Det blev den färg ni sa!

r_freddy

Trådstartare
Lite kul är det att jag för 2 år sedan, frågade er här på forumet vilken färg ni trodde att det skulle bli på fölet.
Mamman är cremello o pappan fux. Så i fredags tittade mitt lilla föl ut och det blev precis som ni sa en söt liten Palomino (Isabell). Helt otroligt!! :love: :bow: :bow:

Det är inte ett dugg otroligt. För en gulvit och fux kan inte få något annat !

Grattis i vilket fall !

Kan själv inte så mycket om färganlag.
Men det fanns förslag på att det kunde bli en Fux, Palomino eller backskin. :confused:

Då var det någon som var ute och cyklade! En gulvit (cremello) är genetiskt en fux med dubbla gulanlag. Parad med en fux kan det bara bli en fux med gulanlag, alltså en isabell....

Kanske var det så att det inte framgick att ditt sto var gulvit? Någon kanske trodde att hon var pärlvit eller sotvit? Fast fux hade det ju inte kunnat bli förstås, eftersom avkomman alltid får ett gulanlag.

Jättekul att du avlar på ett sto med dubbla gulanlag! Vad är det för ras och härstamning på henne?

Måste vara många där ute i hästvärlden som är ute och cyklar, Jag själv medräknad. :)
Hon är en Quarter. Men får ju inte kallas det eftersom hon har fel färg. Helt otrolig häst på alla vis! Har inga av de problem som kan komma utav hennes färg :D
Fölis ska jag själv behålla och rida in.
Man var ju tvungen att skaffa en till, när föräldrarna har lagt beslag på de andra två :angel:

Du vet väl att AQHA har erkänt gulanlagets homozygoter som fullvärdiga hästar? Beslutet togs på deras stora möte 2003. Perlino och cremello finns nu med på listan över godkända färger, och de är fullt registreringsberättigade.

Så ditt sto har numera helt rätt färg.....

Cremello får väl reggas som QH numera? Har för mig att det blivit ändrat men vet inte riktigt hur man gör för att "flytta över" en äldre häst, för hon är väl reggad som breedingstock nu? Ta kontakt med AQHA så vet dom säkert hur du ska göra.

Vad är det för stam på stoet och vilken hingst är pappa till fölet? *nyfiken*

Malin

Det var intressant! har inte hört att reglerna har ändrats men det får jag ta och titta upp. :bow:

Stoet är efter Cata Cord.
Fölis är efter Show Note.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 821
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 368
Senast: Hellhound
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 259
Senast: mars
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
649
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka