Jag tänkte också på CI

känner till ämnet ganska väl då jag gick på dövskola etc. I min klass gick det några med CI som de hade fått som små (bland de första), och jag tycker att det var viktigt att de fick också teckenspråket och den fria kommunikationen det innebär (tycker jag som är hörselskadad och förstår svårigheterna). Så numera så är risken snarare att de sätts i vanliga skolor och därmed förlorar möjligheten till en lättare skola.
(Vi hade även döva familjer i vår klass och bland dem fanns de som hade protesterat mot CI. Så det blev en mix

)
Jag tänker att dövkulturen är helt underbar och borde underhållas så länge som det går, men samtidigt så finns svårigheten att vi lever i en hörande värld. Så för att klara sig i den så är det bättre att kunna höra någonting än inget, tråkigt nog. Men i just det fallet så tycker jag att det borde bli en väg mittemellan, att den hörsel man får blir ett hjälpmedel. Inte något som gör en "normal hörande".
Plus att dövvärlden innebär en hel del jobb för döva som inte skulle få lika bra arbetsmiljö ute i den hörande världen.
Sorry för OT men jag ville inflika med detta