S
Sparv_Tilda
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!
ja det var ju precis det jag menade! jag tycker att man ska ha kaniner ihop ifall det går men inte ifall det typ dödar varandra
Överskriften säger "Allmänt om hållande av kaniner och gnagare", men i själva texten nämns inte kaniner NÅGONSTANNS! Kaniner är inte gnagare, och enbart gnagare nämns i den texten. Lagen gäller som du säger gnagare, men ej kaniner eftersom de tillhör familjen Hardjur.
Sen, under Allmänna råd står det såhär: Kaniner bör hållas i par eller grupp , när så är möjligt.
Så enligt lagen finns inget som helst tvång att ha kaniner ihop. Det är bara ett råd. Sen står de att de bör hållas i grupp, inte att de ska hållas i grupp.
Eftersom det enbart är allmänna råd och inte lagsatt, så får man göra som man vill om man har kaniner ihop eller inte.
Och får dem som vill ha kaniner ihop står det: Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla.
L 80
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf
ja det var ju precis det jag menade! jag tycker att man ska ha kaniner ihop ifall det går men inte ifall det typ dödar varandra