Det här med bete och väder

Svamlan

Trådstartare
Det är ju inte direkt sommar ute, 10 grader dagtid och regn och blåst idag, någon natt nyligen var det 3 grader ute...ni som har hästarna på bete och möjlighet att stalla in - gör ni det när det blir riktigt äckligt ute? Vet att hästarna inte bryr sig som vi men inte ser de ut att njuta i hagen idag till exempel....mina blev nöjda med att få gå in.
 
Vi har hästarna på bete hemma, nära till stall och bekvämligheter. Vi låter hästarna gå in och torka upp om det regnar dagsregn. När det stått inne ett par timmar får de gå ut igen även om det regnar. Samma sak om det är väldigt varmt och vindstilla och mycket insekter - då får de gå in ett tag mitt på dagen. De går även in en stund i samband med ridning. Hästar som vi har iväg på bete någonannanstans av något skäl (typ unghästbete) får förstås klara sig ute hela tiden.
 
bete hemma,
en natt med regn går bra, men när de står ute i hagen och det öser ner dygnet runt så får de komma in på natten och sova ut lite. väldigt uppskattat ^_^. i natt så fick de komma in och de bokstavligt talat kastade sig in i boxen och över höet, något de sällan gör under vinterhalvåret.
i morse så ville de heller inte ut förrns vid 9 tiden, iofs så kom de in kl 1 i natt. men de brukar vilja ut så fort det blir ljust annars.

tar också in dem vid åska, är själv skiträdd för åska och även om det är långt borta så vill jag ha in dem.
 
Regnar det länge och är som nu, 5-10 grader ute, så kan jag flytta över dem till lösdriften en natt så har de möjlighet att gå in helt om de vill. I övrigt kan jag lägga täcke på den som mest ogillar regn, annars gör jag inget. Överlever de vintern på lösdrift så nog överlever de sommaren också.
 
Mina hästar går ute dygnet runt även om det regnar. Om det är mycket broms och knott brukar de komma in på dagen men inte annars.
 
Min ena ettåring som är tunn får regntäcke på sig, så inte all extra energi jag stoppar i honom går åt till att hålla värmen. Men andra ettåringen och gamla valacken klarar sig utmärkt utan täcke. Har inte möjlighet att ta in dem på stall, men även om jag hade så skulle jag inte gjort det. Tror man blir mer van av att se dem ute när man haft dem på lösdrift hela vintern och sett hur de beter sig när de själva får välja. ;)
 
Idag tog jag in våra hästar några timmar.Det har regnat hela dagen. Satt täcke på när de kom ut igen.
Här har det regnat otroligt mycket till och från. inget mysigt sommarregn här inte. Kallt och blåsigt.
Sitter nu seriöst och funderar på att ta in dem nattetid en period, men nu ska vi åka bort och bli borta över en vecka, blir det inte bättre när vi kommer hem får de komma in lite oftare tror jag... Detta är inte lätt tycker jag! säkert bryr sig inte hästarna att de regnar men de kan ju inte va trevligt att stå ute dygnet runt när det är så kallt också.
 
Finns det bra med bete och skydd i hagen i fråga om skog osv tycker jag inte problem finns såvida det inte häller ner utan uppehåll flera dygn. Finns inte ens anledning att täcka sina hästar då i 12 plusgrader, de sköter sig väldigt bra själva om de har skydd och mat i hagen. Betydligt större problem och anledning att ta in om det är broms/knott/mygginvasion isåfall.
 
Jag är ganska förhärdad, men vädret just nu med konstant ösregn, blåst och ganska låga temperaturer är tillräckligt även för att jag ska vekna. Eller skulle vekna om jag behövt. Mina går på lösdrift, och kan välja själv. De står i princip parkerade i lösdriften, vilket talar sitt tydliga språk angående vad de anser omvädret. Ingen av dem är väderkänsliga eller pipiga med väder - men det här är pissväder =/

Hade jag inte lösdrift skulle jag lägga på regntäcket, och ta in för upptorkning och vila på box 4-5 h i alla fall. Utan lösdrift eller täcke känner jag mig ganska säker på att båda två skulle frysa och skaka efter 12 - 14 h i äckelvädret, dvs när de är genomblöta och så vindens kyleffekt på det.
 
Jag kan inte ta in alla. Så isåfall är det in i lösdriften för några och box för 3, men hittills har det aldrig hänt. På 15 år.

Däremot har jag fått slänga på täcke ett par gånger per säsong på de som är känsliga.
 
Vid riktigt pissväder, som idag, kallt blåsigt och hällregn så sätter jag på regntäcke.
Förmodligen helt i onödan men jag kan erkänna att det troligen är mer för min skull än för hästarnas :)

Helst om det blir skitväder nattetid, så jag kan sova gott :o
 
Det är ju inte direkt sommar ute, 10 grader dagtid och regn och blåst idag, någon natt nyligen var det 3 grader ute...ni som har hästarna på bete och möjlighet att stalla in - gör ni det när det blir riktigt äckligt ute? Vet att hästarna inte bryr sig som vi men inte ser de ut att njuta i hagen idag till exempel....mina blev nöjda med att få gå in.

Beror nog på hästindivid med men min vill vare sig ha täcke eller gå in, han går ute och har vindskydd med halm om han är sugen på att stå i lä, oftast står han utanför ändå.
Min är tydlig redan i april/maj att helst inte går in alls men jag vet att det där skiljer ;)
 
Det är ju inte direkt sommar ute, 10 grader dagtid och regn och blåst idag, någon natt nyligen var det 3 grader ute...ni som har hästarna på bete och möjlighet att stalla in - gör ni det när det blir riktigt äckligt ute? Vet att hästarna inte bryr sig som vi men inte ser de ut att njuta i hagen idag till exempel....mina blev nöjda med att få gå in.

Nej i regel inte, det finns täcken att ta till samt annat skydd och sommartid vill ingen av våra hästar gå in heller.

Det enda som skapat problem är om det kommer mycket flygfän men det finns knappt på nv bete men på förra betet brukade hästarna gå inne på dagen under den perioden i svalt stall utan flygfän och annat och sedan gå ute på natten. Det var mycket uppskattat men har aldrig varit med om att låg temp eller regn gjort det nödvändigt att stalla in på sommaren.
 
Tanten (20 år) fick sova inne inatt när det var regn och +5. Hade dt varit en natt hade hon fått vara ute med täcke men nu har det varit dåligt väder hela helgen.

Lillhingsten sover ute, vi tar in om det är ihållande regn i flera dygn. Då brukar de äta sämre och bli riktigt trötta.
 
I lösdriftshagen eller i stallet om det regnar och blåser mycket eller om det är högtryck med en massa insekter i släptåg ...
 
Det är ju inte direkt sommar ute, 10 grader dagtid och regn och blåst idag, någon natt nyligen var det 3 grader ute...ni som har hästarna på bete och möjlighet att stalla in - gör ni det när det blir riktigt äckligt ute? Vet att hästarna inte bryr sig som vi men inte ser de ut att njuta i hagen idag till exempel....mina blev nöjda med att få gå in.

Mina har tillgång till sin lösdrift.
 
Det är ju inte direkt sommar ute, 10 grader dagtid och regn och blåst idag, någon natt nyligen var det 3 grader ute...ni som har hästarna på bete och möjlighet att stalla in - gör ni det när det blir riktigt äckligt ute? Vet att hästarna inte bryr sig som vi men inte ser de ut att njuta i hagen idag till exempel....mina blev nöjda med att få gå in.
Är det riktigt "skitväder" får våra gå in, så kul har dem inte ute då...verkar nöjda att få komma in en stund
 
Ta du in dom om du vill det, förstår inte vitsen med att promt ha dom ute dygnet runt för att det är sommar.
Jag är lyckligt lottad att ha möjligheten att välja själv och då väljer jag att ta in dom nattetid.
Det enda det ger mig att ha hästen ute är en uppäten och trött häst som ine vill arbeta. Klart det är olika, det är därför man väljer olika.
Om jag för MIN skull (att slippa jobbet med att ta ut på morgonen och mocka) skulle ha hästen ute dygnet runt så tycker jag det passar henne bäst tidig vår innan knott och mygg samt senare på hösten om vädret är ok.
 
förstår inte vitsen med att promt ha dom ute dygnet runt för att det är sommar.

Fast i många fall så trivs hästarna bäst ute under den tiden av året också.

Men du har rätt, visar hästen misstycke till att vara ute - ta in och om inte, på med ett täcke och låt den gå kvar ute.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 805
Senast: Twihard
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 867
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 009
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 055
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp