Det hade kunnat vara igår...

Migo

Trådstartare
... om man tittar på hundarna. Fast egentligen är dessa filmer nästan 100 år gamla.

Tack vare avel på arbetsegenskaper så hade även herdarna för 100 år sedan känt igen sin border collie i de hundar vi har idag! (till skillnad från tex schäferuppfödarna från samma period, som troligtvis vrider sig i graven idag).

Redan för 100 år sedan ser vi trefärgade, svartvita, korthåriga, röda, långhåriga, bearded och helfärgade hundar. En BC är en BC på grund av hur den jobbar! Vi hundförare däremot, har lagt av oss rockar, hattar och slipsar till förmån för mer praktiska kläder. Till och med på tävling ;)

1926

1931

1932

1954 - "There is no good flock without a good shepherd, and there is no good shepherd witout a good dog!"

1963

Bara för att du nämner schäfrarna var jag ju tvungen att rota fram några filmer jag också. Och vist kan man känna igen schäfer både på arbetssätt och utryck man måste bara ha lite mer fantasi :/ . Observa på den första filmen att man till och med ser flera hundar överbyggd, det händer liksom inte i schäferaveln idag

Okej kanske många inte är fullt lika spänstig heller....

Bara för att du nämner schäfrarna var jag ju tvungen att rota fram några filmer jag också. Och vist kan man känna igen schäfer både på arbetssätt och utryck man måste bara ha lite mer fantasi :/ . Observa på den första filmen att man till och med ser flera hundar överbyggd, det händer liksom inte i schäferaveln idag

Okej kanske många inte är fullt lika spänstig heller....
Sådär ser vår "schäfer " ut typ. Och ja spänsten har hon också. Fast hon är ju drygt 12% labbe och resten bruksschäfer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka