Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

M

Mayara

Hejsan hoppsan!

Vi har funderat över min dotters (går i tvåan) läxor ett tag. Vi tycker att hon har mycket läxor för att gå i tvåan och jag tänkte kolla runt bland er Bukeföräldrar vad era barn har för läxor.

Min tjej har:
Läsläxa: ett kapitel i LasseMaja bok per vecka som ska läsas högt, gärna flera ggr (hinner inte vi).
Matteläxa: 1-3 sidor, stenciler av olika slag.
Skrivläxa: Skrivhäfte där hon ska skriva en berättelse som ska innehålla vissa utvalda ord. Skall vara rättstavad, snyggt skriven och man får kritik om berättelsen är "för kort".

Vore intressant att jämföra! Vore också intressant att få veta hur lång era barns skoldag är. Min dotter börjar 8 och slutar 14. Vi har samlad skoldag i kommunen, så alla i år F-6 går samma tid.

Det här är min ståndpunkt: Jag tycker att så "små" barn som i tvåan som går en så lång dag skall hinna med sitt arbete på skoltid. Jag tycker inte att läxorna skall inverka på fritiden i så mån att man får tacka nej till fritidsaktiviteter eller kompisar när man bara är 8-9 år. Om skolan väljer att ge så mycket läxor tycker jag att läxhjälp ska finnas på fritids för de barn som går där. Vi är inte hemma förrän 17.30 och då är det mat och sedan tycker jag att man ska kunna vara ledig.

Jag tycker att det är viktigt att man med stigande ålder skall kunna ta ökat ansvar för sina studier och att det då även inbegriper "läxor"/hemuppgifter/projekt osv och att det är viktigt att lära sig strukturera, planera ett arbete osv. Men tre läxor av den storleken i tvåan? Kan tillägga att en stallkompis dotter som går i femman har fem läxor i veckan (!).

Tycker inte heller att det är självklart att skolan ska lägga så stor del av skolarbetet på fritiden då alla barn inte kan få hjälp med sina läxor. De som har föräldrar som av olika anledningar inte kan hjälpa dem har kanske öht inte en chans att lyckas med läxan och får sedan "skäll" när de inte har gjort den.

Kan tillägga att jag själv är utbildad lärare och har jobbat i ett antal år... och... jag uppskattar inte heller att få ta med mig jobbet hem... :cool:
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

sonen som går i tvåan har varje vecka
*"vanlig" matteläxa: några sidor i läxmatteboken
*"avancerad" matteläxa ca 6 (hitills) problemlösningstal i speciellt häfte (för att han är så bra i matte att han behöver lite mer "utmaning")
*läsläxa: 2 kapitel i "Elsas bok" (förra termingen hade han 1 kapitel i en enklare bok)
ordläxa (lära in 10 ord som de läst om på lektionen) eller skrivläxa/"hemlig" läxa (minst tre meningar och teckning om ett gemensamt ämne)

(och så har de haft "lästävling" under en månad på höstterminen och då hade det, men då läste han 1 enklare bok eller 1-2 kapitel i en svårare bok varannan dag ungefär)
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Dottern som går i trean har nu läsläxa varje vecka (ett kapitel i en bokserie om Mini som avancerar allteftersom, tror de började i ettan med denna serie).

Vi hinner inte läsa läxan mer än en gång, men jag vet ju att hon "kan" läsa redan (hon läser bara för fort och slarvar ibland). Hade hon haft problem hade vi nog tragglat lite mera.

Sen har de en liten skrivläxa. Antingen skriva fint och upprepa ord, eller skriva berättelse eller meningar med givna ord.
Inga krav på rättstavning i berättelserna direkt, utan det är fokus på att låta barnen skriva och våga skriva och fantisera. Jag vill dock gärna att det ska vara rättstavat innan hon lämnar in.

Lite matteläxa, men inte regelbundet, tror mer det har att göra med hur de ligger till i sin planering. Men nu kommer det hem multiplikationstabeller med jämna mellanrum som vi övar in.

De går i skolan från 8.50-14.15 mån-ons och 8.50-12.40 tor-fre.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

dubbelpostat...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Dottern går i 3:an och nu under tre veckor har de läsövningen "En kvart om dagen", vilket innebär att de ska läsa högt för någon, minst en kvart om dagen, minst 4 dagar/vecka = minst 12 lästillfällen under perioden. Inga andra läxor ges under denna period.

Annars har de två-tre läxor i veckan, matematik (ofta en sida), läsläxa (några sidor ur en läsebok) och kanske något de ska skriva.

De hade läxa över jullovet, att räkna paket på Bocken Gul (från Petter och hans fyra getter), måla och skriva hur de tänkte när de räknade paketen som inte syntes.

Dottern börjar kl. 08.15 och slutar 14.40 må, ti, to, slutar 12.20 ons och 12.00 fre.

Sonen går i 5:an, och har läxa varannan vecka, ngt nytt de börjat med nu sen terminen startade!?
Han har då matte, ofta tal som inte hunnits med i skolan, så det kan bli allt från 3-10, sv eller oä då de ska "forska" om ett land, läsa en massa text, ta ut stödord och skriva om landet för någon som inte vet något alls, engelska där de ska läsa ett kapitel och glosor till det kapitlet (mellan 15-30 glosor).
Förra veckan skulle han mäta sitt rum och skriva upp måtten + omvandla till annan skala.

Mellanstadiet har ngt liknande som "En kvart om dagen", men då heter det "Lästävling" och betyder alltså att de ska läsa så mkt som möjligt under en viss tid, klassen som fått ihop flest antal sidor vinner och får då se på film och äta ngt gott som pris!? Trist för de barn (bla. sonen) som inte gillar att läsa...de får en väldig press på sig! Förstår inte varför inte mellanstadiet också kan ha "En kvart om dagen" istf lästävling, tror inte att man får alla barn mer intresserade av att läsa bara för att det är tävling...!

Sonen börjar 08.15 och slutar 14.40 må-to, 13.00 fre.

Oj, det blev visst lite långt...men ämnet engagerade mig! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

8.50 är en kass starttid för de föräldrar som börjar jobba normal tid på morgonen. Var gör man av barnen den timmen?
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

På samma ställe som man lämnar dem när man slutar normal tid på dagen - var annars?
Hade fått nyttja fritis även om skolan börjat 8.00 också iofs för på många ställen så börjar även arbetstiden då, eller tidigare... och då kanske man har en restid på 15-45 minuter och nån minuts "inställesetid" att ta hänsyn till också.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

8.50 är en kass starttid för de föräldrar som börjar jobba normal tid på morgonen. Var gör man av barnen den timmen?

tja vi får lämna vid skolbussen 7.40 nu (där vi bodde förut ar det 7.20)... och i "vår" branch så är 9-5 "normal" kontorstid... börjar man tidigare så finns ju fritids - samma ställer som barnen får vara på efter skolan eftersom barnen slutar vid 12 eller 13 varje dag och vi inte gör det...

(alltså eftersom vi lämnar barnen så tidigt - lillasyster lämnas till frukost på dagis - så börjar vi med tidigare för vi kan ju själva välja arbetstid men många kunder tycker att det är "konstigt" att vi helst måste sluta vid 4 då)
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Meh! Trodde att 9-5 var en typisk "amerikansk" företeelse...
När jag jobbat kontorstid så har det varit 8-17, pronto! Eller tar ni inte lunchrast?
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Det verkar ju som om flera barn har ungefär samma, men jag kan inte hjälpa att jag tycker att det är för mycket.

Vad har ni för inställning till de läxor era barn får. Det har ni inte skrivit så mycket om... :)
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Med tanke på att dagens skola är inte som förr i tiden kan man inte förvänta sig att barnen hinner med allt under skoltid. Det är för mycket pjosk tycker jag, eget ansvar för att göra schema är fel. Skolan lägger allt mer ansvar på föräldrarna för att barnen ska klara av kunskapsmålen i skolan. Hur ser det ut idag? Dottern min, hon har gått i en jätteliten skola, bytt skola pga skolnedläggning. Hon hade bättre tider, började 8.20 och slutade 13.50 eller senast 14.10. Idag går hon i 6:an, börjar 8.30 och slutar 14.50 förutom på fredagar då hon slutar 13.50. Hon kliver på bussen 8.15 hemifrån mig och 7.15 från pappan. Hemma är hon mellan 15-16.10 beroende på var hon är. Läxorna får hon hem på fredagar och det är för det mesta matte, engelska och so.
Killarna då? Dom går en annan skola F1-9. Dom börjar 8.20 slutar 13.45 och 14.40. Dom kliver på bussen 6.59 och är hemma 15.50 när deras pappa hämtat dom istället för att vänta på bussen och vara hemma runt 16.30.
Läxor då? Jo, han som går i 4;an har väl ungefär som en del av er redan lagt upp, matte, läsläxa, svenska. Han som går i 7:an har knappt några läxor enligt han själv. Konstigt tycker jag.
Saken är den att båda killarna ljuger om läxorna. Så det är nåt vi måste få bukt med genom samverkan mellan klasskompisars föräldrar som vi har kontakt med och att veckobrev samt elevkalender visas upp här hemma. Men det är en förutsättning att vi får hem dom också.
Är det på fler skolor dom dragit in på material så att eleverna inte har egna glos, skriv och räknehäften? Ingen av killarna har nåt sånt. Men dottern har det.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Håller med dig om att man inte kan lägga ansvar på så unga elever att sköta sin egen planering. Det har jag fått på pälsen för av en del kolleger må du tro! Det här med skolmaterial, skrivhäften och dylikt ska ju SJÄLVKLART skolan tillhandahålla. Skolan ska enligt skollagen vara KOSTNADSFRI! Det innebär att föräldrar inte ska behöva lägga till pengar till skolresor, utflykter osv. Och då naturligtvis inte heller till skolmaterial. Ytterst är det en demokratisk fråga. Hur ska de elever som har föräldrar som inte har råd eller helt sonika skiter i deras skolgång klara sig då??! Ta upp det med rektorn för det är under all kritik!!
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Tänk att precis samma sak har jag tänkt på gällande vår tös.

Hon går bara i första klass. Har nu i en perjod läsläxa, skall läsas en kvart om dagen. Sen har hon en läxbok som skall göras 2 sider i veckan hemma. Den innehåller allt från läsa/skriva, färg och form och matte.

det är främst läsläxan jag har reagerat på. Då tösen inte är hemma förrén kl 17.00 och behöver vara i säng senast 19.30. Då har vi altså 2 1/2 timme som som det ska duschas, ätas, bullibumpa, träffa sin familj och varva ner. Samt då läxan.

tösen är trött och orkar inte koncentrera sig. Inte riktigt rätt sätt att motivera en 7 åring tycker jag.

Dessutom när tösen är så där trött så går ju läxtiden åt till mer tårar och ilska än lärande.

Detta skall tas upp med skolan givetvis, och jag hoppas att fritids kan erbjuda någon form av läxhjälp.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Jag känner igen det hela... Det blir ju ingen bra inlärningssituation om det ska bli bråk för att barnet är trött. Jag kommer att ta upp frågan med mängden läxor på utvecklingssamtalet nästa vecka.

Men läsningen är kanske bara en period och det är ju nyttigt för att komma igång ordentligt med läsutvecklingen i ettan, men jag vet av egen erfarenhet att det är svårt att hinna med. Man är ju inte mer än männsika... ;)
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Min dotter är sju och går i ettan.
Så här ser det ut för henne:
Skoltid mellan 8.00-12.00
Läsläxa: en per vecka och det är ett par sidor i en lättläst bok.
Skrivläxa: en per vecka och det är olika uppgifter, de får ingen kritik och stavning kollar vi upp hemma och de tittar åxå på det i skolan. De får alltid ett "bra jobbat" vare sig de skrivit långt eller lite, ibland kanske man inte kommer på nåt men då har de gjort sitt bästa och det är det som uppmuntras.
Det är det enda och det verkar vara alldeles lagom, min tjej vill läsa mer och då har hon fått extra och det är nåt som tas fram individuellt för varje barn.
Alla har ju inte så lätt med det.
På fritids får de göra läxorna och får även hjälp med dem där.
Jag är super nöjd med skolan hon går i och deras upplägg, just åxå för att de planerar för varje individ.
Min dotter har väldigt lätt för sig så hon får göra extra uppgifter om hon vill för att stimuleras och inte tappa intresset.
Helt enkelt en toppen skola med en kanonfröken :banana::bow:
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Vad har ni för inställning till de läxor era barn får. Det har ni inte skrivit så mycket om... :)

Jag tycker nog att det vore bra om barnen kunde "hinna" med att göra uppgifter i skolan, de behöver sin fritid lika väl som vi vuxna behöver vår, och hur många som arbetar tar jobbet med sig hem? Inte jag i alla fall, men visst, där kan det förstås vara olika!

Våra barn åker skolbuss och de är hemma allt mellan 40-50 minuter efter att skolan slutat, själva bussresan tar dock bara ca 10-12 minuter ibland längre om bara en vända körs, och då vi bor på landet är det många "bussvändor" som ska köras innan alla barn är hemma. Då är de helt slut och orkar inte göra läxan på en gång, sen är det mat och kanske lite tv innan läxan och sedan är det läggdags! Inte mkt fritid alltså!

Håller också med om, som någon skrivit, att det läggs alldeles för stort ansvar på barnen, de klarar inte av att "planera" sina uppgifter själva, och får man som förälder inte veta vilka uppgifter som ska göras under vilken tidsperiod är det svårt att stötta sitt barn!

Jag har bett läraren att mejla hem om vilka läxorna är och vilka arbeten som ligger under en längre period, eftersom sonen inte klarar av att planera!

Skolan ska inte kännas som ett "nödvändigt ont"! Det ska vara roligt och lustfyllt!
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

*kl*

Och jag tycker det känns lagom. Tillräckligt mycket för att man faktiskt ska få en uppfattning om hur det går i skolan.
Samtidigt som dessa läxor inte är "benhårda"- om barnen glömmer eller inte har gjort dem till rätt dag så är det inte hela världen.
Ibland glömmer fröknarna också att dela ut läxan på rätt vecka.
Det blir liksom ingen stor affär av det och själva läxfixandet är gjort på max 30 minuter en gång i veckan. (Alla läxorna är till samma dag) och de har en vecka på sig att lösa dem.

Jag tycker det funkar kanon!
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Håller med dig helt! :bow:

Man kan ju tänka sig själv om ens jobb byggde på att man först skulle jobba 40 h per vecka och sedan ta med sig 2-3 timmars hemarbete VARJE vecka som man kanske var tvungen att göra på helgen för att det skulle hinnas med. Den situationen har man ofta som lärare och jag upplevde det som väldigt stressande att inte hinna med sitt arbete på den arbetsplatsförlagda tiden. Nu har ju tack och lov lärarna förtroendetid för sånt här som de får betalt för, det är ju därför som de "bara" gör 35 h/vecka i skolan, men det blir ju oftast mer.

Eleverna har ju dock ingen motsvarighet till detta. Därför tycker jag att läxhjälp skulle erbjudas på fritids för de som går där så att man kan vara tillsammans på fritiden och "släppa" skolarbetet då. Naturligtvis skall detta inte frånta föräldrarna ansvaret för att hänga med i barnens skolgång, det är inte det jag är ute efter. Men om det mesta vore gjort på fritids kan man ju hjälpa till med det där "lilla extra" istället!

Någon som har läxhjälp på fritids? /Mayara
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Så är det inte för oss. Visserligen är alla läxorna till samma dag, men om de glöms upplever min dotter i alla fall att de får kritik för det. Dessutom är de i skrivläxan petiga med stavfel, handstil, längd på berättelsen och innehåll. Lite tidigt tycker jag då jag själv tycker att skrivlusten och förmågan att våga använda sin fantasi är det som är viktigast så här i början.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en vän som är rejält överviktig. Hennes man är väl ganska normalviktig. De har 2 barn och deras tjej behöver verkligen gå ner i...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
21 814
Senast: Kattennizze
·
Övr. Barn Jag är mamma till Viktor som är 7 år och går i första klass. Kunskapsmässigt skulle man nog kunna jämföra honom med en genomsnittlig...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
14 884
Övr. Barn Jag läste att det var olika upplägg ang läxor i andra skolor än våran så jag blev lite nyfiken, hur mycket läxor har era barn från åk 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 796
Senast: Sonic76
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 822
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp