Det gamla passet dök upp..

Thera

Trådstartare
Jo, hade min häst utlånad på foder när jag var gravid. I samband med detta försvann hästens ASVH-pass. Efter mycket letande beställde jag ett nytt, eller rättare sagt ett duplikat. Ett par veckor efter detta hittar fd fodervärden passet hemma hos sig.. :mad:

Frågan är nu vilket pass som ska användas? Det gamla med alla vaccinationer? Eller är det makulerat i och med att ett duplikat är utfärdat?
 
Sv: Det gamla passet dök upp..

Som jag fattat så "dödas" det gamla passet i samband med att man beställer ett nytt.
 
Sv: Det gamla passet dök upp..

Som jag fattat så "dödas" det gamla passet i samband med att man beställer ett nytt.

Så fattar jag det med, det enda man kan göra nu är att be en veterinär föra över vaccinationer i det nya passet.
 
Sv: Det gamla passet dök upp..

Jag ringde, man ska använda det gamla, duplikatet ska skickas tillbaka. Det känns ju lite surt när man betalat 1000 kr för det. Hade tänkt ha det i reserv, men inte..
 
Sv: Det gamla passet dök upp..

Jag är för snäll.. Hon lämnade tillbaka hästen när jag var höggravid, sen fick jag barn och man blir ännu mer förvirrad, sen när jag upptäckte att det var borta så var jag inte hundra på om jag fått tillbaka det eller ej.

Kunde konstatera att det inte var hemma, jag har i normala fall bra koll på grejerna.. :cool: Frågade henne ett par gånger, hon lovade att leta (de hade flyttat också). Sen nu i sommar skulle nya fodervärden tävla och då var det ju tvunget.

Ett par veckor efter att duplikatet kom hade fd fodervärden "en hemskt pinsam sak att berätta".

Hade jag varit henne hade jag i alla fall erbjudit mig att betala halva, men det är ju jag det. Eller hade jag skämts så mycket att jag inte sagt nåt..
 
Sv: Det gamla passet dök upp..

Det är ju inte försent. Bara att påminna om att hon fortfarande är skyldig dig för den där pinsamma historien med dublettpasset.
 
Sv: Det gamla passet dök upp..

Jag ringde, man ska använda det gamla, duplikatet ska skickas tillbaka. Det känns ju lite surt när man betalat 1000 kr för det. Hade tänkt ha det i reserv, men inte..

Behåll det då , svårare än så kan det ju inte vara. Tror knappast ASVH har någon reda på vem som ringde.
 
Sv: Det gamla passet dök upp..

Har du en dublett på passet kan hästen inte gå till livsmedelsproduktion. Kanske inte det man har planerat att hästen ska gå till :grin: men kan vara bra att veta om du överväger att behålla dubletten.
 
Sv: Det gamla passet dök upp..

Behåll det då , svårare än så kan det ju inte vara. Tror knappast ASVH har någon reda på vem som ringde.

:angel:

Har du en dublett på passet kan hästen inte gå till livsmedelsproduktion. Kanske inte det man har planerat att hästen ska gå till :grin: men kan vara bra att veta om du överväger att behålla dubletten.

Hon har ändå fått butta så då är det väl ändå kört?
 
Sv: Det gamla passet dök upp..

Har du en dublett på passet kan hästen inte gå till livsmedelsproduktion. Kanske inte det man har planerat att hästen ska gå till :grin: men kan vara bra att veta om du överväger att behålla dubletten.


För att? Tror man att det kommer att missbrukas annars? Tex hästar försvinner från någons hage och lämnas till slakt under dubletten, medan riktiga hästen/hästarna gick till slakt veckan innan med original passet/passen. Skulle det kunna gå till så annars? Men de borde väl se att samma häst redan är slaktad innan?? Känns lite obehagligt att bara tänka tanken, men undrar varför reglerna ser ut som de gör.
 
Sv: Det gamla passet dök upp..

För att det kan finnas en massa läkemedel inskrivna i orignalpasset. Enklaste sättet att tjäna pengar på slakten hade annars varit att beställa en dublett och visa den blank och få pengar för slakten. Och äventyra livsmedelshygienen.
 
Sv: Det gamla passet dök upp..

Finns inte många vet. som skriver in läkemedel i passet ändå
 
Sv: Det gamla passet dök upp..

Jag ringde, man ska använda det gamla, duplikatet ska skickas tillbaka. Det känns ju lite surt när man betalat 1000 kr för det. Hade tänkt ha det i reserv, men inte..

1000 kr lät väldigt billigt, vad hade du för rabatter som inte jag fick?? :eek: :p

2500 kr kostade duplikatet i ren tillverkningskostnad från ASVH, sen tillkom kostnaden för ny grundvaccination, ID kontroll, Chipmärkning osv som behövs för att få ut ett nytt pass.
Jag fick tack och lov ut allt på försäkringen eftersom passet blev stulet, men det är ingen billig historia det där med nya pass, så jag tycker nog du kan kräva lite ersättning av foderväden. ;)
 
Sv: Det gamla passet dök upp..

Jag tror det är 2500 om de inte är chippade, 1000 kr med chip.

Sen tillkom ju kostnaden för id-kontrollanten, men lustigt nog använde de inte det nya signalementet i duplikatet, utan samma som i det gamla.
Fattar inte varför det skulle göras då, hade ju varit enklare att bara läsa av chippet om de vill verifiera att det är samma häst.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag tog över en häst igår,som jag haft på foder sen december. (lycka! äntligen är han min!:D ) Fick pass och jag ska skicka in alla...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: BitterAss
·
F
Hästmänniskan Vi hämtade hem en travare i somras och hade på prov i 2 månader och köpte henne sen.De vi köpte henne av hade inte passet utan det hade...
2
Svar
22
· Visningar
1 969
Senast: favvo_tjejen
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp