Angående att hörsel är mera än kommunikation, absolut! Därför säger jag att CI kan vara ett bra hjälpmedel, tex i trafiken, pga man lever i en hörande värld. Folk räknar liksom med att man hör, jag har råkat ut för arga cyklister som plingat på mig mer än en gång

Men att man bör inte räkna med att man kan kommunicera friktionsfritt som en vanlig hörande person och/eller hänga med i grupper.
När jag fick hörapparater som liten så hade jag aldrig besvär med att vilja ha dem, jag hade på dem jämt så jag förstår den där glädjen. Plus att man ofta har lättare att förstå rösterna som man hör ofta, som ens mammas röst.
Och jag tror inte att de menade att "beröva" barnet den kontakten, gud nej, dövas historia i Sverige är genomsyrad relativt nyligen av döva barn som skildes brutalt från sina föräldrar utan att förstå varför. Plus att döva med hörande föräldrar förstår mer än andra vad den (uteblivna) kontakten betyder, det är jäkla synd när föräldrar inte bemödar sig med att lära sig teckenspråket så att man kan samtala flytande med sitt barn. Vilket kan ändå behöva läras även om man ger sitt barn CI, men jag misstänker att det är lättare att låta bli att lära sig det då man tänker att CI är ett slags mirakelmedicin som gör barnet fullt hörande. Det är som sagt ett hjälpmedel, inte ett botemedel.
Jag menar lättare i den sociala kommunikationen såklart, i både undervisningen och det sociala med klasskamraterna i samma ålder. Tyvärr kan jag inte tala utifrån erfarenhet av en CI person som bara gått i hörande skola utan teckenspråk (då de logiskt sett inte tillhört dövvärlden på något sätt), men i mitt umgänge med CI bärare som gick i dövskolor så tror jag starkt på att det var bättre för dem. Deras talspråk är lite annorlunda pga hörseln och jag är lite rädd att i vanliga skolor så skulle de kunna bli mobbade pga hur de pratar (barn är inte snälla). Plus att jag har fått förklarat för mig att CI gör hörseln mera till en hörselskadads nivå av hörsel än en helt hörande persons, hur rätt eller fel det är är jag mindre säker på.
Hur undervisningen är i dövskolor är nog olika från skola till skola, beroende på vilka lärare man har etc.. som i en hörande skola. Jag kan tala om att en CI bärare i min grundskoleklass jobbar (eller har iallafall) med att forska i lingvistik; teckenspråket. Så det bör inte vara något hinder.
Men samtidigt bör jag säga att jag inte har bra koll på hur det ser ut i dagens skolor, en kompis som håller på att plugga till lärare och jobbar lite som det har sagt att det är lite flera multifunktionshindrade nu men främst flera som kommer från andra länder. Och dessa som kommer från andra länder har troligen dessutom ännu mera språk att lära sig, men samtidigt så hade min grundskoleklass en kille som kom från Irak under mellanstadiet. Det var lite kämpigt emellanåt men han är en duktig smart kille som idag jobbar med dövföreningar.
Arbetsmiljön då ... nu är jag knappast objektiv då jag är hörselskadad och jobbar i en hörande arbetsmiljö. Men jag tänker mig att CI-bärare har ungefär samma situation som jag, men det är mycket möjligt att de hör bättre än mig (då jag är gravt hörselskadad och missade viss träning i att höra hela meningar).
Det är kämpigt och ansträngande!
Fikastunder eller när fler personer än en pratar med varandra eller när man råkar på personer som pratar på ett sätt som man inte hör så bra. Möten/föreläsningar skulle jag absolut inte klara utan jag har tolk då. Man blir aldrig riktigt med i gemenskapen utan hamnar lite lätt utanför, och då har jag ändå bra arbetskamrater. Det handlar absolut inte om att inte vara bra nog - det är helt enkelt mera ansträngande att hela tiden försöka höra vad folk säger, så jag försöker inte hela tiden men samtidigt känner man sig då lättare utanför och att man går miste om de roliga sociala stunderna. Jag kommer ihåg en hörselskadad man som kom till vår klass och berättade om sin uppväxt i hörande skolor, han hade lätt att få huvudvärk och blev snabbare utmattad än andra pga han behövde kämpa mera.
En hel del döva går till yrken där man har en arbetsmiljö där det finns andra döva, just pga man känner sig så lätt isolerad.