriktsveterinären: 1500 kr för A2 och stelkramp hemma i stallet. Lägg på för botulism, vet ej hur mkt?

KLiniken: 597 kr för A2 och botulism. Att vaccinera och fylla i intyget tar de 197,50 kr för, det är grundavgiften. Sen kostade A2 163,75 kr och botulism 235 kr. Dvs enbart botulism hade blivit 432,50 kr och enbart influensa 361,25. Men 'tjänar' på att vaccinera mot flera saker samtidigt, då de har en grundavgift (vacc, inkl intyg, exkl vaccin)

Som sagt, STORA skillnader..

Jag tycker faktiskt inte att det var så horribelt dyrt. Man betalar ju en del för bekvämligheten också, det får man inte glömma.
Skulle jag ta mig själv in till kliniken för att vaccinera min(a) häst(ar) så skulle det gå bort minst en halv dag (resa t&r samt tid på klinik), dessutom äger jag ingen egen transport, så kostnad för att hyra en sådan samt bensinkostnad är ju också en kostnad jag måste räkna in.

Att ta ut distriktsvet för att vaccinera tar mig inte mer än tio minuter i anspråk och jag slipper transportböket, MKT uppskattat från min sida. Tiden jag besparar in kan jag använda till ngt vettigare än att sitta i bilen och transportera min häst, arbeta och tjäna pengar till exempel :)

Har man istället gott om tid samt egen transport och gillar att köra bil, ja då är ett klinikbesök kanske ett bättre (mer ekonomiskt) alternativ. Dock tycker jag inte att man jag jämföra dessa två alternativ rakt av, det är för mkt att ta med i beräkningen för det.

Senast ändrad:

Jag tar ut en privat veterinär när jag ska vaccinera (har fem hästar), blir betydligt billigare för min del.

Hade distriktare ute för att vaccinera för några veckor sedan, fick räkningen i förrgår. Höll väl också på att sätta i halsen! Det har stigit så otroligt mkt i pris på bara 1 år. Sist betalade jag 670 för influensavaccin och för att distriktaren skulle komma ut. Nu fick jag en räkning på 1900. Dock var det 1 influensavaccin, och 3 botulismvaccin denna gång. Men kostnaden för att distriktaren skulle komma ut låg ändå på ca 1200kr. Har minst 1 timme resväg till närmaste klinik, så känns lite onödigt...

Senast vaccinationen min polla fick, betalade jag bara 200kr för. Det är på en stor gård och den här privata veterinären har mkt jobb där. Kan var därför det var så billigt? Men det var allafall lagom dyrt tyckte jag:)

Senast vaccinationen min polla fick, betalade jag bara 200kr för. Det är på en stor gård och den här privata veterinären har mkt jobb där. Kan var därför det var så billigt? Men det var allafall lagom dyrt tyckte jag:)

Det var billigt :o
Troligen därför, då delande ni nog på inställnings kostnaden mm.

Jag vaccinerade influensa, botoulism och körde en tand koll, med snabb rasp,
och en snabb överblick.
Det gick på 1300, och då åkte vet. ett par mil till mig också.
Har bara en pålle, och är super nöjd med priset. Men skulle vara ännu nöjdare för 200 :D

Vaccinerade min tjej igår, har inte fått räkningen men skulle tro att det landar runt 500kr, var på kliniken hos DV.
Tänk på vilken enorm utbildning de gått igenom för att kunna ta hand om våra dyrgripar, då är det inte så fasligt dyrt. :bump:

Vaccinerade min pålla förra veckan, stelkramp, influensa och botulism. Hade ut privat vet och betalade 1150:- för kalaset och då behövde jag inte betala resan eftersom vet hade ett ärende i byn (han skulle besikta bilen:D)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka