Jag har haft en lätt hund, en hopplös, en som var enkel i vissa situationer och jättesvår i andra, och så en hund som gör som man säger -fast man måste komma ihåg att säga det. Hundar är individer, och vi har förstärkt vissa personlighetstyper genom avel. En del människor tycker det är tråkigt med hundar som Pilen. De vill ha hundar med mer egen vilja, mer självständiga. Andra typer av användningsområden (t ex vissa jaktformer)
kräver att hunden helt kan släppa fokus på sin ägare. En del raser behöver ha lätt till skall, en larmhund som inte gillar att skälla är ju rätt värdelös t ex. En del människor störts inte det minsta av att höra ett ständigt, gällt hundskall medan andra rycker till varenda gång eller blir omåttligt irriterade.
Har man haft en hund som är väldigt enkel så är det nog lätt hänt att man tror att precis så är det att ha hund, och förståelsen för hur andra kan ha problem blir inte större. Jag är glad att min första hund var den hopplöse
. Det var en hund som man aldrig kunde ha 100 % kontroll över. Vi kunde ha en överenskommelse, han och jag. Men att han automatiskt skulle foga sig efter min önskan fanns liksom inte på kartan. Ställdes han inför ett val där det var min eller hans önskan så gjorde han alltid som han själv ville. Den här hunden tävlade jag ändå på elitnivå med. Sedan har jag en hund som jag inte lagt ner hälften så mycket tid på att dressera, men som ändå lyder helt perfekt. Han lyder så små signaler att det nästan känns som om det är mina tankar han lyder. Jagar inte trots att lusten finns där, och tyglar sin nyfikenhet när vi möter främmande människor och deras hundar. Visst har jag lärt honom hur JAG vill ha det, men det är ändå hundens val att säga "okej" istället för "varför då?".
Sedan finns det människor som har svårt att kommunicera med djur överhuvud taget, men dit hör oftast inte hästmänniskor som ju inte krånglar till det där med ledarskap utan ser det som något naturligt. Hästmänniskor förväntar sig helt enkelt att bli respekterade av riktigt stora djur, och då ska inte en liten hund komma och tro att den är något.
Så innan du dömer hundägaren, titta på hunden. Den är kanske inte lika enkel som din.
(Sedan finns det självklart puckon till hundägare. Jag tror inte att hundägare överlag är bättre eller sämre människor än någon annan. Men att kritisera någons hund kan vara väldigt känsligt, hunden upplevs som en förlängning av den egna personen. Och då kan en del personer reagera med att försvara sig/sin hund och göra det ganska kraftfullt).