Det här med blötläggning

Sv: Det här med blötläggning

pinky skrev:
På Kraffts Lucernpellets står det att det bör blötläggas för att undvika foderstrupsförstoppning.

Men som du säger, knappt på några andra...
Jag blötlägger dock alltid pellets om jag fodrar med det. Det är ändå såpass lite foder att det knappast ger någon större skillnad i tuggsysselsättningen för hästen.


Måste hem och kolla idag... kunde svurit på att det står på min krafft pluss grön oxå... men kan ha fel.... vet dock att det rekommenderas, även av krafft själva, att man blötlägger pelletserna. Om du går in på deras hemsida har de dessutom kommentarer om blötläggning och foderstrups förstoppning. LIksom någon annan sa står det särksilt om Lucern pellets, men de tar även "allmänt" upp frågan, så det är ju lite lurigt, men hintar ju mot att problemet förekommer så att säga.
 
Sv: Det här med blötläggning

En annan viktig anledning till att blötlägga torrt foder är att hästen måste anpassa sin salivproduktion efter hur torrt foder den får. Hästen får flytta vatten från blodet och denna process innebär en fysiologisk belastning för hästen. När det gäller TS vill hästen ha något som liknar mjölk.
 
Sv: Det här med blötläggning

Min får KRAFFT Lusern, KRAFFT Miner Grön, havre, betfor å nåt pulver...
Blötlägger maten för att undvika foderstrupsförstoppning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 282
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 991
Senast: Masse
·
Foder & Strö Hej! Känns som jag gjort ganska många fodertrådar här men behöver lite tips på bra foder för ponny som lätt faller ur. Hon är en...
Svar
3
· Visningar
878
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp