Det här med blötläggning

E

Eeiram

Hej!

Jag skall ge min häst lusern-pellets, KRAFFT Protein, KRAFFT Rehab, vetekli och KRAFFT Miner blå. Jag har hört att man skall blöta Lusern, men tar något utav de nämnda foderslagen skada om alltihop blöts tillsammans i en enda gröt eller bör jag separera dem?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Marie
 
Sv: Det här med blötläggning

Mina pållar äter Krafft Sport, den stora får 4 kg/dag, den lilla 1,7 kg/dag, jag ser ingen mening med att blötlägga maten, de har faktiskt tänder att tugga med och det är bättre för dem att producera saliv än tugga uppblött mat.
Men det är klart, har man glupska hästar är det nog att föredra, annars kan de utan problem knapra pellets.
 
Sv: Det här med blötläggning

men producerar dom verkligen saliv med pelletsen, det ser jag bara när dom tuggar havre...saliv är viktig, därför ger jag inte pellets, eller så blöter jag upp den...tuggar gör dom förhoppningsvis på hö....
 
Sv: Det här med blötläggning

Enda anledningen att jag blötlägger min krafft är att hästen fått foderstrups förstoppning 3 GÅNGER på mycket kort tid - och han är INTE glupsk... snarare tuggar han i lugn och godan ro....står tillochmed på fodersäckarna att man rekommenderar blötläggning just pga risken att de klumpar ihop sig i strupen på hästen. Kan intyga att det INTE är en rolig upplevelse dessutom. Med andra ord rekommenderar jag blötläggning av försiktighets skäl, ingen annan....
 
Sv: Det här med blötläggning

Jag brukar göra så när jag blandar maten på förmiddagen att jag lägger i lusernen i hinkarna med vatten så det täcker + ett par cm först och när lusernen har svällt liiite så lägger jag K.protein uppe på. Lusernen blir helt upplöst men proteinpelletsen blir bara halv mjuka. Min häst ratar upplösta proteinpellets, han är lite märklig det djuret :D ...
 
Sv: Det här med blötläggning

Ok, men står det på alla fodersäckar att det rekommenderas att blöta pelletsen? Har bara sett det på Lusern-säcken. Jag är jätterädd för foderstrupsförstoppning (speciellt då min häst är riktigt glupsk), därför blöter jag Lusern-pelletsen, dock har jag inte gjort det med KRAFFT Protein/Rehab. Att hästar skall tugga vet jag ju, men skall man då i första hand försöka förhindra förstoppning genom blötläggning eller skall man ge dem ded andra pelletsen att tugga själv och bara blöta Lusern-pelletsen?
 
Sv: Det här med blötläggning

Mina får fram saliv, ingen skillnad om de tuggar havre eller pellets. Och vad jag vet står det inte på några säckar att den behöver blötas. Och det borde ju stå på varje säck i så fall, inte beroende på vart den köps.
 
Sv: Det här med blötläggning

På Kraffts Lucernpellets står det att det bör blötläggas för att undvika foderstrupsförstoppning.

Men som du säger, knappt på några andra...
Jag blötlägger dock alltid pellets om jag fodrar med det. Det är ändå såpass lite foder att det knappast ger någon större skillnad i tuggsysselsättningen för hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med blötläggning

Jag har också bara sett det på Lusern-säcken (pellets).
 
Sv: Det här med blötläggning

Astriden skrev:
Ok, men står det på alla fodersäckar att det rekommenderas att blöta pelletsen? Har bara sett det på Lusern-säcken. Jag är jätterädd för foderstrupsförstoppning (speciellt då min häst är riktigt glupsk), därför blöter jag Lusern-pelletsen, dock har jag inte gjort det med KRAFFT Protein/Rehab. Att hästar skall tugga vet jag ju, men skall man då i första hand försöka förhindra förstoppning genom blötläggning eller skall man ge dem ded andra pelletsen att tugga själv och bara blöta Lusern-pelletsen?

Har gjort en lite koll för att se någon ev. skillnad.

Krafft rehab sväller lika fort och ökar lika mycket i mängd som krafft lucern gör. (Skall även prova samma med groov i dag.) Så varför det rekomenderas att man bara blöter lucernpelletsen är för mig en gåta. Båda sorterna börjar svälla direkt det kommer i kontakt med väta. Så man lurar bara sig själv och tro att det är lättare att få foderstrupsförstoppning av lucernetpelletsen än de andra pelletsarna. Har man en glupskt häst så antingen så blöter man allt och hoppas att hästen tycker det är mums, annars så ser man till att ge strålucern istället.
Kan även säga att det var stor skillnad på Kvarnbyfoders lucernpellets som tog mer en dubbel så lång tid på sig att svälla till samma mängd. Tog ca en timme innan de ens började svälla i vattnet. För sakens skull skall jag även prova den "tuggad" för att se om den sväller fortare. Men tittar man bara på detta lilla skojiga tidsfördriv tidsmässigt så sväller en del redan i munnen på hästen medans andra sorter börjar svälla när de är nere i magen.

MVH/
 
Sv: Det här med blötläggning

sissu skrev:
Har gjort en lite koll för att se någon ev. skillnad.

Krafft rehab sväller lika fort och ökar lika mycket i mängd som krafft lucern gör. (Skall även prova samma med groov i dag.) Så varför det rekomenderas att man bara blöter lucernpelletsen är för mig en gåta. Båda sorterna börjar svälla direkt det kommer i kontakt med väta. Så man lurar bara sig själv och tro att det är lättare att få foderstrupsförstoppning av lucernetpelletsen än de andra pelletsarna. Har man en glupskt häst så antingen så blöter man allt och hoppas att hästen tycker det är mums, annars så ser man till att ge strålucern istället.
Kan även säga att det var stor skillnad på Kvarnbyfoders lucernpellets som tog mer en dubbel så lång tid på sig att svälla till samma mängd. Tog ca en timme innan de ens började svälla i vattnet. För sakens skull skall jag även prova den "tuggad" för att se om den sväller fortare. Men tittar man bara på detta lilla skojiga tidsfördriv tidsmässigt så sväller en del redan i munnen på hästen medans andra sorter börjar svälla när de är nere i magen.

MVH/

Krafft Rehab sväller snabbare än lucern. Efter X min är Rehaben helt uppblött medan lucernet har en hård kula i mitten så att säga. Därav viktigare med blötning av lucern än rehab.

Jag ger både och, intagsmålet Rehab ges torrt, nattmaten (rehab och lucern) ges blött.
 
Sv: Det här med blötläggning

Men det är ju just när det sväller fort som det finns risk för foderstrups förstoppning. Snabbsvällande mat bör blötläggas så att det svällt vad det ska innan hästen ska svälja det.
Jag har gett pelleterad mat uppblött av den anledningen, i de perioder jag fodrat med sådan. Det skadar ju inte att blöta så varför inte?
 
Sv: Det här med blötläggning

Vad bra med så många svar!
Jag har faktiskt gjort så att jag blöter båda kraftfoder-målen som min häst får. De består av KRAFFT Lusern-pellets, KRAFFT Protein, KRAFFT REhab, KRAFFT Miner blå samt vetekli. För bekvämligheten lägger jag allt i en och samma hink såå allt blir blötlagt, även mineralerna och veteklin, men de kan väl inte ta något skada?

Mvh Marie
 
Sv: Det här med blötläggning

Nej, det skadar inte. Kli ska ges blött eller fuktigt, inte för att det behöver svälla dock (vad jag vet), utan för att det dammar och far annars. Plus att det blir ganska klistrigt, så det funkar bättre som "gröt" än "klibb" på tungan! :d
 
Sv: Det här med blötläggning

Om jag skulle ge pellets till min häst, så skulle jag defenitivt blötlägga de innan. Lättast är att blanda i samma hink allt tillsammans (vet många som gör så i mit stall). Visst kan man ge många av pelletsen utan att blötlägga, men jag skulle personligen inte göra det...
 
Sv: Det här med blötläggning

BJÖRKIS skrev:
Mina pållar äter Krafft Sport, den stora får 4 kg/dag, den lilla 1,7 kg/dag, jag ser ingen mening med att blötlägga maten, de har faktiskt tänder att tugga med och det är bättre för dem att producera saliv än tugga uppblött mat.
Men det är klart, har man glupska hästar är det nog att föredra, annars kan de utan problem knapra pellets.


Bara en tanke: Visst har hästen tänder att tugga med men tuggsystemet är ju uppbyggt för att äta gräs!! Vad jag vet så är pellets så långt ifrån gräs man kan komma. Min åsikt är att: få ner kraftfodret så lätt som möjligt i magen så hästen kan ta upp innehållet den behöver och låt den tugga grovfoder!!!
 
Sv: Det här med blötläggning

skrållan skrev:
Men det är ju just när det sväller fort som det finns risk för foderstrups förstoppning. Snabbsvällande mat bör blötläggas så att det svällt vad det ska innan hästen ska svälja det.
Jag har gett pelleterad mat uppblött av den anledningen, i de perioder jag fodrat med sådan. Det skadar ju inte att blöta så varför inte?

Jo, fast om det sväller fort och sen blir 'gegga' så är det ändå mindre risk fö foderstrupsförstoppning eftersom det inte blir lika fast.

Sen, jag testade nu ikväll bara på kul och Rehab sväller INTE lika mycket som lucern.

Jag ger soms agt 1 mål oblött och 1 (det med lucern iblandat) blött. Att jag inte ger båda blött är dels en bekvämlighetsgrej, och så vill jag gärna de ska få tugga lite med och inte bara 'slafsa'
 
Sv: Det här med blötläggning

Jag tror det är olika sorter, vissa måste man blötlägga innan de ges till hästen och vissa behövs inte, beror nog på hur snabbt och mycket dom sväller.
Kraffts pelleterade lusern måste blötläggas.
Det brukar stå på förpackningen om det är ett måste, som tex betfor.
Annars kan du ju gå in på kraffts hemsida och läsa om de olika pelletssorterna, där finns det utfodringsanvisningar för varje sort.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 282
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 991
Senast: Masse
·
Foder & Strö Hej! Känns som jag gjort ganska många fodertrådar här men behöver lite tips på bra foder för ponny som lätt faller ur. Hon är en...
Svar
3
· Visningar
878
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp