Det där med galoppen...

M

Marius

Okej, så här är de:
Jag har en 4-årig fd. travare.
När jag var och provred honom, var ahn världens lättaste 4 åring. Ägaren sa att hon skulle hålla igång honom hela tiden, men de gjorde hon inte även fasst jag hade pratat med henne, men jag brydde mig inte så mkt om de tills jag skulle rida honom hemma. (Han stod föresten va 2 veckor) De gick hur bra som hellst till de var glaoppen... Han hade förut bara lite problem med höger galopp de var kort, messt för att han på sina 150 cm och korta steg så blev den rätt kort, han hade väldigt kort trav. Men när jag galopperade hemma så fick jag hålla på med att hitta exagda balansen för att han skulle falla in i galopp. Jag prövade någon vecka till med att försöka ta upp galoppen. Jag funderade på att lägga galoppen lite åt sidan och bara bygga upp muskler i skritt och trav för att då ett längre steg, han hade steg som en b-ponny innan. Ja, jag tig lite hjälp och de jag frågade tyckte jag skulle lägga undan galoppen. De gjorde jag och nu är steget mkt mkt bättre. Han gick på vintervila i ca 1,5 vecka p.g.a att han nu började bli en aning trotsig och växta väldigt mkt. När jag sedan satte igång han försiktigt igen så hade han fått mkt längre steg och allt såg bra ut. Men nu känns de som att han har tappat galoppen helt!! Han kan galoppskänkel men han orkar inte galopper abra några språng och har JÄTTE galopp och vinglig, från den lilla nätta galoppen till bamse galopp.
I traven och skritten går han rätt stadigt på tygeln.

Jag har nu börjat öva galoppen på lina, de går nästan inte alls i höger, då blir de travare av honom ett tag och svansen rätt upp och när han inte får till de så fastnar han i ett hörn (men de har jag börjat få till nu för nu är jag snabb med pisken bakom honom,alltså jag han inte riktigt med där tidigare så jag kom för långt fram med pisken eller för långt bak)

Vänster fattar han nästan på en gång, (iaf idag :) )

Vad trot ni är rätt?
Att fortsätta galoppen på lina och lite ute i skogen på raksträckor, men där blir de lätt full travar trav.
mer tips?
Något jag borde gjort bättre innan, eller något jag kan förbättra nu?
Alla tips är välkommna! :) Kritik med :smirk:
 
Sv: Det där med galoppen...

Ingen som har några ideer förslag o.s.v?
 
Sv: Det där med galoppen...

Sluta träna honom på lina. Är han redan lite sne eller har någon låsning på höger sida (vet ju inte om det är det men jag gissar) och därför har svårt att fatta höger galopp så blir detta inte bättre av att springa runt runt i "fel" form.

Fortsätt träna ute i skogen eller på ridbana, när han fattar vänster galopp så saktar du av och gör om tills han fattar att det är något annat du vill från honom. Kommer han ur den samlade traven när du ska fatta gör du lika dant, låt honom inte springa iväg. Gör hellre halt då ist så han förstår att det är fel att försöka springa undan.

Det kan ju även vara så att han har ont eller har någon låsning och därför inte kan/har svårt för att fatta höger galopp, har du kollat upp det?
 
Sv: Det där med galoppen...

Okej Tack! Jag har inte kollatom de är någon låsning eller så, men jag tror inte att de är de, kan ju inte vara 100% säker men jag tror inte de iaf.
Galoppen går bättre och bättre, förut galopperade hen aldrig i hagen men nu gör han en liten galopp sträcka varje morgon :) Jag tror han har kommit på hur man gör.. :smirk:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 460
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp